خبرنگار ایرانی گاردین رسماً تایید کرد و تحت حفاظت پلیس قرار گرفت؛

جمال خاشقچی افشاگر تامین مالی ۲۵۰ میلیون دلاری «ایران اینترنشنال» توسط محمد بن سلمان

سعید کمالی دهقان بامداد امروز در گزارشی که در گاردین منتشر کرد تایید نمود که جمال خاشقچی ۲۶ سپتامبر در تماس با او، جزئیات عملیات رسانه‌ای عربستان را افشاء کرده و این خبرنگار با تکیه بر خاشقچی این گزارش را منتشر کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پس از افشای ارتباط جمال خاشقچی با سعید کمالی دهقان خبرنگار ایرانی گاردین و تایید انتشار بخشی از اطلاعات شبکه رسانه‌ای عربستان بر اساس اعلام خاشقچی به او، این خبرنگار تحت حفاظت پلیس قرار گرفته و در مکانی امن نگهداری می‌شود؛ اتفاقاتی که گمان می‌رود پس از احساس تهدید این خبرنگار رقم خورده باشد و نشان می‌دهد عربستان به دنبال حذف هر منبع خبری است که خاشقچی اطلاعات حساس عربستان را به او منتقل کرده است.

 گاردین دهم مهر در یک گزارش تکان دهنده، خبر داد که یک منبع که با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان مرتبط است به گاردین گفته، بودجه این رسانه رقمی نزدیک به ۲۵۰ میلیون دلار (۱۹۲ میلیون پوند) است و از دیوان سلطنتی سعودی تأمین می‌شود. بر اساس گاردین، حقوق کارکنان «ایران اینترنشنال / Iran International» بسیار سخاوتمندانه است و به یکی از کارکنان آن دو برابر دستمزدی پرداخت می‌شود که رسانه‌های رقیب پیشنهاد کرده‌اند.

سعید کمالی دهقان (سمت راست) قبلاً جایزه خبرنگار سال بریتانیا را برده است

گاردین در ادامه در گزارش‌های دیگری درباره توسعه شبکه رسانه‌ای عربستان، دست به افشاگری زد و برخی عناصر اصلی این شبکه را نیز معرفی کرد که از نزدیکان محمد بن سلمان بودند؛ گزارش‌هایی که امضای همه آنها متعلق به سعید کمالی دهقان خبرنگار ایران این روزنامه بریتانیایی است. پس از انتشار این گزارش‌ها، گاردین با تهدید حقوقی مواجه شد اما خبرنگار گاردین تاکید کرد که از منابع قابل اتکایی این خبر را دریافت کرده و از گزارش‌های خود دفاع کرد. حملات در فضای مجازی از سوی اشخاصی صورت پذیرفته بود که مشخص شد همکاری نزدیک به ایران اینترنشنال دارند.

در روزهای اخیر، ارتباط کمالی دهقان با جمال خاشقچی چهره امنیتی سابق و روزنامه نگار سال‌های اخیر درز کرده بود و برخی در توییتر از او درباره اینکه آیا منابع خبرهایش جمال خاشقچی بوده، پرسش کردند که او تاکید کرده بود قصد ندارد در این مرحله منابع خبری‌اش را افشاء کند. جمال خاشقچی بنابر اعلام مقامات ارشد کشور ترکیه به محض حضور در کنسول گری عربستان در ترکیه خفه شده و سپس تکه تکه شده اما هنوز جسدی از او یافت نشده است. مقامات ترکیه این گمانه زنی را مطرح کردند که با توجه به عدم یافتن هیچ بخشی از جسد او، احتمال حل کردن جسد خاشقچی در اسید وجود دارد!

سعید کمالی دهقان بامداد امروز در گزارشی که در گاردین منتشر کرد تایید نمود که جمال خاشقچی ۲۶ سپتامبر در تماس با او، جزئیات عملیات رسانه‌ای عربستان را افشاء کرده و این خبرنگار با تکیه بر خاشقچی این گزارش را منتشر کرده است. به نظر می‌رسد این تایید منبع خبر پس از آن رخ داده باشد که کمالی دهقان با تهدیدهایی مواجه شده، چرا که منابع خبری «تابناک» تایید کردند او اکنون تحت حفاظت پلیس در جای امنی نگهداری می‌شود و صرفاً برخی بستگان درجه یک او، از خانه امن محل نگهداری‌اش اطلاع دارند.

احتمالاً خاشقچی با توجه به مشی نسبتاً مستقل تر گاردین در مقایسه با برخی دیگر از رسانه‌های بریتانیا و همچنین هویت ایرانی کمالی دهقان که احتمال فروش اطلاعات و هویت منبع آن را به عربستان به شدت کاهش می‌داده، این اطلاعات را در اختیار سعید کمالی دهقان قرار داده و نخستین بخش از اطلاعاتی که خاشقچی به این خبرنگار گاردین داده نیز به جای فروخته شدن، در گاردین منتشر شد که نشان داد خاشقچی اشتباه نکرده بوده است.

اطلاعات منتشر شده توسط کمالی دهقان، این نگرانی را برای عربستان در پی داشته که جمال خاشقچی ممکن است اطلاعات حساس دیگری را نیز به این خبرنگار داده باشد و به همین دلیل این خبرنگار یک تهدید بالقوه برای عربستان سعودی محسوب می‌شود. از این منظر تایید علنی ارتباط او با جمال خاشقچی هزینه عملیات ترور او توسط عربستان را افزایش داده و با توجه به آنکه ترور خاشقچی به یک بحران تبدیل شده، عربستان با افشاگری کمالی دهقان احتمالاً سراغ او نخواهد رفت.

Share