محمدحسین قربانی:

رویکرد دولت به برنج ‌داخلی به سود کشاورزان هندی و تجار است | حمایتی از برنجکار شمالی نمی‌شود

نماینده مردم آستانه‌ اشرفیه در مجلس‌ با بیان اینکه هرگونه واردات برنج خارج از ضابطه امری غیرقابل توجیه است گفت:‌ رویکردی که دولت به برنج ایرانی دارد تنها به نفع کشاورزان برنجکار هندی و تجار ‌است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، محمدحسین قربانی اظهار داشت:‌ از دولت انتظار داریم از هرگونه واردات برنج به داخل کشور در فصل برداشت محصول خودداری کند و رویکرد فعلی خود را نیز که تنها به پیشرفت و توسعه کشاورزان هندی و تضمین سود واردکنندگان برنج می‌انجامد تغییر دهد.

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس واردات هرگونه برنج در فصل برداشت محصول را امری غیرقابل گذشت دانست و ابراز داشت:‌ بر اساس مصوبات قانونی و اعلام ستاد تنظیم بازار هرگونه واردات برنج به داخل کشور آن‌ هم در چهار ماهه نخست پس از برداشت محصول خلاف قانون است.

قربانی از اهتمام مجلس و به ویژه نمایندگان گیلان جهت نظارت و جلوگیری از واردات بدون ضابطه ‌برنج خبر داد و افزود: تمام تلاش ما این است که چه با نطق در داخل صحن علنی مجلس و چه با رایزنی و ملاقات‌های مختلف با وزرا از تکرار اتفاقات گذشته و وارد آمدن ضرر و زیان‌های هنگفت به ‌شالیکاران جلوگیری کنیم.

وی در مورد اختیارات محول شده به وزارت جهاد کشاورزی و تکلیف سنگین این وزارتخانه نیز عنوان کرد:‌ طبق قانون امور مربوط به مدیریت محصولات کشاورزی از بحث تولید و تنظیم بازار عرضه و تقاضا گرفته تا امر واردات و تعرفه‌های آن بر عهده وزارتخانه جهاد کشاورزی نهاده شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مجموعه عملکرد وزارت جهاد کشاورزی را مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد:‌ این وزارتخانه تاکنون در حوزه تنظیم بازار به‌ویژه در بحث برنج به هیچ عنوان خوب عمل نکرده و همین عملکرد بسیار ضعیف آنها خسارات سنگینی را متحمل کشاورزان برنجکار کرد.

وی با بیان اینکه در حوزه سایر محصولات نظیر مرکبات و یا گندم عملکرد‌های وزارت جهاد کشاورزی تاحدودی قابل قبول بوده است ابراز داشت:‌ با وجود تورم بسیار بالا در داخل کشور و افزایش بی‌سابقه نرخ سموم و کود کشاورزی و سایر حوزه‌های دیگر،‌ قیمت برنج تفاوت محسوسی نداشته است.

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس ادامه تولید برنج را برای کشاورزان گیلانی امری سخت و غیرقابل توجیه اقتصادی خواند و گفت:‌ نرخ تورم در کشور هم‌اکنون بالای ۲۵ درصد است بنابرین اینکه از کشاورزان بخواهیم با وجود افزایش هزینه‌ تولید با همان قیمت گذشته محصول خود را عرضه کنند بی‌انصافی است.

قربانی افزایش سه برابری قیمت انواع سم و کودهای کشاورزی نسبت به سال گذشته را مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت: پاسخ وزیر جهاد کشاورزی در برابر این نگرانی‌های نمایندگان گیلان از وضعیت شالیکاران این است که برنج در سبد اصلی خانوار قرار داشته به‌همین خاطر قیمت آن نباید افزایش پیدا کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در حوزه برنج را شدیداً مورد انتقاد قرار داد و بیان داشت:‌ در شرایط فعلی که هیچ‌گونه حمایتی از تولید داخلی و برنجکار شمالی نمی‌شود آیا می‌توان از او انتظار داشت که در روستا بماند و همچنان برنج تولید کند.

وی نرخ تعیین شده توسط دولت جهت خرید توافقی برنج را بسیار پایین و به دور از صرفه اقتصادی برای کشاورزان اعلام کرد و اظهار داشت:‌ امیدواریم این رویکرد فعلی دولت در جهت حمایت از برنجکاران هندی و تجار و واردکنندگان برنج هر چه زودتر در مسیر حمایت از تولیدات داخلی تغییر پیدا کند.

Share