با رشد اندک نرخ خرید تضمینی برنج هاشمی

رنج برنج بر تن کشاورزان گیلانی باقی می‌ماند؟

مدیرکل خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: طبق دستورالعملی که به استان‌های گیلان و مازندران ابلاغ کرده‌ایم از ۲۰ مرداد ماه در ۸ مرکز خرید برنج کشت شده توسط کشاورزان این دو استان با نرخ‌های مصوب خریداری می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سیدمومن نیافر از اجرای سیاست خرید توافقی برنج در سال ۹۷خبر داد و گفت: برای حمایت از برنج داخلی طبق دستورالعملی که تهیه شده قرار است تا برنج دو استان گیلان و مازندران به صورت توافقی از کشاورزان خریداری شود.

وی در مورد جزئیات و نحوه خرید برنج از کشاورزان گفت: یکی از نکاتی که بر آن تاکید داریم این است که برنج به صورت مستقیم از خود کشاورز خریداری می‌شود نه از واسطه‌ها که هر کشاورزی طبق معرفی‌نامه‌ای که از جهاد کشاورزی منطقه خود دارد بر اساس سطح زیر کشت می‌تواند برنج خود را به یکی از مراکز خرید مشخص شده تحویل دهد.

مدیرکل خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران از جانمایی ۴ مرکز خرید در استان مازندران و ۴ مرکز خرید در استان گیلان خبر داد وگفت: در صورت استقبال کشاورزان تعداد مراکز خرید برنج افزایش می‌یابد.

نیافر در مورد نرخ مصوب خرید توافقی برنج از کشاورزان گفت: با محاسبه ۸ درصد شکستگی هر کیلوگرم برنج شیرودی ۸ هزار و ۸۶۰ تومان، برنج ندا و نعمت ۵ هزار و ۲۳۸ تومان و برنج هاشمی و طارم محلی ۹ هزار و ۸۲۸ تومان خریداری می‌شود.

رنج برنج بر تن کشاورزان باقی می‌ماند؟

نرخ خرید توافقی برنج هاشمی که اکثر شالیزارهای گیلان به همین نوع برنج اختصاص دارد درحالی امسال ۹ هزار و ۸۲۸ تومان تعیین شده است که نرخ تضمینی خرید در سال گذشته برابر با ۹ هزار و ۱۰۰ تومان بوده است.

افزایش یک درصدی نرخ خرید تضمینی درحالی صورت گرفته است که طی چندماه اخیر شاهد افزایش بی‌سابقه نرخ کالا و خدمات بوده ایم و از سوی دیگر در سال زراعی جاری باتوجه به گرمای هوا و کمبود آب، کشاورزان گیلانی و مازندرانی با توجه به خرید موتورآب و … هزینه های زیادی را متحمل شده اند. این نوع تعیین نرخ مطمئنا بر روی بازار آزاد هم تاثیر خواهد گذاشت و درحالیکه مرزهای کشور به سوی واردات بی‌رویه برنج باز است، نرخ برنج ایرانی بیش از پیش کاهش می‌یابد. مطمئنا با این اقدام دولت بار دیگر به کشاورزان ثابت خواهد شد که اهمیت کشاورزی و تولید داخلی از نگاه مسئولان تنها در حد حرف است و رنج برنج باید بر تن کشاورزان باقی بماند.

Share