افتخاری مطرح كرد

معماری پل ورودی فومن اصلاح شد | طراحی قبلی زشت و زمخت بود

نماینده فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت که نقشه مصوب شده اخیر با درنظر گرفتن همه اتفاقات گذشته و کوتاهی های به عمل آمده، در حال حاضر بهترین نقشه برای اصلاح و افتتاح پل ورودی فومن می باشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پل ورودی فومن که دیر زمانیست چشم زخمی بر دید منظری همه گردشگران شهر فومن شده و موضوعی خاص برای طرح مباحث جانبی مختلف در سطح فضای مجازی که البته برآمده از وضعیت ناکارآمد ناشی از بی تدبیری اجرا شده در طول سالهای قبل می باشد؛ از چادرنشینی نماینده ادوار فومن و تا ممانعت از افتتاح توسط نماینده فعلی فومن و شفت و گلایه های شدید مردم شهرستان فومن برای عدم بهره برداری به موقع توأم با شکوه بسیاری از دارندگان وسائط نقلیه فومنی به جهت طی مسافت مازاد نزدیک به یک کیلومتر برای عبور از این رمپ های دوگانه طرفینی را می توان متذکر گردید.
با توجه به تصویب یک پیشنهاد از چند پیشنهاد حجت الاسلام افتخاری به عنوان طرح نهائی از سوی وزارت راه و شهرسازی، این پل دردسرساز در حال تبدیل به پل خاطره ساز خواهد شد.

برای اطلاع از آخرین وضعیت این پل به گفتگو با نماینده فومن و شفت نشستیم.

حجت الاسلام محمد مهدی افتخاری، نماینده مردم فومن و شفت در گفتگو در رابطه با پل ورودی شهر فومن گفت: در دنیای امروز رعایت اصول ترافیکی بر اساس اصول رفتار شناسی توصیف و طراحی میشود، یعنی معمولا بعد از بررسی رفتار مردم و در نظرگیری سایر معیارهای مهندسی ، یک طرح را ثبت، حذف یا اصلاح می کنند.
نماینده فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نقشه مصوب شده اخیر با درنظر گرفتن همه اتفاقات گذشته و کوتاهی های به عمل آمده، در حال حاضر بهترین نقشه برای اصلاح و افتتاح پل ورودی فومن می باشد و در ادامه می افزاید: از آغاز طراحی و اجرای ابنیه های فنی در مدخل ورودی یک شهر که در تلاقی با دو مسیر تندرو قرار دارد، می بایست مطالعات ترافیکی صورت می گرفت تا به هنگام اوج ترافیک، تدابیر شایسته ای برای روانسازی رفت و آمد وسائط نقلیه، اتخاذ می گردید.

افتخاری یکی از اصلی ترین دلایل خود جهت اصلاح پل ورودی را مطالبات مردمی دانست و بر نارضایتی مردم از وضعیت معماری و نمای غول آسای رمپ های شنی طرفین پل ورودی اعلام نمود.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به معایب طراحی تقاطع غیرهمسطح (پل فومن) متذکر شد: از جمله معایبی که می توان برای سازه قبلی برشمرد: عبارت از عدم تعریف یک تقاطع غیرهمسطح در قالب یک ورودی شکیل و زیبا بر اساس المان های یک شهر تاریخی و گردشگری است و اگر بخواهیم پلی را برای ورودی شهر فومن تعریف کنیم باید بر اساس نگاه به پیشینه تاریخی و گردشگری شهرمان باشد.

در ادامه وی استفاده از نقشه های تیپ یکسان که در همه جاده های ایران هم از آن استفاده می شود همچون جاده های بین شهری و بیابانی، اجرای آن برای ورودی شهر فومن را مضر دانسته و معتقد است موجب ایجاد گره ترافیکی و تصادفات شدید می گردید. در ضمن، طراحی و اجرای تقاطع غیر همسطح در اول ورودی شهر فومن به شکل فعلی و بدون اصلاح، موجب می گردد تا فومن از مقصد سفر به مسیر سفر تبدیل گردد؛ عدم رعایت تطبیق زیبایی جاده فومن به رشت با معماری و نمای فعلی آن، موجب گردیده تا زیباترین ورودی کشور به شکل زشت و زمخت در خاطر گردشگران و مهمانان شهر فومن تداعی گردد.

وی در ادامه اجرای تقاطع غیرهمسطح به شکل فعلی را که موجب عدم رعایت حرایم طبیعی و تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، که از میدان بازارجمعه شروع و به سمت و سوی تونل سبز فومن ادامه می یابد، را نامناسب توصیف کرد.

نماینده مردم فومن و شفت تأکید کرد که عدم مطالعات امکانسنجی موردی فنی، اقتصادی، زیست محیطی، زیباشناختی و حریم منظری یکی از معایب اصلی وضعیت فعلی پل ورودی بوده است.

افتخاری بیان داشت: این پروژه از جمله پروژه هایی است که در طول زمان اگر به موقع و در بازه تعیین شده، اجرا نگردد متأثر از بودجه شده و در نتیجه هر روز به روز از کیفیت و زیبایی طرح تبیین شده در هنگام اجرا، کاسته شده و به جای اجرای نقشه های اولیه طراحی شده با نقشه های جایگزین دم دستی مواجه گردیده و با دیوار رمپی پر از گل و لای بدون اجرای قوس های شبدری اولیه و راستگرد و چپگرد مواجه می شدیم. و همچنین به هنگام آغاز کار، اراضی مکفی مورد نیاز، برای اجرای پروژه در اطراف تقاطع غیرهمسطح، خریداری نگردیده و جهت آسانی کار، ابتدا جاده اصلی فومن به رشت و فومن به سراوان را با حفاری و خارج نمودن از محور ترافیکی به دست پیمانکار سپردند و سپس به فکر خرید اراضی مورد نیاز اطراف برای اجرای طرح اولیه افتادند و بدین سان بود که در طول چند سال گذشته تصمیم گرفتند این پروژه طراحی شده چهارده سال پیش را به شکلی ناقص و ابتر بدون اجرای لوپ ها و راستگردها اجرایی نمایند که ظلمی آشکار بود بر همه شهروندان فومنی و مهمانان و گردشگران عزیز.

وی افزود: یکی دیگر از معایب اجرای تقاطع غیرهمسطح به شکل فعلی، آسیب دیدنِ دید منظری ساکنین طرفین رمپ ها و طی نمودن عرض جاده با مسافت حداقل ۵۰۰ متر که موجب گردیده تا گسست لایه‌های اجتماعی در جامعه ساکن طرفین پل رخ دهد.
نماینده فومن و شفت با اشاره به پیشنهادات خود یادآور شد: یکی از اولین پیشنهادات ما این بود که بر اجرای کامل نقشه های اولیه طراحی شده پل با رمپ و لوپ های ورودی و خروجی و اجرای پایه های بتونی تأکید کردیم؛ که این طرح درحال حاضر به دلیل نیاز به اعتبار بالا و ارزش افزوده اراضی موجود، توجیه پذیر نمی باشد.
افتخاری آخرین وضعیت این پل را اینگونه شرح داد: در حال حاضر برای پیمانکار، نقشه مصوب که توأم با روگذر و اجرای رمپ با پایه های بتنی و طراحی و احداث میدان متناسب با شرایط ترافیکی به همراه لاین های تندرو و کندرو می باشد، ابلاغ شده است. ضمناً اعتبار هزینه شده برای این پل تا کنون در حدود بیست میلیارد تومان بوده که در آینده نیز حدود بیست میلیارد تومان مجموعه اعتباراتی خواهد بود که وزارت راه برای اتمام این پروژه پیش بینی و اعلام کرده است.
وی تاکید کرد: این مبلغ اعتبارات اعلامی غیر از اعتبارات برای تأمین هزینه های جانبی است چرا که باید دکل فشار قوی جابجا و به مکان دیگری منتقل شود.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در رابطه با زمان بهره برداری پل گفت: آنچه که در جلسه مشترک کمیسیون عمران با مسئولین و معاونین وزارت راه پیش بینی کرده اند، تحویل یکساله و نیمه پروژه می باشد که من به نمایندگی از مردم فومن همه پیگیری و تلاشم را خواهم کرد تا انشاالله وزارت راه و شهرسازی به تعهدات خود در زمان مناسب عمل نماید.

Share