در پی اظهارات علیرضا حاجی پور

چه تضمینی وجود دارد مکان جدید احداث تصفیه خانه سراوان به سرنوشت قبلی دچار نشود؟!

چه تضمینی وجود دارد که مکان فعلی هم با یک باران و رانشی دیگر به سرنوشت قبلی دچار نشود؟! موضوعی که نیازمند بررسی بیشتر نهادهای نظارتی و از جمله بازرسی استان گیلان است

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نیمه اول مهرماه ۹۶ رانش زباله در دفنگاه سراوان موجب تخریب محل احداث تصفیه‌خانه شد تا وضعیت سراوان بدتر از قبل شود. موضوعی که اعتراض ساکنین آن منطقه را در پی داشت تا بار دیگر فریاد اعتراض مردم نسبت به کم کاری شهرداری رشت و دولت نسبت به عدم رسیدگی به جایگاه دفن زباله سراوان و همچنین عدم اراده جدی در احداث زباله سوز بلند شود.

در حالی که رانش زباله و به مراتب آن تخریب تصفیه خانه سبب بروز خسارت چندصد میلیون تومانی به بیت المال شده است، حالا پس از بیش از ۲ ماه از این واقعه علیرضا حاجی پور رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت از احداث تصفیه خانه شیرابه در دفنگاه زباله سراوان خبر داده و گفته است: پس از بحران رانش زباله و عدم امکان احداث تصفیه خانه در محل در نظر گرفته شده قبلی، زمینی در شمال غربی دفنگاه و پایین دست محل قبلی تصفیه خانه با هماهنگی اداره کل بازرسی استان برای احداث تصفیه خانه مورد موافقت قرار گرفته است.

وی با اعلام اینکه این زمین دور از محل خطر رانش قرار دارد، افزود: پس از اخذ مجوزهای لازم، تاسیسات مربوط به اندازه گیری کمی و کیفی شیرابه و همچنین حوزه آرامش شیرابه احداث خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت اعلام کرد: فاز اول تصفیه خانه برای دبی نیم لیتر بر ثانیه در کارخانه کود آلی گیلان احداث می شود و پس از صدور مجوزهای زیست محیطی تاسیسات مربوطه به تصفیه خانه واقع در لندفیل سراوان منتقل خواهد شد.

حاجی پور با بیان اینکه طبق قرارداد زمین مورد نیاز برای احداث تصفیه خانه ۱۲۰۰ متر مربع است اظهار داشت: شرکت لوله های بتنی ۳۰۰۰ متر مربع زمین برای دبی ۳ لیتر بر ثانیه درخواست نموده است و مقدار زمین درخواستی برای توسعه تصفیه خانه برای حداکثر دبی مورد نیاز۵۰۰۰ متر مربع است.

وی تخصیص زمین شناسایی شده را نیازمند همراهی تمامی دستگاه های مربوطه دانست و گفت: این پروژه حیاتی تعامل و همراهی همه دستگاه های مرتبط را می طلبد تا مجوزهای لازم در اسرع وقت صادر شود.

حاجی پور همچنین در خصوص پیگیری قرارداد احداث نیروگاه زباله سوز نیز گفت: با توجه به مفاد قرارداد باید ۲۵ درصد از کل قرارداد به شرکت مربوطه پرداخت شود و به همین دلیل شهرداری و سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت پیگیری های لازم را در خصوص تخصیص اعتبارات دولتی و همچنین مذاکرات با سایر دستگاه های مربوطه را انجام داده اند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت افزود: پس از تایید گزارش ارزیابی زیست محیطی، اعتبارات تخصیص خواهد یافت و پس از تحویل زمین طی مدت ۲۷ ماه، طراحی، خرید و تامین ماشین آلات و نصب و راه اندازی صورت خواهد گرفت و آماده بهره برداری خواهد شد.

اظهارات حاجی پور در خصوص احداث تصفیه خانه در دفنگاه سراوان در حالی صورت گرفته است که مشخص نشده مقصر یا مقصران احتمالی انتخاب محل تصفیه خانه قبلی که با رانش زباله از بین رفته چه کسانی هستند؟

مورد بعدی این است که رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت و یا اعضای شورا و شهرداری در خصوص ابعاد دقیق خسارت وارده هیچگونه اظهارنظری نداشته‌اند و به شهروندان به عنوان کسانی که پول احداث این تصفیه خانه از عوارض آنها تامین شده است پاسخ قانع کننده‌ای ارائه نکرده اند.

در پایان چه تضمینی وجود دارد که مکان فعلی هم با یک باران و رانشی دیگر به سرنوشت قبلی دچار نشود؟! موضوعی که نیازمند بررسی بیشتر نهادهای نظارتی و از جمله بازرسی استان گیلان است تا بار دیگر شاهد تضییع حقوق بیت المال نباشیم.

Share