در انتظار تائید شورای ثبت

ثبت ملیِ خانه ابتهاج در انتظار یک دست‌نوشته

دفتر ثبت آثار تاریخی هنوز منتظر تکمیل شدن مدارک خانه «ابتهاج» در گیلان است تا این خانه بعد از تائید شورای ثبت، در فهرست آثار ملی قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، با انتشار خبری از سوی تعدادی از همشهری‌های «هوشنگ ابتهاج» در رشت، که احتمال تخریب خانه‌ی این غزل‌سرای پیشکسوت را مطرح می‌کردند، زنگ خطر نسبت به ثبت ملی نبودن و در نهایت تخریب این خانه به صدا درآمد.

این در حالی است که در آن شرایط میراث فرهنگی استان گیلان معتقد بود نخست باید تعلق این بنا به خانواده ابتهاج تائید شود. حتی شهرداری رشت اعلام کرد، ما زیاد راهکار قانونی قاطعی نداریم، مگر این‌که مراجع میراث فرهنگی اعلام کنند این ملک واجد ارزش‌های تاریخی و فرهنگی است.

تا این‌که ۱۸ مرداد امسال رضا علیزاده، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان خبر از گذراندن مراحل آخر ثبت خانه‌ی تاریخی «ابتهاج» در بافت تاریخی گیلان خبر داد و اعلام کرد: پرونده ثبت ملی خانه «ابتهاج» تحویل شورای ثبت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شده است و کارشناسان در حال فراهم کردن زمینه ثبت ملی این خانه با ارزش هستند.

این صحبت‌ها در حالی مطرح شده بودند که بعد از گذشت حدود سه ماه فرهاد نظری، مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی در این زمینه می‌گوید: در نامه‌ای به اداره کل میراث‌فرهنگی استان گیلان درخواست کرده‌ایم تا اسناد و مدارک متعلق به این خانه تکمیل شود، دست‌کم نیاز به یک دست‌نوشته از آقای ابتهاج داریم تا تعلق ابتهاج به این خانه ثابت شود.

وی تاکید کرد: هنوز مدارک این خانه برای ثبت این بنا در فهرست آثار ملی کامل نیست.

خانه تاریخی ابتهاج بیش از ۵۰ سال قدمت دارد، اما علاوه بر این‌که این خانه در محله تاریخی استادسرای شهر رشت در نزدیکی خانه گلچین گیلانی و خانه میرزا کوچک خان قرار دارد، هوشنگ ابتهاج (سایه) نخستین شعرش را آن‌جا سروده است.

Share