با حضور معاون میراث فرهنگی کشور در صحن شورای شهر رشت:

تامین اعتبار ساخت خانه مشروطه رشت از محل اعتبارات ملی کلید خورد

طالبیان از اعلام آمادگی سازمان میراث فرهنگی برای تغییر کاربری مجموعه بناهای میراثی میدان شهرداری رشت خبر داد و تاکید کرد: هر کدام از بناهای مرکز شهر که کاربری موزه متناسب با کارکرد قبلی داشته باشد، سازمان میراث فرهنگی آمادگی تخصیص اعتبار بدین منظور را دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمدحسن طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور به دعوت محمدحسن عاقل منش، در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا حضور یافت.

این دعوت به منظور دریافت اعتبار برای راه اندازی و تجهیز موزه مشروطه رشت، صورت گرفت.

در این دیدار که کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس، رضا علیزاده، ولی جهانی و حسین میرزایی مدیرکل، معاون میراث فرهنگی گیلان و مدیر میراث شهرستان رشت نیز حضور داشتند، عاقل منش با اشاره به نقش گیلانیان در فتح تهران و اعاده مجلس پس از استبداد صغیر تصریح کرد: متاسفانه هنوز در رشت نتوانسته این خانه و یا مرکز اسنادی برای نشان دادن این نقش راه اندازی نماییم.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا گفت: رشت به عنوان مرکز استان بافت های فرسوده ای دارد که با نگاه ویژه میراث می تواند به همان اولین های خود بازگردد.

وی به طرح مصوب این کمیسیون مبنی بر تغییر کاربری خانه میرزا خلیل رفیع به موزه مشروطه اشاره نمود و ابراز کرد: راه اندازی چنین مرکز اسنادی نیازمند تامین اعتبار است و امیدواریم امروز با حضور معاون میراث کشور بتوانیم بخشی از این اعتبارات را از محل درآمدهای ملی جذب نماییم.

اعضای کمیسیون با طرح تغییر کاربری عمارت میرزا خلیل رفیع شریعتمدار به عنوان خانه مشروطه موافقت کردند.

عاقل منش ابراز کرد: به منظور تجهیز و مرمت این بنا نیازمند کمک کارشناسان میراث فرهنگی و دریافت اعتبارات ملی داریم.

وی تاکید کرد: اعضای شورای پنجم توانمندی های زیادی دارند و پیشکسوتان اعضا علاقمند هستند تا بافت میراثی مرکز استان حفظ و احیا شود.

رئیس شورای شهر رشت نیز گفت: ظرفیت کمیسیون های تخصصی شورا بسیار بالاست و رشت میراث طبیعی و ابنبه زیادی دارد که باید حفظ و احیا شود.

معاون میراث فرهنگی کشور، گفت: بنده با خانواده برای دیدن رشت آمدم و از دیدن این شهر فرهنگی لذت بردم.

محمدحسن طالبیان ابراز کرد: بناهای میراثی ثروت و شناسنامه این شهر هستند و فرزندان ما از ما سوال و طلب خواهند کرد.

وی افزود: اگر امروز شهر خشتی یزد در میراث جهانی ثبت شده است، بخاطر همگرایی و تعامل همه مسئولان شهری یزد است.

طالبیان خانه میرزا خلیل رفیع را دارای ارزش میراثی و معماری ویژه خانه های شهری توصیف کرد و افزود: سازمان میراث فرهنگی کشور آمادگی دارد برای مرمت و تغییر کاربری هر بنای میراثی در رشت، ۵۰درصد اعتبار را تامین نموده و کارشناسان میراث فرهنگی را برای مرمت میراثی بناها گسیل دارد.

معاون میراث کشور همچنین گفت: هر بنای میراثی که توسط مدیریت شهری به عنوان موزه تغییر کاربری دهد، سازمان حتی آمادگی دارد که اشیای تاریخی لازم را هم در اختیار موزه های ایجاد شده قرار دهد.

وی از اعلام آمادگی سازمان میراث فرهنگی برای تغییر کاربری مجموعه بناهای میراثی میدان شهرداری رشت خبر داد و تاکید کرد: هر کدام از بناهای مرکز شهر که کاربری موزه متناسب با کارکرد قبلی داشته باشد، سازمان میراث فرهنگی آمادگی تخصیص اعتبار بدین منظور را دارد.

Share