رئیس آبفا: برخی باید از اقتدار ما گله داشته باشند

انتقاد شدید اعضای شورا از آبفای تالش در مخالفت با مصوبه افزایش آب بهای مصرفی

رییس پنجمین دوره شورای شهر تالش گفت: وی خود را از مخالفان تصویب این طرح در دوره چهارم بیان کرد و گفت: مناطق پر جمعیت شهر هنوز از مشکل کم آبی رنج می برند و در خصوص پروژه فاضلاب هنوز کاری نشده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، بیست و پنجمین جلسه شورای شهر تالش در ساختمان خیابان سردار جنگل برگزار شد.

دستور جلسه فوق العاده سه شنبه ۹ آبان به بررسی تبصره ۳ ماده واحده مصوب مجلس شورای اسلامی مبنی بر افزایش آب بهای مصرفی اختصاص داشت.

رییس شورای شهر تالش با بیان تصویب این ماده و اجازه شورا در دوره چهارم گفت: این مصوبه از بهمن ماه سال ۱۳۹۵ رسمیت یافته و پس از این تاریخ افزایش یکباره آب بهای مصرفی و اشتراک رخ داده که نارضایتی شهروندان را از مصوبه دوره قبلی شورا به دنبال داشت.

وی با قرائت چند نمونه از شکایات مردمی و فیشهای پیوست شده خواستار ارایه گزارش اداره آب و فاضلاب شهرستان تالش در این رابطه شد.

عبدالله حسین پور با اشاره به عدم اجرای این مورد در چندین شهر گیلان از جمله کلانشهر رشت گفت: درامدهای این طرح باید مشخص و میزان ثمر بخش بودن آن مشخص شود.

عضو شورای شهر تالش از ابطال این مصوبه در دوره چهارم سخن گفت اما پس از ابطال آن تاکنون در حال اجرا است.

وی خود را از مخالفان تصویب این طرح در دوره چهارم بیان کرد و گفت: مناطق پر جمعیت شهر هنوز از مشکل کم آبی رنج می برند و در خصوص پروژه فاضلاب هنوز کاری نشده است در حالیکه در برخی نقاط شهر مردم به دلیل بالا بودن آب های سطحی از کندن چاه نیز عاجزند و تنها راه باقیمانده را ارجاع این مصوبه و توافق با آبفای شهری تالش به دیوان عدالت اداری عنوان کرد.

حسین پور در ادامه افزود: مردم این امتیاز را به سازمان آبفا داده اند و مستحق دریافت خدمات متناسب در این حوزه هستند. درآمدهای سازمان آبفا کجا می رود؟

وی ارجاع فیشهای آبفا به رسانه های محلی منطقه را نمونه ای ابراز نارضایتی های عمومی بیان کرد که باید پاسخ مناسبی برای آن وجود داشته باشد.

حافظ محفوظی عضو کمیسیون معاملات شورا با بیان وضعیت اسفناک هدایت فاضلاب به داخل چاه هایی که بدین منظور حفر شده اند گفت: آبهای زیرزمینی منطقه به دلیل مکانیک خاک در خطر آلوده شدن قرار دارند که همین آلودگی از طریق آبهای آلوده ای که از طریق چاه های بیرون کشیده می شوند ممکن است به شبکه آب خانگی وارد شوند. اصولا باید ببینیم هدف از اجرای این مصوبه چه بوده و به چه نقطه ای نرسیده ایم؟

بهزاد پورپناه دیگر عضوی بود که از بکارگیری خودروهای با پلاک شخصی توسط آبفا سخن گفت و از تخریب پروژه هایی چون آسفالت و پیاده رو توسط این اداره انتقاد کرد.

وی همچنین خواستار ارایه برنامه کاری آبفا به شهرداری تالش برای هماهنگی پروژه ها شد.

سهیل سلامی سخنگوی شورا نیز جزو منتقدان این طرح بود. وی از تخلف آبفا از بندهای توافق گلایه کرد و گفت: طبق توافقنامه و مصوبه شورا این سازمان موظف به گزارش دهی در فواصل ۳ ماهه به شورا بود که هیچگاه اجرایی نشد.

سخنگوی شورا اضافه کرد: اعتبارات دولتی و فاینانس برای اصلاح شبکه فاضلاب و اتصال به تصفیه خانه تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته است. وی انعکاس نارضایتی مردم در رسانه ها را ناشی از خواست عمومی و روشنگری رسانه ها عنوان نمود.

فیروزه اردویی خطاب به رییس اداره آبفای شهری تالش گفت: شما جزو چهره های مردمی این شهر هستید و باید به نظر مردم توجه کنید.

وی اضافه کرد: تعدادی از مردم توان پرداخت ندارند و بدتر از همه موضوع واحد بندی در اجرای تبصره ۳ اجرا شده که به افزایش سرسام آور انشعاب و کنتور منجر شده است. وی تصویب اجرای تبصره ۳ ماده واحده مجلس در دوره چهارم را بدترین کار در این دوره بیان کرد که خود از مخالفان آن بوده است که پس از گذشت یک ماه از تصویب آن به سرعت اجرا شد.

وی خواستار تعلیق ۶ تا ۱۲ ماهه این تبصره شد تا مجددا مورد ارزیابی قرار گیرد.

برخی باید از اقتدار ما گله داشته باشند

رییس اداره آبفای شهری تالش در گزارش خود به شورای شهر گفت: درآمد این شرکت از آب بها و فروش انشعاب تامین می شود و راه درآمدی دیگری برای این سازمان وجود ندارد و بودجه تخصیص داده شده تحقق پیدا نمی کند.

سید محمد تقی اصلح نژاد درآمد ایجاد شده از محل تبصره ۳ شامل آب بها، فاضلاب بها، فروش آنشعابهای آب و فاضلاب را در سالهای ۱۳۹۵ و ۹۶ را ۷۰۳ میلیون و ۲۵۵ هزار و ۲۰۰ تومان بیان کرد.

وی در ادامه درآمد وصولی این سالها را ۵۲۸ میلیون و ۲۷۹ هزار و ۵۵۰ تومان ذکر کرد که از طریق توسط شهروندان وصول شده و مابقی هنوز پرداخت نشده است.

اصلح نژاد استاندارد مصرف خانوار در طول مدت هر ماه را ۱۸ متر مکعب بیان کرد که با عبور از این مقدار شامل افزایش آب بها با نزخ جدید می شود.

این مقام دولتی از مشکلات کار در تالش سخن گفت و تصریح کرد: عمق حفاری در خیابانهای این شهر زیاد است. در خیابان جمهوری اسلامی تا عمق چهار و نیم تا ۶ متر و در وضعیت باز بودن جاده انجام میشود.

وی راه اندازی چاه فلمن را یکی از راهکارهای مقابله با کم آبی بیان کرد که ظرفیت ۲۳۰ مترمکعب تولید آب را دارد در حالی که تمام ۱۳ چاه تالش، ۱۶۷ متر مکعب ظرفیت دارند.

اصلح نژاد هزینه تجهیز و خط انتقال آب در این شهر را ۱۳ میلیارد تومان اعلام کرد و از به مناقصه گذاشته شدن آن خبرداد.

وی محدوده میدان امام علی و امام خمینی تالش را حادترین نقطه بیان کرد و از وجود کم آبی خیابان در خیابانهای جمهوری اسلامی و شهید بهشتی به عنوان معضلی سخن گفت که در فصل تابستان گریبانگیر شهروندان تالش است.

رییس اداره آبفای شهری تالش راه اندازی مخزن الکترولیز نمک بجای کلر را یک کار اساسی اعلام کرد که با ۴۰ میلیون تومان انجام شده در صورتی که هزینه آن هنوز پرداخت نشده است.

اصلح نژاد اصلاح شبکه آب خیابانهای شهید افرازی، کشاورز، مهرقربانی و اصلاح شبکه فاضلاب همین خیابانها انجام شده که با درآمدهای تبصره ۳ قابل انجام بود.

وی خاطر نشان کرد: مشکل آب شمال شهر تالش فقط با هزینه کرد مبلغ ۱۳۷ میلیون تومان صورت گرفته و انقلابی در نوع خود محسوب میشود.

رییس اداره آبفای شهری تالش جمع آوری انشعابهای غیرمجاز را ناشی از اقتدار این اداره بیان کرد و گفت: در طول سالهای حضور من در این اداره هیچ چاه جدیدی حفر نشده بلکه با مدیریت این موارد از هدر رفت آب جلوگیری شده و برخی باید از اقتدار ما گله داشته باشند.

عبدالله حسین پور در پایان این جلسه گفت: تصمیم گیری در این خصوص با توجه به حساسیت موضوع باید با رایزنی که با فرماندار و مسوولان بالادستی آبفای انجام گیرد.

Share