نائب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان مطرح کرد

لزوم استفاده از نیروهای متخصص سازمان نظام مهندسی در پروژه‌های عمرانی رشت

مقدادی گفت: شهر رشت از لحاظ دارا بودن نیروی متخصص در امر عمرانی بسیار غنی می باشد و در حال حاضر حدود ۱۰۰۰۰ نفر در شهر رشت عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان می باشند

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سینا مقدادی نائب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان در گفتگو با دیارمیرزا ضمن برشمردن اولویت‌های شهر رشت، راهکارهای خود را درباره افزایش کیفیت ساخت و ساز و همچنین پروژه‌های عمرانی شهر رشت ارائه کرد.

 شما به عنوان نایب ریس اول نظام مهندسی ساختمان استان گیلان چه پیشنهادی برای ارتقاع کمی و کیفی ساخت و ساز شهر رشت دارید؟

به نظر من سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان اقدامات مثبتی در زمینه بهبود وضیعت پروژه های عمرانی بخش خصوصی انجام داده و این رشد کیفیت ساخت و ساز طی چند سال گذشته ملموس می باشد بنابراین ایجاد هماهنگی بیشتر بین شهرداری و سازمان نظام مهندسی می‌تواند تاثیر بسزایی در بهبود و رشد کیفیت ساختمان ها داشته باشد

 به نظر شما زیباسازی در امر ساخت و ساز شهری چه تاثیری دارد؟

نمای سازه های شهری و المان های شهری ارتباط مستقیمی با شرایط روحی شهروندان دارد و ایجاد آرامش در شهروندان می‌تواند در کاهش برخی از ناهنجاری های اجتماعی موثر باشد همچنین با توجه به مهمان پذیر بودن شهر رشت، زیبایی شهر میتواند در جذب توریست نیز تاثیر گذار باشد البته می بایست تاکید نمود که زیباسازی شهر باید با اقلیم منطقه و شرایط محیطی نیز همخوانی داشته باشد در همین زمینه شهرداری رشت با همکاری نظام مهندسی ساختمان استان گیلان کارگروهی جهت بررسی و ارائه راهکاری تشکیل داده است.

 با توجه به عضویت تان در هیات ریسه نظام مهندسی ساختمان استان گیلان مهمترین نیاز های عمرانی شهر رشت را در چه مواردی می بینید؟

شهر رشت از لحاظ دارا بودن نیروی متخصص در امر عمرانی بسیار غنی می باشد و در حال حاضر حدود ۱۰۰۰۰ نفر در شهر رشت عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان می باشند.

راهکارهایی برای بکارگیری این نیروهای متخصص در پروژه های عمرانی می تواند تاثیر گذار باشد و در عین حال می بایست در زمینه کنترل کیفیت مصالح نیز نظارت بیشتر شده تا هزینه های صورت گرفته بازده طولانی مدتی داشته باشد.

حال در کنار این مسائل می بایست پروژه ها الویت بندی شوند و آن دسته از پروژه هایی که می تواند در کوتاه مدت در زمان حال شهروندان تاثیر گذار باشد در سر لوحه امور عمرانی قرار گیرند از جمله توجه بیشتر به توسعه خطوط ارتباطی داخل شهر که می توان به کاهش ترافیک و تشویق شهروندان به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی کمک کند

 نارضایتی مردم از آسفالت معابر و خیابان ها قصه ای همیشگی است. آیا برای رفع این مشکل برنامه نظرتان چیست؟

به نظر من در زمینه آسفالت می‌بایست نظارت به کیفیت آسفالت بیشتر شود و آسفالت تولیدی را به استانداردهای جهانی نزدیک کرد و از آنجایی که بنده عضو اصلی کمیته کنترل کیفیت مصالح ساختمانی استان گیلان هستم بازدید هایی در این زمینه از شرکت های تولید کننده مصالح استان داشته ام. در عین حال تعامل و همکاری دستگاه های اجرایی مختلف نیز بسیار حایز اهمیت است زیرا گاها عدم وجود هماهنگی بین این دستگاه ها و رعایت نکردن تقدم و تاخر پروژه ها سبب می شود خیابان ها یا کوچه ای که توسط شهرداری بهسازی شده برای اجرای پروژه دستگاه دیگری تخریب شود و این امر در واقع به نوعی از بین بردن بیت المال است که با کمی تلاش جهت ایجاد هماهنگی می تواند رفع شود.

  شهر رشت برای رسیدن به نقطه مطلوب دیگر کلان شهرها باید چه اقداماتی را انجام دهد؟

شهر زیبای رشت با توجه به شرایط محیطی که دارد می تواند با برنامه ریزی به یک شهر دوست دار طبیعت تبدیل شود و این امر خودش اگر درست اجرا شود می تواند کاری کند که شهر رشت در قیاس با سایر کلان شهر ها در جایگاه برتر قرار بگیرد.

  در مورد مجوز های ساخت ساز به زمین های نسقی نظر شما چیست؟

معمولا زمین های نسقی در حاشیه شهر وجود دارد که با توجه به توسعه شهر رشت در چند سال گذشته این مناطق در داخل شهر قرار گرفته اند. به نظر من می بایست تا آنجا که می شود تسهیلاتی فراهم نمود تا مالکان این زمین ها بتوانند در زمان کوتاه سند مالکیت خود را دریافت کنند. البته در گذشته در دوره کوتاهی این امر در شهرداری انجام میشد و در حال حاضر قوانینی در مجلس شورای اسلامی جهت رفع این مشکل تصویب شده است که امیدوارم با توجه به وجود نمایندگان توانمند در حوزه شهرستان رشت و پیگیری آنها حل این مشکل تصریح شود تا بتوان از مجرای قانونی این اقدامات را انجام داد. ولی متاسفانه شاهدیم پیچیده بودن این پروسه باعث می شود برخی از مالکین این گونه زمین ها، ساخت و ساز غیر قانونی انجام دهند و این امر باعث ایجاد نابسامانی می شود و گاها برخورد های قانونی که به ناچار صورت می گیرد باعث نارضایتی شهروندان می شود.

 چقدر به بهره گیری از بخش خصوصی در مبحث عمران شهری معتقد هستید؟

اعتقاد زیادی به بهره‌گیری از بخش خصوصی در بحث عمرانی شهر دارم و این امر به کوچک شدن شهرداری ها کمک می کند و باعث می شوند توان و زمان بیشتری برای رسیدن به امور بزرگتر داشته باشند. به نظر من می بایست راه را برای ورود سرمایه گذاران به شهر هموار کرد زیرا این امر حتی می تواند با تصویب پروژه ها بصورت سرمایه گذاری و کنترل شهرداری و نظارت شورای شهر باشد که هم به عمران و آبادانی شهر کمک کند و هم باعث افزایش درآمد های پایدار شهرداری و هزینه کرد آن جهت تامین هرچه بیشتر رفاه شهروندان شود.

Share