بارش شدید باران و طغیان رودخانه

گزارش میدانی دیارمیرزا از سیل تالش/محمدپور: احداث پل جدید نیازمند اعتبارات ملی است+تصاویر

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، طغیان آب رودخانه های تالش در ۲ روز گذشته، موجب بروز سیل و وارد آمدن خسارت به مردم شد. همین موضوع انگیزه ای ماجراجویانه بود که خبرنگار دیارمیرزا با اعضای ستاد بحران فرمانداری تالش همراه ش,د

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، طغیان آب رودخانه های تالش در ۲ روز گذشته، موجب بروز سیل و وارد آمدن خسارت به مردم شد. photo_2016-10-29_11-26-21

بارش باران و برف، وزش باد گرم در ارتفاعات و ذوب شدن این برفها در دهستان کوهستانی این بخش موجب ریزش کوه، گل و لای و رانش زمین در محور تالش – مریان، کیش دیبی – بسک شد که با حضور نیروهای امدادی و راهداری این موانع از میان برداشته شد. همچنین سیل موجب بروز صدماتی به جاده ارتباطی میان شهر تالش – روستای ماشین خانه و ریشه کنی درختان شد. صدمه به چند تیر برق از جمله خساراتی بود که تا شامگاه شب گذشته در بازدید میدانی اعضای ستاد بحران تالش و مشاهدات خبرنگار دیارمیرزا گزارش شده است.

ضرورت ساماندهی ساخت و ساز در حریم رودخانه

چنگیز شکوری بخشدار مرکزی تالش با تایید خسارات این سیل گفت: اطلاع رسانی به موقع دهیاران در بروز سوانح طبیعی در مناطق روستایی بسیار حایز اهمیت است.

وی با بان اینکه رودخانه ها به دلیل عدم رسیدگی تبدیل به یک تهدید شده اند, متذکر شد: شاهد فروپاشی یک قطعه زمین به مساحت نیم هکتار و خطر تخریب یک واحد مسکونی نیز بودیم که با شروع اقدامات تامینی شامل تخلیه منزل و انحراف جریان آب این مورد در حال حاضر رفع شده است.

بخشدار مرکزی تالش برداشت بی رویه شن و ماسه از بستر رودخانه کرگانرود را از جمله دلایل تغییر مسیر و بروز خسارات اعلام کرد که پس از فروکش نمودن سیل باید دیواره سازی و ساماندهی آن انجام شود.

وی به موضوع ساخت و ساز در حریم این رودخانه و تصرف اراضی بستر خشک رودخانه پرداخت و گفت: زمینهای حاشیه ای باید ساماندهی و تصرف این زمینها متوقف شود.

شکوری از حضور سازمانهای دست اندرکار و بخش خصوصی در مدیریت این بحران قدردانی کرد.

بازگشایی پل ارتباطی تالش – آستارا / احداث پل جدید نیازمند اعتبار ملی است

photo_2016-10-29_11-26-40پل ارتباطی تالش – آستارا در مسیر خیابان جمهوری اسلامی معروف به ۲۰ متری نیز که بر اثر سیل برای ساعاتی مسدود شده بود بوسیله نیروهای شهرداری تالش بازگشایی شد تا ترافیک روان روی آن جریان داشته باشد.

حسن محمدپور شهردار تالش در گفتگو با دیارمیرزا گفت: همه تلاش خود را می کنیم تا این پل برای عبور و مرور شهروندان و خودروهای عبوری از شهرستان که از گذشته به طور موقت احداث شده باز باشد.

محمدپور در این مورد تصریح کرد: هر سال همین رویداد کنونی برای چند بار اتفاق می افتد و موضوع چندان جدیدی نیست.

وی به ضرورت احداث چندین پل در روی این رودخانه اشاره کرد و گفت: ۲ پل در بالا و پایین پل بزرگ تالش مطالعه شده است که احداث پل خیابان جمهوری اسلامی به صورت زیرگذر و روگذر، نیازمند اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان است که پرداخت این مبلغ از توان شهرداری و مردم این شهر خارج است.

وی گفت: رایزنی هایی برای دریافت اعتبار ملی صورت گرفته است و آغاز و پایان این پروژه مشروط به تامین منابع مالی آن است.

محمدپور همچنین به تعریض پل بزرگ نیز پرداخت و زمان اجرای عملیات اجرایی آن را در ۶ ماهه دوم سال جاری اعلام کرد.

شهردار تالش اتصال خیابان های سردار جنگل و پاسدارارن را از طریق احداث یک دهنه پل در بالادست این رودخانه از دیگر برنامه های برشمرد که این سازمان قصد دارد عملیات ساختمانی آن را در آینده آغاز کند.

گفتگوی تلفنی با بخشداران حویق و کرگانرود

گفتنی است خسارات سیل به همین بخش منحصر نشد. ایرج شاهی بخشدار حویق تالش در گفتگوی تلفنی با دیارمیرزا گفت: دیروز در بخش حویق چند ساختمان دچار صدماتی از جمله ترک خوردگی در مناطق کوهپایه ای شد که ساکنان آنها اقدام به تخلیه منازل خود کردند.

اکبر اولیایی بخشدار کرگانرود تالش نیز به دیارمیرزا گفت: جاده روستاهای زورمی، پی سرا و سیاه جفر در دهستان لیسار صدماتی دیده و رانش زمین در این روستاها نیز گزارش شده است.

tel final1

Share