در دیدار شهردار رشت با شهردار لیریا پرتغال مطرح شد:

نشست با شهردار رشت یک اتفاق تاریخی برای کشور پرتغال است /شباهت رشت با لیریا به لحاظ آزادی های فکری / امضای تفاهم نامه همکاری و تعامل دو شهر رشت و لیریا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، شهردار لیریا نشست با شهردار رشت را یک اتفاق تاریخی برای کشور خود خواند و اذعان داشت: با وجود مشترکات تاریخی و فرهنگی ایران و پرتقال میتوان از فرصت های خوب این دو کشور در راستای ارتقای روابط بهره مند شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست صمیمی ثابت قدم شهردار رشت، با کاسترو شهردار لیریا پرتغال در راستای انعقاد تفاهم نامه برقراری روابط فرهنگی، اقتصادی متقابل مابین شهرداری رشت و شهرداری لیریا پرتغال در تالار گفتمان ساختمان تاریخی شهرداری رشت با حضور دکتر باقری پور نماینده وزارت خارجه در استان گیلان، مظفر نیکومنش نایب رییس شورای اسلامی شهر رشت، کارگر نیا عضو هیات رئیسه شورا، موسوی روزان رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا، فاطمه شیرزاد سخنگوی شورا، فاطمه قدیمی حرفه مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت و نمایندگانی از مجموعه مدیریت شهری لیریای پرتغال و شهرداری رشت و اصحاب رسانه استان گیلان برگزار شد(گزارش تصویری)

photo_2016-11-08_14-51-17

سید محمدعلی ثابت قدم در این نشست با اظهار خرسندی از برقراری گفتمان و دیپلماسی فرهنگی و اقتصادی فی مابین شهرداری رشت و شهرداری لیریا اذعان داشت: شهر رشت با جمعیت ۷۰۰ هزار نفری به صورت موقت شبانه روزی بیشترین جمعیت تراکمی در کشور را به خود اختصاص داده است.

شهردار رشت با اشاره اینکه ۷۰ درصد اراضی استان تحت پوشش منابع طبیعی و جنگل ها هستند، گفت: منابع طبیعی و جنگل های استان فرصت بسیار خوبی برای گردشگری با نگاه سلامت محوری فراهم نموده است.

وی افزود: آنچه گیلان و شهر رشت را از دیگر استان های کشور متمایز می کند، استفاده از ظرفیت های فرهنگی و تاریخی با تلفیقی از کشاورزی و تولیدات و فرآورده های آن است.

ثابت قدم با تاکید بر همراهی پارلمان محلی با شهرداری در ارتقا نقش مردم در استراتژی توسعه شهری تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت های گردشگری، فرهنگی، تاریخی و با تولید اقتصاد از فرهنگ در سه سطح اعتماد سازی محلی، برند سازی و سرمایه گذاری در شهر رشت درصدد کاهش نرخ بیکاری برآمدیم.

شهردار رشت با اشاره به شباهت اقلیم و فرهنگ رشت با شهر لیریا پرتقال خاطرنشان کرد: کشور پرتغال به لحاظ آزادی های فکری شباهت های قابل قبولی با استان گیلان و شهر رشت دارد. لذا امید است در راستای ایجاد اشتغال با مدیریت شهری از زمینه های گردشگری و کشاورزی و نتایج حاصله از آن از تجربیات شهر لیریا بهره مند شویم.

نشست با شهردار رشت یک اتفاق تاریخی برای کشور پرتغال است 

شهردار لیریا نشست با شهردار رشت را یک اتفاق تاریخی برای کشور خود خواند و اذعان داشت: با وجود مشترکات تاریخی و فرهنگی ایران و پرتغال میتوان از فرصت های خوب این دو کشور در راستای ارتقای روابط بهره مند شد.

photo_2016-11-08_14-51-56

کاسترو با اشاره به بازدیدهای اخیر خود از موزه های تاریخی استان یادآور شد: آثار تاریخی شهر لیریا شباهت بسیار زیادی با آثار تاریخی موجود در موزه های گیلان دارد  و این نشان از هویت نزدیک به هم و مشترکات موجود در این دو کشور است.

وی در ادامه با قدردانی ازمیزبانی دکتر ثابت قدم اذعان داشت: انعقاد تفاهم نامه و انتقال تجربه مابین شهرداری رشت و شهرداری پرتغال افتخاری برای کشور پرتغال است.

شهردار لیریا گفت: امضاکردن تفاهم نامه بسیار آسان است اما شایسته است تا متعهدانه به تک تک مفاد این تفاهم نامه عمل نماییم.

کاسترو در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد تا درآینده نزدیک میزبان شهردار پرتلاش و اعضای محترم شورای اسلامی شهر رشت در کشور پرتغال باشیم.

پروژه پیاده راه فرهنگی یکی از پروژه های برتر دنیاست 

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت با اشاره افتخارات شهر رشت در ثبت اولین های کشور یادآور شد: شهر رشت با داشتن اولین بانک ایرانی، اولین بازیگر زن و اولین آسایشگاه سالمندان به خود می بالد که در سال گذشته توانست اولین سند اجرایی بازآفرینی شهر رشت به بهره برداری رساند.

فاطمه قدیمی حرفه با تاکید بر اینکه سند بازسازی به نوسازی کالبدی و اجتماعی می پردازد، گفت: ثبت شهر رشت به عنوان تنها شهر خلاق خوراک در شبکه جهانی یونسکو یک دیگر از اتفاقاتی است که طی یک سال اخیر اتفاق افتاده است.

مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت یادآور شد: شهر رشت یکی از ۱۸ شهر دنیا از ۱۱ کشور جهان است که در این شبکه به ثبت رسیده است.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت در اشاره به اتفاقات یک سال اخیر شهر رشت گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده در راستای سند بازآفرینی مجموعه مدیریت شهری اقدام به ساخت طولانی ترین پیاده راه دنیا به طول ۷/۲ کیلومتر نموده، که بخشی از آن در بافت فرهنگی تاریخی شهر با هدف ایجاد فضای گردشگری با استفاده از توان افزایی بانوان، برگزاری جشنواره ها و توسعه پایدار منطقه ای با عرضه محصولات بومی شهر رشت در شهر رشت به اجرا درآمد.

قدیمی حرفه پروژه پیاده راه فرهنگی را یکی از پروژه های برتر دنیا برشمرد و افزود: اجرای این پروژه منجر به دریافت جایزه بین المللی برترین پروژه مدیریت شهری در حوزه شهرسازی معماری بازآفرینی و حفظ میراث فرهنگی با عنوان خشت طلایی در هفته گذشته توسط شهردار محترم شد.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت اذعان داشت: امید است با ایجاد گفتمان مشترک بین این دو شهر مسیر توسعه را به خوبی طی نماییم.

تحول بزرگ در شهر رشت با حضور دکتر ثابت قدم در مسند شهرداری photo_2016-11-08_14-51-38

در بخش دیگری از این نشست سید رضا موسوی روزان رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به پیشینه فرهنگی تاریخی کشور ایران و شهر رشت اظهار داشت: کشور پرتغال نیز از یک سابقه بی نظیر تاریخی برخوردار است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت با قدردانی خلاقیت شهردار رشت در بازآفرینی این شهر گفت: طی دو سال اخیر با حضور ثابت قدم در مسند شهرداری شاهد تحولات بزرگ و رو به رشدی در سطح شهر رشت هستیم.

نقش موثر زنان محجبه ایرانی در توسعه پایدار 

فاطمه شیرزاد با اشاره به وجود امنیت پایدار در کشور اذعان داشت: استان گیلان یکی از استانهای گردشگر پذیر و دارای ظرفیت های بسیار خوبی برای مباحث گردشگری و تجاری است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر رشت با تاکید بر وجود بستر سرمایه گذاری در رشت، گفت: زنان ایرانی در توسعه پایدار کشور نقش بسیار مهمی دارند، این زنان با حجاب اسلامی و برتر خود به راحتی در تعاملات اجتماعی حضوری پررنگ و موثر دارند.

وی با اشاره به اینکه با ثبت شهر رشت در شبکه جهانی یونسکو تصریح کرد: امید است با تبادل فرهنگی بین دو کشور ایران و پرتغال شاهد اتفاقات خوبی در دو کشور ایران و پرتغال باشیم.

در ادامه این نشست ضمن امضای تفاهم نامه همکاری و تعامل دو شهر رشت و لیریا توسط شهرداران رشت و لیریا حاضرین از پروژه پیاده راه فرهنگی بافت مرکزی شهر رشت دیدن کردند.

گفتنی است تعامل و هم اندیشی مسوولان شهر و شهرداران رشت و لیریا برای تبادل تجربیات در زمینه مدیریت شهری، تشکیل کارگروهی متشکل از مسوولان و کارشناسان مرتبط با حوزه های توافق شده در زمینه های فرهنگی، گردشگری، پسماند، روابط بین الملل، سرمایه گذاری برای گسترش و توسعه امور مرتبط، شناخت ارزش های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دو شهر رشت و لیریا و برگزاری نشست و دوره های تخصصی به منظور تقویت شناخت مباحث مد نظر بین دو شهر از جمله محورهای این تفاهم نامه است.

مبادله اطلاعات، کتب، نشریات علمی، فرهنگی و نرم افزارهای رایانه ای در زمینه های پژوهشی و فناوری، ایجاد تسهیلات و امکانات لازم برای حضور مدیران و متخصصان شهری در دو شهر رشت و لیریا، رعایت قوانین رسمی، معنوی و هنجاری در تمامی برنامه های توافقی، ترویج اهداف مد نظر فی مابین با رویکرد توسعه پایدار شهری دو شهر رشت و لیریا و تعیین و معرفی اعضای عضو کارگروه مشترک و پیگیری انجام وظایف تعیین شده توسط آن از دیگر محورهای این تفاهم نامه است.
photo_2016-11-08_14-52-27

Share