شهردار رشت مطرح کرد:

اعمال سیاستهای بازدارنده مصرف دخانیات در فضای عمومی شهری با استفاده از اهرم قدرت شهرداری/تلاش می کنیم عقلانیت و آگاهی جامعه را بالا ببریم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ثابت قدم با اشاره به سیاستهای بازدارنده استفاده از مواد مخدر در فضای عمومی شهری و خصوصی با استفاده از اهرم قدرت شهرداری گفت: شغل، اصالت و رسالت آن مهم است و باید از مصرف دخانیات در مکان عمومی شهری جلوگیری شود.

sks1به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در مراسم تجلیل از بهبود یافتگان دکتر محمد علی ثابت قدم شهردار رشت، فاطمه شیرزاد رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی رشت، مظفر نیکومنش نودهی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی رشت، اسماعیل حاجی پور رئیس شورای اسلامی شهرستان رشت، سید رضا موسوی روزان عضو شورای اسلامی رشت، دکتر جباری مشاور عالی شهردار ، علی وارسته معاون سیاسی فرماندار رشت، محمد حسین شاهکویی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان، محمد رضا پارسی مدیر کل بهزستی گیلان، ام البنین انساندوست رئیس بهزیستی شهرستان رشت، خدایاری مسئول سامانکده شهرداری رشت، دل زنده روابط عمومی انجمن معتادان گمنام NA و تعدادی از بهبود یافتگان از دام اعتیاد حضور داشتند.

سید محمد علی ثابت قدم در این مراسم با اشاره به حضور شهروندان و مشارکت همگانی در توسعه شهری اظهار داشت: از همه افرادی که در مسیر تعالی جامعه و کاهش آسیبها تلاش می کنند قدردانی می کنم.

وی با بیان اینکه هر عملی که توسط انسان انجام شود حتی اگر خطا هم باشد یک تجربه است افزود: بهبود یافتگان از دام اعتیاد می توانند در کمک به کاهش این آسیب مسئولان و بیماران را یاری کنند.

شهردار رشت با بیان اینکه تجربه شما برای مسئولان یک فرصت است گفت: آماری را ارائه می دهم شاید این آمار تلنگری باشد برای مسئولانی که می توانند در حوزه مدیریت شهری با ما همگام باشند.

دکتر ثابت قدم تصریح کرد: افغانستان حدود ۱۲۰ کیلومتر مرز مشترک با ایران دارد تولید تمام مواد مخدر مورد نیاز دنیا در افغانستان است و شاید بیشتر از نیاز دنیا تولید دارد.

وی تاثیرات آسیبهای اجتماعی و فرهنگی در جامعه را مورد تحلیل قرار داد و خاطرنشان کرد: باید برای کاهش این آسیبها برنامه جامع تعریف شود.

شهردار شت با اشاره به کشف ۵۵۰ تن مواد مخدر در کشور افزود: ۲۷۰ هزار نفر در کشور در سال گذشته به زندان رفتند و درصد بالایی از طلاق ها در کشور مربوط به مصرف مواد مخدر است.

دکتر ثابت قدم با اشاره به واقعیت های اقتصادی و اجتماعی جامعه افزود: روزانه هشت نفر به دلیل مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می دهند و یک میلیون و ۳۲۰ هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد.
وی با اشاره به سه هزار و ۷۰۰نفر زندانی در رشت در بخش مواد مخدر تصریح کرد: سه هزار و ۷۰۰ شهید در راه مبارزه با مواد مخدر در کشور داریم و ۲۰ درصد از بهبود یافتگان براساس آمار پاک ماندند و ۸۰ درصد مصرف کنندگان مواد مخدر توزیع کننده بودند.

شهردار رشت گفت: این آمارها همگی نشان می دهند که اگر ما در حوزه پیشگیری درست عمل نکنیم موفق نخواهیم شد و در این مسیر باید وظیفه حاکمیت ملی و استان تعریف شود.

وی گفت: نگاه عمیقی باید در حوزه فرهنگی و پیشگیری ایجاد شود و قطعا یک نگاه مبتنی بر عقلانیت در این مسیر لازم است.
ثابت قدم تاکید کرد: در حوزه سرای محلات بسته های آموزشی به گونه ای تهیه شده که قابلیت اعمال عمیق و تسری به عمق خانواده ها را داشته باشد قطعا حضور نهادهای امنیتی هم در این مسیر اثر گذار و کمک کننده است.

شهردار رشت با اشاره به اشتغال اقشار آسیب پذیر گفت: شهرداری رشت ۲هزار شغل را به طور مستقیم به واسطه بازارچه های شهرداری ایجاد کرد.

وی گفت: این دو هزار شغل مشمول بهبود یافتگان از دام اعتیاد نشد ولی اگر آسیب شناسی کنید در آمار مواد مخدر، بیکاری را یک عامل مهم می بینید.

وی هم پوشانی معتادانی که هم مصرف کننده و هم توزیع کننده مواد مخدر هستند را مورد تاکید قرار داد و افزود: این نشان می دهد یکی از دلایل روی آوردن به این امر شغل شدن این امر است و ما در حد بضاعت خود برای کاهش بیکاری در جامعه تلاش می کنیم.

وی با اشاره به سیاستهای بازدارنده استفاده از مواد مخدر در فضای عمومی شهری و خصوصی با استفاده از اهرم قدرت شهرداری گفت: شغل، اصالت و رسالت آن مهم است و باید از مصرف دخانیات در مکان عمومی شهری جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: عاقل کردن یک جاهل بسیار سخت تر از دیندار کردن یک کافر است و ما تلاش می کنیم عقلانیت و آگاهی جامعه را بالا ببریم شهرداری رشت در جهت کاهش آسیبها برنامه دارد و تلاشهایی صورت گرفته است. باید سرعت عمل را بالابرد و رو به جلو حرکت کرد.

tel final1

Share