در جلسه کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر رشت عنوان شد

ثابت قدم: اعلام آمادگی سرمایه گذار آلمانی برای کارخانه کمپوست/ لزوم توسعه کارخانه کود آلی تا ظرفیت ۸۰۰ تن در روز

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ثابت قدم اظهار کرد: فسخ قرارداد با شرکت TTS باید توسط خود شورا انجام بگیرد و شهرداری تا ۷۲ ساعت آینده مسائل حقوقی واگذاری زمین به این شرکت به همراه برنامه‌های شهرداری در مورد سراوان را به شورا ارائه خواهد داد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در جلسه کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر رشت که در محل سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت برگزار شد، فرانک پیشگر رئیس این کمیسیون با بیان اینکه سراوان از مشکلات اصلی شهر رشت است، گفت: شهرهای بزرگ به عنوان بزرگ ترین مصرف کنندگان انرژی با تولید آلودگی موجب عدم تعادل اکولوژیک منطقه اطراف خود شده و محدوده تأثیرات مخرب زیست محیطی را روزبه‌روز گسترش می دهند.photo_2016-09-12_22-15-15

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت، پیشگر خاطرنشان کرد: امسال در بررسی بودجه سازمان پسماند شهرداری ردیف بودجه ای را که مختص تفکیک از مبدا زباله و فرهنگ سازی در راستای گسترش آن بوده، افزایش داده ایم.

وی با بیان اینکه مشکل زباله در سراوان مشکل یک منطقه نیست بلکه مشکل کل شهر رشت است و همه مردم شهر رشت با این معضل در ارتباط هستند، یادآور شد:  همه‎ی ما به عنوان خادمین مردم باید دغدغه آنها را اولویت کارهای خود قرار دهیم و در این امر سرعت عمل بیشتری داشته باشیم.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شرای شهر رشت با قددرانی از زحمات و ارایه خوب مشاور اظهار کرد: تولید زباله امری اجتناب ناپذیر و دفن آن را نیز اجتناب‌ناپذیر است اما آنچه در روش های مختلف متفاوت است حجم مواد دفنی است.

پیشگر همچنین به تولید شیرابه هم در تمام روش های دفع مواد زاید اشاره کرد و افزود: پس آنچه مسلم و مشخص است این است که ما برای مدیریت درست پسماند نیاز به داشتن تصفیه خانه، نیاز به محل دفن بهداشتی و مهندسی داریم و همچنین برای کاهش حجم مواد دفنی و کاهش حجم شیرابه نیاز به توسعه کارخانه کود آلی تا ظرفیت ۸۰۰ تن در روز داریم و باید همه این گزینه ها را در کنار هم داشته باشیم.

پیشگر در خصوص زباله سوز نیز اشاره کرد که برای تصمیم گیری بهتر نیاز هست این تکنولوژی با تکنولوژی های روز دنیا مقایسه گردد تا تصمیم نهایی در خصوص ادامه این قرارداد یا لغو آن بدرستی صورت گیرد.

اعلام آمادگی سرمایه گذار آلمانی برای کارخانه کمپوست/ افتتاح سلول جدید دفن زباله

در ادامه این جلسه شهردار رشت با بیان این که در دو هفته گذشته در مورد مدیریت پسماند کارهای خوبی صورت گرفته است، اظهار کرد: هیچ برنامه مشخصی در استان که صفر تا صد موضوع مدیریت زباله در آن مشخص باشد وجود نداشت و از حدود یکسال گذشته این بحث مطرح شد که کارخانه کودآلی، مرکز دفن و تصفیه خانه و نیروگاه زباله سوز همه باید در کنارهم دیده شود.

سیدمحمدعلی ثابت قدم با بیان اینکه نمی‌توانیم فقط تصفیه خانه بسازیم، گفت: باید به همه جوانب ساخت تصفیه خانه با دقت مطالعه شود و این اقدام موثر در این بخش نیازمند نگاه همه جانبه دانست.

شهردار رشت با بیان اینکه کار تقکیک زباله از مبدا یک کار فرهنگی است و کار فرهنگی نیز یک شبه تزریق نمی‎شود، متذکر شد: اگر این فرهنگ را گسترش دهیم ده درصد از زباله‌های ما کاهش پیدا می‌کند.

ثابت قدم با بیان اینکه کارخانه کمپوست نیازمند توسعه است، گفت: این کار به ۵۰ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد و سرمایه گذار آلمانی در حال حاضر اعلام آمادگی کرده است و شورای شهر می‎تواند در این زمینه بررسی های لارم را داشته باشد.

شهردار رشت از افتتاح سلول جدید دفن زباله خبر داد و گفت: پنج شنبه ۱۳ آبان سلول جدید بهداشتی به طور رسمی افتتاح خواهد شد.

ثابت قدم افزود: موضوع صدور مجوز قطع درختان از سوی منابع طبیعی تامنون مانعی در کارهای اجرایی شهرداری برای ایجاد راه دسترسی نشده است و کارها در حال انجام است.

وی در مورد نیروگاه زباله سوز نیز اظهار کرد: فسخ قرارداد با شرکت TTS باید توسط خود شورا انجام بگیرد و شهرداری تا ۷۲ ساعت آینده مسائل حقوقی واگذاری زمین به این شرکت به همراه برنامه‌های شهرداری در مورد سراوان را به شورا ارائه خواهد داد.

عملا نمی‎توان قرارداد با شرکت TTS را فسخ کرد

فاطمه شیرزاد نایب ریس کمیسیون بهداشت نیز در ادامه این جلسه گفت: باید تکلیف قرارداد با شرکت TTS مشخص شود. اگرچه لغو قرارداد با این شرکت بر عهده شورا است اما عملا نمیتوان این قرار داد را فسخ کرد چون تاکنون مبالغی به این شرکت پرداخت شده است و تصمیم گیری در این مورد بسیار سخت است و پیشنهاد میکنم که بازنگری در این مورد توسط مسولئین امر صورت گیرد.

وی با اشاره برنامه تلویزیونی شب گذشته شهردار و معاون استاندار گیلان گفت: آقای شهردار و مهندس شعبان پور برنامه خوبی در مورد حل معضل سراوان داده اند اما اینها راهکار نبوده و فقط ارائه طریق بود.

شیرزاد افزود: بسته های تشویقی در زمینه جدا سازی زباله از مبدا تعطیل شده است و باید مردم را ترغیب به این عمل پسندیده کنیم. در مورد حل معضل پسماند همه متخصص و دارای دانش هستند اما مردم تاکنون اقدام موثری مشاهده نکرده اند.

در ادامه این نشست مسعود رجبی دیگر عضو کمیسیون بهداشت و عضو شورای شهر رشت گفت: در جمع آوری زباله از مردم پول دریافت میشود و شهرداری باید بخشی از این پول را با کدی مشخص برای سراوان ذخیره کند.

وی افزود:  یک برنامه جامع و کامل از سوی شهرداری به عنوان لایحه به شورای اسلامی تقدیم ش.د که از چه زمانی و با چه پیمانکارهایی و از کدام منابع مالی کار سروان آغاز خواهد شد.

رجبی در پایان گفت: در مورد لندفیل سراوان جلسات بسیاری برگزار شد بهتر است کار را عملی کنیم.

tel final1

Share