وقتی رسانه ها به خاطر انعکاس مشکلات مردم بی تدبیر خطاب می شوند

دو کلمه حرف حساب با شهردار رشت; آقای «ثابت قدم» رسانه‌ها بی‌تدبیرند یا عوامل شما؟!

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بر این نکته تاکید می کنیم که هیچ گاه به دنبال این نبوده و نیستیم که تاکسی داران را مقابل فرمانداری یا هر نهاد دیگری قرار دهیم اما عمل به انجام وظایف رسانه ای بدین معنا نیست که کسی با کسی دشمنی دارد و اهدافش از انعکاس مشکلات رو به رو قرار دادن افراد مقابل هم است!

IMG_0828sabet اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدعلی ثابت قدم شهردار رشت در جلسه ویژه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت گفت: «ما برای اینکه جامعه را دچار یک شوک بزرگ نکنیم تصمیم گرفتیم که برنامه افزایش کرایه تاکسی‌ها را در دو سه پله ببینیم که متاسفانه رسانه‌های بی‌تدبیر ما در دوره تدبیر مهندس جمشیدپور را هدف قرار داده‌اند که چرا این‌گونه صحبت می‌کند. باید در این مورد چاره‌اندیشی کرد، باید بفهمند منافع توسعه عمومی چیست و خیلی هم اختلافات را دوچندان نکنند و تاکسی‌داران را جلوی فرمانداری و برعکس قرار ندهند.نکته دوم هم اینکه اگر ما می‌خواستیم حمل و نقل خصوصی را جاری کنیم می‌بایست جایی برای حمل و نقل عمومی به گذرایم و همان‌طور که مستحضر هستید ۸۲.۵ درصد از خرید حمل و نقل عمومی به عهده همان دولت است که اینجا تحت همان دستورالعمل نظر می‌دهد. کجاست این دولت؟ کلاً دولت‌ها که ۸۲.۵ درصد از هزینه حمل و نقل عمومی یا ۵۰ درصد هزینه متروها را برعهده دارد، کجا داده؟ یک سال و نیم پیش ایران خودرو و سایپا پر شده بود از خودرو و دو کارخانه‌اش ورشکست شده بود. حدود صد هزار خودرو در شهر تهران وارد کردند که امروز شهرداری مشکل آلودگی محیط زیستی را نمی‌تواند حل کند. هدف من دفاع از شهرداری‌ها نیست، دفاع از ملت است. مدافع منافع عمومی در مقابل دولت ملت‌ها هستند و نمایندگان ملت، مدیران پارلمان شهری هستند و مجری آن‌ها هم شهرداری است. بیاییم در توازنی معقول مسائل مربوط به حل منافع عمومی را یک طرفه نبینیم پس قسمت سوبسید حاکمیت چه می‌شود؟ حاکمیت باید نقش حاکمیتی خود را اعمال کند. باید زیرساخت تهیه کند که زیرساخت حمل‌ونقلی برعهده دولت است و قانون این را تعریف کرده و بر اساس این قانون تکلیف معلوم کرده است بنده کاملاً موافقم. ما طبق قانون حل جامع ترافیک باید ۲۰۰ اتوبوس وسیله حمل و نقل انبوه‌بر در شهر داشته باشیم. لطف کنند این عقب‌افتادگی را در طی موعد مقرر معلوم کنند و اتوبوس‌های ما را تحویل بدهند، ما را نقد نکنند که این اتوبوس‌ها کجاست. بعداً ما هم نرخ کرایه تاکسی را بالا نبریم. مردم با راننده تاکسی‌ها کنار می‌آیند

دو کلمه حرف حساب با شهردار رشت; آقای «ثابت قدم» رسانه‌ها بی‌تدبیرند یا عوامل شما؟!

پس از افزایش افسارگسیخته نرخ کرایه تاکسی در رشت دیارمیرزا در چندین خبر و گزارش تحلیلی نسبت به این مساله اعلام موضع کرد اما گویا این اخبار انتقادی چندان به مذاق شهردار رشت خوش نیامده که اینگونه رسانه ها را  به «بی تدبیر» و «عدم درک منافع عمومی» متهم می کند.مصوبه افزایش نرخ کرایه های حمل و نقل عمومی مورد اعتراض اکثریت جامعه واقع شده است و رسانه های استان گیلان حسب وظایف ذاتی خویش نسبت به انعکاس گزارش های مردمی مبادرت کردند و در این بین دیارمیرزا به عنوان یکی از رسانه های پرمخاطب و تاثیرگذار استان فعال تر از سایر رسانه در راستای منافع عمومی ظاهر شد و حرف مردم را به زبان آورد.از آنجایی که تنها این رسانه نسبت به نقد سخنان آقای جمشیدپور پرداخته است به نظر می رسد منظور جناب شهردار از رسانه های بی تدبیر «دیارمیرزا» است.
گفته اید که «رسانه ها باید بفهمند منافع توسعه عمومی چیست و خیلی هم اختلافات را دوچندان نکنند و تاکسی‌داران را جلوی فرمانداری و برعکس قرار ندهند»جناب شهردار بفرمایند که کجای ذکر بیان مشکلات مردم و انتشار مصاحبه با فرماندار رشت در خصوص ابطال مصوبه شورا مصداق بی تدبیری است؟ آیا انتشار سخنان نماینده عالی دولت در رشت که اتفاقا مصوبات شورا باید به تائید یا رد او برسد بی تدبیری و جرم است؟ آیا نقد سخنان معاون شما در خصوص وضعیت فعلی حمل و نقل عمومی رشت که خود ایشان به خاطر سالها مسوولیت در بوجود آمدن چنین شرایط اسفناکی نقش داشته و دارند جرم است؟

رسانه ها از جمله دیارمیرزا تنها به وظایف ذاتی خود عمل کرده اند و زبان گویای مردم بوده اند.اتفاقا اوج بی ندبیری زمانی است که شما صرفا انتظار داشته باشید همه چیز را گل و بلبل نشان دهیم و مدام از طرح هایی صحبت کنیم که رنگ واقعیت به خود نگرفته اند .اینکه مدام به مردم بگوییم از وسایل حمل و نقل عمومی انبوه بر استفاده کنند اما ناوگان اتوبوسرانی شهری فاقد اتوبوس های کافی باشد اوج بی تدبیری است.بی تدبیری آنجایی است که شما مدام بر مسائلی تاکید دارید که هنوز بر روی کاغذ قرار دارند. کجاست خط ویژه اتوبوس شما ؟ مگر غیر این است که افتتاح این خط ویژه چندین بار و به بهانه های مختلف به تعویق افتاده است؟
کجاست مترو و قطار شهری شما؟ چرا اصرار دارید مدام بر چیزی تاکید کنید که نیست؟! چرا مدام شما و دوستان همیشه موافق شما در شورا از مُدهای گوناگون سفر صحبت می کنند اما این را نمی گویند که اصلی ترین وسیله حمل و نقل درون شهری رشت تاکسی است نه چیز دیگری.وقتی در بسیاری از نقاط شهر یا اتوبوس «نیست و یا کم است و حضور اتوبوس در ایستگاه زمان ثابتی ندارد, انتظار دارید که همه حرف شما را بپذیرند و زبان در کام گیرند و ذره ای انتقاد نکنند؟! مقصر رسانه ها نیستند که دولت های قبلی و فعلی نتوانسته اند به تعهدات خود نسبت به نوسازی و ساماندهی حمل و نقل عمومی عمل کنند.اینکه مسوولان سلف شما در شهرداری در انجام وظایفشان کوتاهی کرده اند و نتوانسته اند حق شهرداری را از دولت بگیرند ضعف آنهاست نه اشکال رسانه ها!
اما خدمت جناب مستطاب عرض می شود که برخلاف نظر شما اتفاقا بخوبی می دانیم و می فهمیم که «منافع عمومی» چیست; چون خودمان هم یکی از همان صدها شهروندیم که هر روزه با تاکسی رفت  و آمد می کنند و افزایش کرایه ها هزینه زیادی بر دوش آنها تحمیل کرده , درست برخلاف شما و همکارنتان که ممکن است در طول یک سال حتی برای یک بار هم که شده از تاکسی استفاده نکنید ! اینکه از منافع عمومی و دفاع از حق ملت سخن بگویید اما از تاثیر کرایه بر زندگی دهک های پایین جامعه که اغلب بدون خودرو هستند حرفی به میان نیاورید نمی تواند قابل قبول باشد.
صدالبته بر این نکته تاکید می کنیم که هیچ گاه به دنبال این نبوده و نیستیم که تاکسی داران را مقابل فرمانداری یا هر نهاد دیگری قرار دهیم اما عمل به انجام وظایف رسانه ای بدین معنا نیست که کسی با کسی دشمنی دارد و اهدافش از انعکاس مشکلات رو به رو قرار دادن افراد مقابل هم است! اگر حضرتعالی وجود رسانه ها را مانع انجام فعالیت های خود می بینید آن وقت مساله چیز دیگری است که در این خصوص برادرانه به شما توصیه می کنیم که هرگز برای انجام اهداف خود به دنبال آرامش قبرستانی نباشید که  وظیفه رسانه مطالبه گری است.

از سوی دیگر بهتر است به جای اینکه تنها همانند رئیس جمهور سابق از واقعی کردن قیمت بنزین صحبت کنید راهکاری برای مدیریت تاکسی ها و محدود کردن مسافربرهای شخصی بیندیشید تا رانندگان تاکسی درآمد بیشتری داشه باشند.تدبیر و هنر این نیست که تنها با گران کردن و افزایش هزینه ها به دنبال حل مشکلات باشیم.در ابتدا آنچنان حمل و نقل عمومی شهری را قوی کنید که مردم برای انتخاب وسیله سفر موردنظرشان حق انتخاب داشته باشند.

tel final1

Share