مرور روزنامه های صبح گیلان:

احمدی نژاد بهترین گزینه شورا برای شهرداری رشت/ ایجاد حق از سر لطف زیادی!

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نمی دانیم به چه دلیل است که ما جماعت گیلان همیشه عادت داریم لقمه را دور سر خودمان بچرخانیم و بخوریم؛ مستقیم بخوریم فکر می کنیم اتفاق خاصی می افتد و زمین و زمان به هم می ریزد! با این وجود در خصوص شهردار رشت قصد داریم یک شهردار نامدار را معرفی کنیم.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با مرور مهمترین اخبار روزنامه های صبح گیلان همراه ما باشید.

سوال جواب:احمدی نژاد بهترین گزینه شورا برای شهرداری رشت
«ن غ »در شماره امروز روزنامه سوال جواب با توجه به چالش های شورا برای انتخاب شهردار نوشت: رشت، شهری است که مدتهاست از عزل و نصب شهردار رنج می برد و اگر نگوییم فعالیت برخی شهردارهای پیشین به یک سال هم نینجامیده ولی بیش از یک سال هم نبوده و باز اضافه کنیم که که البته این همه مدت هرگز مثل ماه های اخیر نیز نبوده است! عزل شهردار کمتر از یک سال فعالیت، انتخاب سرپرست، برگزیدن شهردار از میان اعضای شورای شهر و در ادامه ممانعت از فعالیت وی به دلیل مشکلات اداری و تمدید دوباره فعالیت سرپرست قبل؛ همه و همه مردم رشت را مات و مبهوت کرده است!
جالب اینکه در این وانفسا هرچه مسوولین رده بالای شهر، استان و مردم برای انتخاب هرچه سریعتر شهردار بیشتر تاکید می کنند ولی اعضای شورا کمتر می شنوند و همچنان مشغول حل معادلات مجهول خود هستند!
اما توصیه هایی برای انتخاب یک شهردار خوب!
نمی دانیم به چه دلیل است که ما جماعت گیلان همیشه عادت داریم لقمه را دور سر خودمان بچرخانیم و بخوریم؛ مستقیم بخوریم فکر می کنیم اتفاق خاصی می افتد و زمین و زمان به هم می ریزد! با این وجود در خصوص شهردار رشت قصد داریم یک شهردار نامدار را معرفی کنیم که نشد در کار نیست، اکثر قریب به اتفاق هم روی آن نظر مثبت دارند و آن هم شخص دکتر محمود احمدی نژاد است. شاید یک عده خرده بگیرند که ایشان قبول نمی فرمایند، چرا که ما ایرانیها عادت داریم اشخاص را سال به سال در مقام ها و پست های بالاتر ببینیم و این شهرداری رشت برایشان کسر شان است، اما نگران نباشید با آن ساده زیستی و شخصیت خاکی که از وی سراغ داریم ایشان حتما قبول می فرمایند، مگر یادتان رفته که پوسترهای تبلیغاتی ۶ سال قبل که نشان می داد ایشان چقدر ساده زیست هستند از جمله در یک پوستر احمدی نژاد نشسته روی زمین با سفره ای ساده و محقر یک ظرف چند تکه پنیر و ظرف دیگر چند تکه نان بربری بیات (گیلانی ها: نسل قدیم بخوانند یک ظرف «اربا دوشاب» و ظرف دیگر «چمپا بج سرد پلا» نسل جدید بخوانند (یک عدد ساندویج فلافل) یا پوستر هایی از این قبیل؛ پس این موضوع حل است.
البته این خرده را هم باید به مسوولین شهری بگیریم که چرا تا آغاز به کار مجلس دهم که به احتمال زیاد ایشان رییس مجلس دهم است از این ظرفیت بوجود آمده بهره نمی بریم، و این یک سال و نیم ایشان را به عنوان شهردار رشت برنمی گزینیم، ما که عادت داریم هرچند مدت یک شهردار داشته باشیم، این یکی هم روش؛ تازه حداقل این تضمین وجود دارد که ما طی این مدت یک سال و نیم شاهد کارهای خارق العاده ای در سطح شهر رشت باشیم! دنیا را چه دیدید شاید ایشان از شهر رشت خوششان آمد و انتخابات مجلس و ریاست مجلس را بی خیال شدند! درست مثل دوره ریاست جمهوری وی که دیدیم با چند سفر به نیویورک عملا پست ریاست جمهوری را رها کردند و شدند مدیر جهان!
اما فعالیت های این شهردار مردمی و محترم و محبوب چه خواهد بود ایشان گذشته از اینکه مشکل روشنایی و نور کلیه خیابان ها، کوچه ها و معابر را حل خواهد کرد شب های رشت را مثل روز روشن خواهد کرد کاری که (ناسا) از انجام آن عاجز شده و آن اینکه این سازمان فضایی قصد دارد با بکار بردن به اصطلاح (آینه های فضایی) محدوده ای به وسعت مثلا گیلان را شش ماه شب یا برعکس روز کند؛ اما از انجام آن عاجز مانده، ایشان با «هاله نور» خود انجام خواهد داد! البته اینجا لازم است اشاره ای داشته باشیم به «هاله نور» ایشان. واقعیت امر اینکه آن هاله نور واقعیت داشته و دارد! منتها برداشت ها اشتباه بود اشتباه که چه عرض کنیم عده ای از کم بینان و بد بینان و مغرضان آن را بدجور به خورد مردم دادند.
هاله نور در حقیقت یک گوی شیشه ای کوچک بود که از خود نور ساطع می کرد، تقریبا درست مثل (جام جم) (جام جمشید شاه) که چطور جمشید از درون آن و یا با آن جهان را می دید و از آنجایی که کوروش نوه جمشید و جانشین خلف او در دوره ریاست جمهوری وی خیلی قدر دیده در یکی از مراسمات پاسداشت کوروش، جمشید در هیات کوروش نمادین این گوی را به وی هدیه داد.
منتها این گوی کوچکتر از جام جمشید بود و در جیب کاپشن هم جا می شد و می توانست توسط گاز هلیوم در هوا معلق باشد.
این را هم گفته باشیم که آنهایی که فکر می کنند این شی در همان زمان با هوچیگری، هلهل و تکذیب در آسمان نیویورک جا مانده کور خوانده اند و به کوری چشمشان این شی الان در ایران است و … القصه از بحث دور نشویم و …
این بار تمرکز فعالیت وی بحث ترافیک شهر خواهد بود. ترافیک رشت مهمترین معضل این شهر و آن هم با احداث خیابان های چند طبقه و پل های چند طبقه، یعنی طبقه روی طبقه خیابان و طبقه روی طبقه پل در این موارد اشکال های کوچکی وجود دارد.
نه اینکه خود پل ها و خیابان ها اشکال داشته باشند، یعنی اشکالات بستگی به دیدگاه شخص و فرد دارد! یعنی یک جورهایی نامرئی و غیبی هستند و سه حالت عجیب به خود می گیرند!
الان قضیه را روشن می کنیم. این پلها و خیابان ها برای یه عده قابل رویت هستند اما به محض اینکه بخواهند از آن بگذرند یک جورهایی غیب می شوند یعنی توان گذشتن از آن را ندارند تا حسرت به دل بمانند و چشمانشان در بیاید و جانشان هم بالا بیاید. اینها از لحاظ سیاسی در طیف اصول گرایان قرار دارند منتها با احمدی نژاد زاویه دارند و دقیقا دیدگاه نزدیک به آیت ا… هاشمی را داشته و فعلا به امر ایشان از دولت فعلی حمایت می کنند. اما دسته دیگر حتی سعادت دیدن این پل ها و خیابان های چند طبقه را هم ندارند! چه برسد به اینکه بخواهند از روی آن بگذرند، باید در همین خیابان های تنگ و باریک و پرترافیک عبور کنند تا حساب دنیا دستشان بیاید! اینها در تقسیمات سیاسی اصلاح طلب محسوب می شوند و علاقه زیادی به سید محمد خاتمی دارند و حداقل امتیازی که نسبت به گروه اول دارند این است که چون نمی توانند سازه ها را ببینند بنابراین زجر کمتری می کشند.
اما تنها گروهی هم که می توانند ببینند و هم از روی آن عبور کنند و کلی لذت ببرند و در آن ترافیک آرام و روان برای دیگران دست تکان بدهند و حالشان را بگیرند، از مریدان و دل دادگان شخص شهردار هستند.
فعلا کافی است ببینیم شورای شهر این روزها چه تصمیمی می گیرد؛ بعدا از دیگر فعالیت های عمرانی، فرهنگی، اقتصادی و … این شهردار رونمایی خواهیم نمود!

 ایجاد حق از سر لطف زیادی!
اکبر محبوبی فر در ستون «چند لحظه زندگی» سوال جواب نوشت:یک استکان چای تازه دم برای خودم ریختم و روی صندلی راحتی اطاق پذیرایی نشستم و کنایههای دوست قدیمیام را در ذهنم مرور کردم که میگفت: آن باش که هستی و آن شو که توان بودنت است و به خاطر داشته باش، گاهی لطف زیادی برای بعضی از انسانها تبدیل به حق مسلم میشود و چنان در خود شیفتگی و غرور غوطهور میشود که نمیتوانند درک کنند هر لطف و محبتی در حق آنها به عنوان یک وظیفه نیست!
جرعهای از چای را نوشیدم و بعد از کمی مکث به خودم گفتم: عجب حرف درستی زد پیرمرد؛ راست میگفت من در دو نوبت برای فلانی که فقط مدت کمی با من همکار بود، ضامن شدم و از بانک وام گرفت و با چه مکافاتی اقساط خودش را پاس کرد و بی رو در واسی نفرین فرستادم که گرفتارم کرد، جالب اینکه چند روز پیش همان همکارم برای دریافت وام از یک بانک جدید به سراغ من آمد که متعهد بانک شوم. نپذیرفتم و گفتم: دوست ندارم به اشتباهات گذشتهات اشاره کنم. اما همه مشکل دارند. شما تنها نیستید که دریافت وام گره از کار شما وا میکند، خیلیها هستند، لیکن من اگر بتوانم حامی و پشتیبان افراد خانوادهام باشم، هنر کردهام. پیشنهاد دارم به دنبال یک فکر اساسی باشید وام فقط نوعی مسکن است! فکر میکنید چه جوابی به من داد. بدون خجالت و رعایت حرمت گفت: شما غمگسار من نباشید، بد و خوب زندگی هر شخصی به خودش ارتباط مییابد. یک کلام بفرمایید، ضامن نمیشوم خلاص!
گفتم قبل از بیان هر کلام به بازتاب آن بیندیش و دوراندیش باش!
گفت آنچه مینمایی نیستی!
گفتم: امروز از یک پیرمرد آموختم برای درمان «رو رد بایستی» باید مقابل آن رو در رو بایستم، ضمن اینکه نگرشهای شخصی و عادتهای رفتاری شما هم بر پایهای استوار است که من در جستجوی آن نیستم، فقط عاشق صدای سکوت هستم و این نیز چند لحظه از زندگیست!
soal-10

نسیم:اختصاص شعبه واحد جهت رسیدگی به پرونده های شهرداری

روزنامه نسیم در شماره امروز خود نوشت:در نشست هم اندیشی جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در رشت بر اعمال حساسیت بیشتر جهت به حداقل رساندن تخلفات در سطح شهر تاکید شد.

سرپرست شهرداری رشت در این نشست ضمن تشریح برخی از مشکلات موجود در زمینه وصول مطالبات خواستار حمایت مراجع قضایی و اختصاص یک شعبه واحد جهت رسیدگی به پرونده های شهرداری شد و گفت; یکی از مهم ترین روش های جلوگیری از تخلفات پلمپ ساختمان ها و ساخت و سازهای غیر مجاز است.

کریم سرپرست در خصوص نحوه دریافت مطالبات شهرداری با تاکید بر اینکه این مطالبات جزو منابع مالی شهرداری محسوب می شود خواستار اخذ تمهیدات لازم از سوی دستگاه های نظارتی و مراجع قضایی با همراهی نیروی انتظامی شد و اظهار داشت : با دریافت این مطالبات بسیاری از مشکلات موجود در شهر و شهرداری برطرف خواهد شد.
معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی استان گیلان نیز با اشاره به  قانون شهرداری ها در خصوص برخورد با افراد خاطی و اشخاصی که مبادرت به ایجاد ناهنجاری بصری  در فضای عمومی می نمایند  گفت: قطعاَ درچارجوب قانون ، شهرداری نیز مورد حمایت مراجع قضایی می باشد.

ملکی با بیان اینکه تجاوز به شوارع و پیاده رو توسط نمایشگاه داران اتومبیل نمونه آشکار از زیرپا گذاشتن حقوق شهروندی است ابراز نمود : باید با اینگونه افراد خاطی بر طبق قانون  برخورد شود.

 در ادامه این نشست، نماینده اداره اطلاعات هنر مدیران مناطق را برنامه ریزی در بازدید از حوزه مسئولیتی خویش دانست و متذکر شد چنانچه در زمان مشخص اقدامات به موقع در زمینه وصول انجام پذیرد نیاز به اینگونه جلسات احساس نخواهد شد.

وی با تأکید براینکه باید با حساسیت بیشتری، رسیدگی به تخلفات در سطح مناطق پنج گانه پیگیری شود اظهار داشت: مدیران و مسئولین نواحی مناطق در سطح باید به گونه ای عمل نمایند که مانع از ورود دستگاههای نظارتی به مباحث اینچنینی باشند

وی تصریح نمود: با توجه به حمایت مراجع قضایی و دستگاه نظارتی , شهرداری باید با قدرت و پرهیز از تأثیرپذیری از اشخاص نسبت به اعمال مفاد قانونی  اقدام نماید.
۴۷۲۶۱gol-10 img_54cb148bdc65e ۱

Share