استاندار گیلان خبر داد

حذف روادید شهری «آستارا ـ آستارا» موجب رونق اقتصادی در آستارا می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار گیلان با اشاره به عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن رشت ـ آستارا، اظهار کرد: پروژه مذکور با همکاری شرکت‌های آذربایجان و روسیه از طریق فاینانس اجرایی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدعلی نجفی در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث پروژه ۱۰ کیلومتر راه‌آهن آستارا ـ آستارا در محل نقطه صفر مرزی این شهرستان با قدردانی از تلاش محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای رایزنی با مسئولان جمهوری آذربایجان در حذف روادید مرزی آستارا ـ آستارا، اظهار کرد: حذف روادید محدوده ۴۵ کیلومتری موجب رونق اقتصادی در منطقه می‌شود.۲۰۱۵۱۰۱۰۱۳۱۴۱۲_IMG_5840

وی به توافق کمیسیون اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در سال گذشته اشاره کرد و افزود: سال گذشته دو طرف توافق کردند هشت کیلومتر محدوده جمهوری آذربایجان توسط این کشور احداث شود و به مرز ایران برسد.

استاندار گیلان با بیان اینکه عملیات اجرایی پل مشترک راه‌آهن مرزی امروز در آستارا آغاز شده است، تصریح کرد: دو کیلومتر مسیر داخل خاک ایران به عهده طرف ایرانی است.

نجفی از زیرسازی ۱.۵ کیلومتر راه‌آهن ایران در مرز آستارا خبر داد و بیان کرد: مشکل ترمینال آستارا برطرف شده است و در نخستین فرصت عملیات اجرایی دو کیلومتر راه‌آهن مرزی آغاز می‌شود.

وی به وضعیت راه‌آهن رشت ـ قزوین اشاره کرد و گفت: تا پایان امسال یا در ماه‌های ابتدایی سال ۹۶ راه‌آهن مذکور که از مصوبات سفر رئیس جمهور به گیلان است، امیدواریم به بهره‌برداری برسد.

استاندار گیلان با اشاره به عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن رشت ـ آستارا، اظهار کرد: پروژه مذکور با همکاری شرکت‌های آذربایجان و روسیه از طریق فاینانس اجرایی می‌شود.

نجفی به آغاز عملیات اجرایی ۱۰ کیلومتر راه‌آهن «آستارا ـ آستارا» اشاره کرد و یادآور شد: با بهره‌برداری از راه‌آهن مذکور مسیر «هند ـ هلسینکی» دو هزار کیلومتر نزدیک‌تر می‌شود.

استاندار گیلان از آماده‌سازی ترمینال و روان‌‌سازی بخش گمرک در راستای حذف روادید در آستارا خبر داد و افزود: حذف روادید شهری «آستارا ـ آستارا» موجب رونق اقتصادی در آستارا می‌شود.

*حذف روادید «آستارا ـ آستارا» نیازمند رایزنی است

فرماندار آستارا نیز در جریان آغاز عملیات اجرایی احداث پروژه مذکور با تبریک میلاد امام علی(ع) گفت: احداث خط ریلی «آستارا ـ آستارا» در راستای توافق کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان آغاز شده است.

سیروس شفقی به جلسه مشترک اعضای کمیسیون مذکور در مهر ماه سال گذشته در آستارا اشاره کرد و افزود: پروانه گذر مرزی در محدوده ۴۵ کیلومتری آستارا توسط جمهوری آذربایجان برقرار است و شاهین مصطفی‌یف وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان قول برطرف کردن مشکل مذکور را داده است.

وی، برطرف کردن مشکل حذف روادید مرزی را نیازمند رایزنی بین مسئولان جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان دانست.

 ۱۸ مهر ماه سال ۹۴ کمیسیون همکاری اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در مورد مسائل اقتصادی و اتصال راه‌آهن آذربایجان به ایران در شهرهای آستارای دو کشور برگزار شد و سند توافقنامه اتصال راه‌آهن جمهوری آذربایجان به امضای شاهین مصطفی‌یف وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان و محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران رسیده است.

tel final1

Share