استاندار گیلان در نشست تخصصی مدیران کل دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری‌های سراسر کشور مطرح کرد

از فاصله ۲۰۰ کیلومتری تا پیوستن به شبکه سراسری راه‌آهن دنیا تا گلایه از تغییر مدام شهرداران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نجفی گفت : باتوجه به دیپلماسی قوی دولت تدبیر و امید و وزارت خارجه توانستیم راه آهن سراسری شمال جهان را از طریق آذربایجان تا داخل خاک ایران ادامه دهیم و به یاری خداوند با اجرای خط ریلی ۲۰۰ کیلومتری رشت- آستارا اتصال راه آهن شبکه سراسری دنیا صورت خواهد پذیرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، استاندار گیلان در سومین نشست تخصصی مدیران کل دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری‌های سراسر کشور در رشت گفت باید برنامه ریزی ها به سمتی باشد که از فرصت بخش خصوصی برای توسعه و عمران شهری بیشتر  استفاده کنیم.img_7673

محمدعلی نجفی در این نشست که با حضور قائم مقام شهرداری‌ها و دهیاری های کشور و مدیران کل دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری ها در رشت برگزار شد با اشاره به وجود تنگناهها در حوزه شهری اظهار داشت: گیلان علی‌رغم اینکه در ظاهر ۲ میلیون و پانصد هزار جمعیت دارد اما با تراکم سنگین مواجه بوده و سالانه به طور متوسط پذیرای ۲۸ تا ۳۰ میلیون مسافر و گردشگر است.

وی اظهار داشت: در نظر گرفتن سهم استان در بخش های مختلف برای ۲٫۵ میلیون نفر جمعیت و هزینه کرد گیلان برای حدود ۵ میلیون جمعیت ، از جمله مباحثی است که  با وزرا  مطرح می‌کنیم.

استاندار با بیان اینکه هزینه های متفاوتی در حد پنج میلیون نفر در استان داریم، تصریح کرد: یکی از این هزینه ها در مدیریت پسماند است.

وی مشکلات بخش پسماند را از جمله مشکلات استان برشمرد و افزود: بسیار در تلاش هستیم تا فرهنگ صحیح استفاده از پسماند که در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به عنوان سرمایه شناخته می‌شود در همشهریان و مسافرین نهادینه کنیم.

دکتر نجفی بر ضرورت نهادینه کردن فرهنگ تفکیک زباله تأکید کرد و افزود: در ابتدای دولت تدبیر و امید میزان تفکیک زباله در برخی از شهرها در حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد و در برخی دیگر از شهرها در حد صفر بود که با تلاش های صورت گرفته توفیقات خوبی حاصل شده است.

وی با اشاره به کمک‌های وزارت کشور و سهم ارزش افزوده اظهار داشت : امیدواریم سهم استان های شمال و گیلان در این بخش فراتر در نظر گرفته شود.

دکتر نجفی با بیان اینکه شهرداران و مسئولین در حوزه شهری و روستایی بار سنگینی را به دوش دارند افزود : باتوجه به این میزان جمعیت در استان امیدواریم تمامی امکانات را برای جمعیت ۲ برابری گیلان در نظر گرفته شود.

وی تخریب آسفالت ناشی از ورود و خروج ماشین‌های سنگین را از جله آسیب‌ها در این بخش عنوان کرد و افزود : امیدواریم با بهره‌گیری از خط ریلی رشت- قزوین که رئیس جمهور نوید بهره‌گیری از آن را در پایان دولت دادند  بتوانیم از فرصت راه آهن بهره گیریم .

وی ادامه این خط ریلی از رشت- به آستارا را جزو برنامه‌های دولت عنوان کرد و افزود : با اجرای این خط ریلی راه آهن سراسری جنوب به شمال و مسیر نوستراک تکمیل خواهد شد و حدود ۲ هزار کیلومتر از راه ارتباطی موجود دنیا کوتاهتر خواهد شد.

 نجفی گفت : باتوجه به دیپلماسی قوی دولت تدبیر و امید و وزارت خارجه توانستیم راه آهن سراسری شمال جهان را از طریق آذربایجان تا داخل خاک ایران ادامه دهیم و به یاری خداوند با اجرای خط ریلی ۲۰۰ کیلومتری رشت- آستارا اتصال راه آهن شبکه سراسری دنیا صورت خواهد پذیرفت.

 وی جمع آوری آبهای سطحی شهر و بازسازی و جوان سازی ماشین آلات فرسوده در حوزه راهداری از جمله اقدامات سال‌های اخیر باتوجه به محدودیت‌های اعتباری عنوان کرد و افزود : باید از امکانات و ارزش افزود شهری صرف هزینه‌های حوزه شهری شود.

نجفی با بیان اینکه باید این هنر را داشته باشیم تا از سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف بهره‌مند شویم افزود : باید در مدیریت شهری استفاده از تخصص ، تدبر و امیدآفرینی برای آیندگان مدنظر باشد.

وی با اشاره به اینکه گاهی اوقات فرصت کوتاه شهرداران در مدیریت موجب می شود که نتوانند برنامه هایشان را اجرا کنند، ادامه داد: همین نگاه ها باعث می شود که شهردار دیگری که می آید، عکس شهردار قبلی عمل می کند.

استاندار گیلان گفت: اگر عزل و نصب ها تاثیر مثبت داشته باشد، استقبال می کنیم اما گاهی می بینیم که اثر معکوس داشته است.

استاندار گیلان با اشاره به استخدام های غیرضروری و به دور از تخصص در برخی شهرداری ها گفت: لازم نیست که هر شهردار با ورود به شهرداری و قبول مسئولیت، نیروهای متعددی را در شهرداری جذب کند و همواره باید تخصص و تدبر را در راس و اولویت قرار دهند تا مشکلی برای شهرداران و شوراهای بعدی به وجود نیاید.

وی بر لزوم بهره‌گیری از فرصت حضور جمعیت وارد به استان و سرمایه‌های بخش خصوصی تأکید کرد و افزود : توان دولت محدود بوده و باید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی در جهت توسعه و شکوفایی استان و کشور بهره گیریم.

دکتر نجفی تاکید کرد: همه شهرداران باید نسبت به جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی انگیزه های لازم را داشته باشند زیرا منابع دولت برای کمک به شهرداری ها محدود است.

وی انتصاب وزرای معین برای استان‌ها در بخش اقتصاد مقاومتی را از جمله اقدامات ارزشمند دولت در راستای توسعه استان‌ها عنوان کرد و افزود : امروز با اندیشه بلند و نگاه عالمانه رهبر معظم انقلاب و ریاست جمهوری که کشور را هدایت می‌کنند با بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی در جهت شکوفایی کشور تلاش کنیم.

استاندار تولید برق دو برابری نیاز خود استان را از جمله مزیت‌های استان برشمرد و افزود : در حوزه گازرسانی اتفاقات خوبی در استان در حال شکل گیری بوده و تمامی شهرها و عمده شهرستان‌های استان در سال ۹۵ سبز خواهند شد.

وی اظهار داشت: انشاء ا… با تمهیدات دولت بتوانیم امکانات جدیدی برای تمامی گردشگران و استان‌های شمالی کشور داشته باشیم.

دکتر نجفی با بیان اینکه از شروع کار دولت تدبیر وامید تا به امروز گیلان در تمامی شاخص‌ها  حرف بزرگی برای گفتن دارد افزود : برحسب گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گیلان در دولت تدبیر و امید در بخش بهبود فضای کسب و کار جزو استان برتر و ممتاز کشور است.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به توفیقات خوب حاصل شده در بخش اشتغال استان اظهار داشت : با تلاش‌های خوب صورت گرفته نرخ بیکاری استان از ۱۵٫۶ سال ۹۱ برای نخستین بار به نرخ بیکاری ۱۱ درصد کاهش یافت و با میانگین کشوری برابر شد.

نجفی در ادامه افزود : در شش ماه نخست سال ۹۵ علی رغم افزایش نرخ بیکاری کشور به دلیل مشکلات باقی مانده از گذشته بر اثر تحریم‌ها خوشبختانه گیلان برای نخستین بار در طی ۶ ماهه اول سال ۹۵ به رقم ۹٫۹ دست یافت و تک رقمی شد.

وی با اشاره به وجود مرز زمینی و دریایی گیلان با ۴ کشور دنیا اظهار داشت : وجود این مرزها فرصتی برای استان و کشور است.

دکتر نجفی به وجود تنها منطقه آزاد شمال کشور در بندرانزلی اشاره کرد و افزود : کار ویژه‌ای در بنادر استان در حال شکل‌گیری بوده و آینده درخشانی را برای استان و کشور در این بخش متصور هستیم.

وی ظرفیت بندرانزلی را ۱۰ میلیون تن عنوان نمود که در حال افزایش است افزود: با افتتاح بندرکاسپین که اکنون در منطقه آزاد انزلی در حال احداث می‌باشد میزان ۱۸ تا ۲۰ میلیون تن به ظرفیت بندری گیلان اضافه خواهد شد.

سومین نشست تخصصی مدیران کل دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری‌های سراسر کشور امروز (چهارشنبه) به میزبانی استانداری گیلان در رشت گشایش یافت.
در این همایش دو روزه که مدیران کل دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری‌های سراسر کشور و مدیران سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور حضور دارند، مهم‌ترین مسائل بخش مدیریت شهری کشور بررسی می‌شود.

موارد مرتبط با قانون بودجه سال ۹۶ و احکام اختصاصی شهرداری‌ها ، گزارش اهم اقدامات انجام شده در استانداری‌های سراسر کشور، آسیب شناسی فعالیت‌های شهرداری‌ها، تشریح دستور العمل نحوه ایجاد و مدیریت تالارهای گفتگوی شهری، موضوعات اداری و استخدامی شهرداری ها از مباحثی است که در گردهمایی مدیران کل دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری‌های سراسر کشور در گیلان بررسی می‌شود

Share