استاندار گیلان اظهار کرد:

امضای تفاهم نامه همکاری توسعه پرورش ماهیان خاویاری در استانهای شمالی/خاویار ایران برند با ارزش در دنیا است که نباید این برند را از دست دهیم/گیلان در تولید ماهیان خاویاری رتبه‌ی اول کشور را دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،استاندار گیلان در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری توسعه پرورش ماهیان خاویاری در استانهای شمالی با بیان گیلان در تولید ماهیان خاویاری رتبه‌ی اول کشور را دارد گفت: خاویار ایران برند با ارزش در دنیا است که نباید این برند را از دست بدهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدعلی نجفی در این نشست که با حضور استانداران مازندران و گلستان و رییس بنیاد مستضعفان در استانداری گیلان برگزار شد، ماهیان خاویاری را  فسیل زنده‌ی دریای خزر و یکی از نادرترین منابع غذایی برای انسانها دانست و افزود: کاهش میزان صید ماهیان خاویاری و استحصال آن از ۳۰۰ تن به کمتر از ۲ تن در کشور و احتمال انقراض بعضی از گونه‌های ماهیان خاویاری موجب افزایش اهمیت پرداختن به امر پرورش این ماهیان شده است.

اصلیوی با بیان اینکه استان گیلان با قرار گرفتن در حاشیه‌ی دریای خزر یکی از بزرگترین و مهمترین منابع زیستی این گونه با ارزش در دنیا است گفت: هم اکنون گیلان در تولید ماهیان خاویاری رتبه‌ی اول کشور را دارد.

وی با بیان اینکه با بررسی‌های بعمل آمده هزار هکتار از اراضی ساحلی گیلان به لحاظ شاخص‌های فنی، برای احداث پروش ماهیان خاویاری شناسایی شده است تصریح کرد : در این مزارع می‌توان سالانه ۱۰ تا ۱۵ هزار تن گوشت ماهیان خاویاری و هزار تا هزار و ۵۰۰ تن خاویار تولید کرد که تأثیر مهمی بر اقتصاد کشاورزی استان خواهد داشت.

وی افزود: بر همین اساس با مذاکرات انجام شده امروز، تفاهم نامه همکاری توسعه پرورش ماهیان خاویاری با موضوع ایجاد بسترهای لازم برای استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توان مالی، فنی و تخصصی طرف‌های تفاهم‌نامه، شامل سازمان شیلات، بنیاد مستضعفان و استانداری‌های شمال کشور و بانک سینا در جهت توسعه پرورش ماهیان خاویاری امضاء می‌شود.

دکتر نجفی با بیان اینکه بی شک این تفاهم نامه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، بهره‌گیری از منابع دریایی، افزایش امنیت غذایی و حمایت از سرمایه‌گذاری بخش‌ خصوصی و تعاونی است اظهار داشت:  افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی و فراهم شدن امکان حضور کارشناسان متخصص این بخش در عرصه‌های تولید، ایجاد اشتغال و جذب فارغ التحصیلان شیلات، کاهش فشار صید به ذخایر طبیعی ،افزایش سرانه مصرف ماهی در کشور و ارز آوری از مزایای اجرای این طرح است.

وی افزود : در استان گیلان همچون استان‌های گلستان و مازندران همکاری و حمایت‌های لازم انجام خواهد پذیرفت تا شاهد موفقیت پرورش ماهیان خاویاری در شمال باشیم.

استاندار گیلان خاطر نشان کرد :خاویار ایران برند با ارزش در دنیا است که نباید این برند را از دست بدهیم.

گفتنی است در نشست امروز رییس بنیاد مستضعفان کشور، رییس سازمان شیلات کشور، محمد علی نجفی استاندار گیلان، ربیع فلاح استاندار مازندران و  صادقلو استاندار گلستان، پیشرو مدیرعامل بانک سینا حضور داشتند.

با اجرای این طرح حدود ۱۰۰ مزرع ماهیان خاویاری در استان‌های شمالی ایجاد شود.

در این تفاهم نامه ایجاد مزارع پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت تا ۲۰ تن گوشت و تا ۵۰۰ کیلوگرم خاویار توسط اشخاص حقیقی و حقوقی با حمایت امضاء کنندگان آن اشاره شده است.

tel final1

Share