استاندار گیلان در سفر به شهرستان رودبار اظهار کرد:

۲۰۰ هزار کارت زرد رایگان به منظور مقابله با آفت مگس زیتون توزیع شد/نباید اجازه دهیم باغات زیتون ما دچار خسارات شوند/برنامه‌ی مقابله با آفت مگس زیتون تدوین می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، استاندار گیلان در سفر به شهرستان رودبار گفت: ۲۰۰ هزار کارت زرد رایگان در باغات زیتون استان به منظور مقابله با آفت مگس زیتون توزیع شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمدعلی نجفی در سفر به شهرستان رودبار که فرمانده سپاه قدس گیلان، نماینده رودبار و جمعی از مدیران کل دستگاه های اجرایی حضورداشتند درمصاحبه با خبرنگاران فعال کردن  زمینه ‌های توسعه اقتصاد استان و شهرستان از جمله اقدامات مهم در راستای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: در همین رابطه توسعه باغات زیتون و حل مشکلات موجود در این بخش از جمله مباحث مهم در توسعه شهرستان رودبار به شمار می‌رود و در جلسات مکرر استانی و بخش های حوادث غیرمترقبه و پدافند غیرعامل حداکثر تل%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c_2اش برای دفع آفات مگس زیتون صورت گرفت.

استاندار گیلان از توزیع حدود ۲۰۰ هزار کارت زرد رایگان در باغات زیتون استان به منظور مقابله با آفت مگس زیتون خبر داد و افزود : متأسفانه علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته جهت مقابله با آفت مگس زیتون اما آسیب‌هایی  به باغات زیتون وارد شد.

وی میزان آسیب به باغات سنتی زیتون را در حدود ۳۰ درصد و مجموع شهرستان رودبار براساس گزارش رئیس سازمان جهاد کشاورزی حدود ۵ درصد عنوان کرد و افزود: نباید اجازه دهیم باغات زیتون ما دچار خسارات شوند.

وی با بیان اینکه از ابتدای ماه آینده برنامه‌ی مقابله با آفت مگس زیتون  تدوین تا به صورت ریشه‌ای با این مشکل برخورد شود افزود: پدافند غیرعامل استان مکلف گردید تا رفع این مشکل را جزو برنامه‌های سال جاری قرار دهد.

وی از گفتگو با وزیر جهاد کشاورزی درخصوص حل مشکلات بخش زیتون خبر داد و افزود: مقرر گردید اقدامات ویژه در این راستا در ۳ استان گیلان، زنجان و قزوین که سایت اصلی آن در رودبار خواهد بود.

وی با اشاره به اعلام آمادگی سپاه برای زیتون کاری در حدود ۵ هزار هکتار از زمینهای رودبار گفت: مباحث تأمین، انتقال و ظرفیت منابع آبی در بازدیدهای امروز  مورد بررسی قرار گرفت تا موانع آن برطرف شود.

وی از جدیت استان در راستای توسعه باغات زیتون خبر داد و افزود : امیدواریم با جدیتی که در این بخش وجود دارد شاهد توسعه باغات زیتون مناسبی در استان باشیم.

وی ادامه داد: در زیتون کاری‌های صورت گرفته از هر بوته زیتون با عمر ۳ تا ۴ سال می‌توان ۴ تا ۵ کیلو و محصول زیتون برداشت کرد و در صورت افزایش عمر بوته به ۹ تا ۱۰ سال محصول آن به ۱۴ تا ۱۵ کیلو افزایش خواهد یافت.

نجفی با یادآوری مقام نخست استان در تولید زیتون در ۳ دهه قبل اشاره کرد و افزود : متأسفانه این جایگاه در سال های قبل به مقام سوم و چهارم تنزل یافت که باید با توسعه باغات به جایگاه اصلی خود برگردد.

استاندار گیلان همچنین پیگیری پروژه احداث پتروشیمی در شهرستان رودبار را از دیگر اهداف سفر خود به شهرستان رودبار برشمرد و افزود: سرمایه‌گذاران در این بخش اعلام آمادگی کردند مقرر گردید از طریق فاینانس و جذب سرمایه‌گذار اقدامات لازم صورت پذیرد.

وی با اشاره به بازدید خود از زمین پتروشیمی اظهار داشت : هنوز مقدمات کار است تا انشاء ا… بتوانیم در راستای اندیشه صورت گرفته در این بخش آن را به اتمام برسانیم.

tel final1

Share