چهارشنبه سوری سنتی گیلان برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،شامگاه گذشته مراسم چهارشنبه سوری سنتی گیلان در راستای اجرای رویداد فرهنگی نوروزگاه برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی گیلان ،شامگاه گذشته مراسم چهارشنبه سوری سنتی گیلان در راستای اجرای رویداد فرهنگی نوروزگاه برگزار شد.

photo_2016-03-16_02-57-43در این مراسم که با حضور مدیرکل،معاونین میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان و مسئولان سایر دستگاه های استان برگزار شد، مراسم سنتی و آیین های گیلانیان در شب چهارشنبه سوری با آتش زدن کاه و کلوش، اجرای مراسم نوروزی خوانی ، اجرای مراسم آیینی رابه چره( آهوچره) و نیز مراسم سنتی خیمه شب بازی به نمایش عموم درآمد.

رضا علیزاده با ابراز خرسندی از احیای آیین های سنتی گیلان در شب چهارشنبه سوری اظهار داشت: چهارشنبه‌سوری نه تنها در گیلان، بلکه در همه‌ی نقاط ایران برجسته‌ترین و پرشورترین رسم در مجموعه‌ی رسم‌های مقدماتی نوروز است که مهم‌ترین عنصر آن آتش است و نامش نیز برگرفته از شعله‌های آتش است.

این مسئول با بیان اینکه هدف از برگزاری مراسم سنتی چهارشنبه سوری احیای سنت های اصیل گیلان برای استقبال از نوروز است؛ بیان داشت: مدیران و عوامل فرهنگی استان باید تلاش کنند تا میراث معنوی این دیار سرسبز را به نسل جوان انتقال دهند.

وی تصریح نمود: چهارشنبه‌سوری در فرهنگ  گیلکی «گولی گولی چارشنبه» نامیده می شود که هم نماد سرخی گل‌ها و هم سرخی شعله‌های آتش است.

علیزاده در تشریح جزئیات چهارشنبه سوری گیلانی اینگونه گفت: گیلانیان از قدیم بر این باور بودند که اجرای آئین چهارشنبه‌سوری پلیدی‌ها را از انسان زدوده و سلامتی را به ارمغان می‌آورد.

خیمه شب بازی یکی از نمایش‌های پیشواز از نوروز است که تا چهل سال پیش نیز در شهرهای گوناگون گیلان اجرا می‌شد که آنرا «گوشی» می‌نامیدند. خیمه شب بازان افرادی دوره‌گرد بودند که در شهر رشت متمرکز بودند و این افراد عروسک‌هایشان را به بازارهای هفتگی سراسر استان می‌بردند و به نمایش می‌گذاشتند و با خواندن اشعار شاد و فی البداهه تماشاگران را مشغول ساخته و از آنها در پایان پول می‌گرفتند.

در غروب آخرین چهارشنبه سال، گیلانیان سه، پنج یا هفت کپه آتش، از کاه و ساقه‌ی خشکیده برنج آتش می‌افروزند و از روی آن می‌پرند و اشعار مختص این مراسم را می‌خوانند.پس از پایان مراسم‌، خاکستر کاه سوخته را در پای گیاهان می‌ریزند و بر این باورند که این کاه سوخته، سبب افزودن بار و میوه درختان می‌شود، هم‌چنین در شب چهارشنبه‌سوری با طبخ انواع غذاها باور دارند که بیماری‌ها از افراد رویگردان شده و سلامتی به افراد خانواده روی می‌آورد.

گیلانیان بر این اعتقادند که نیت و دعای آدمی در این شب مستجاب می‌شود و خرید آئینه، اسپند، شمع و ماهی سفره هفت سین در این روز شگون دارد.

از دیگر آئین شب‌های چهارشنبه‌سوری، فال گوش و گشایش بخت بود، بدین ترتیب که در این شب، زن و مرد برای تشخیص بخت و اقبال سال جدیدشان سرچهار راه و یا گذرگاه‌های عابران نشسته یا پنهان می‌شدند و به سخنان عابران گوش می‌دادند و از موضوع حرف‌های نخستین عابری که از کنار آنها رد می‌شد، احوال سال جدید خود را پیش‌بینی می‌کردند.

tel final1

Share