مشاور فرهنگی رییس جمهور و رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور در جمع خبرنگاران

فعالین اقتصادی کتابخانه بسازند/رونمایی از آلبوم با یک میلیون تصویر از سراسر ایران

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،صالحی امیری گفت: از اهالی رسانه می خواهم که صاحبان صنعت، اقتصاد و تجارت را تشویق کنید به عنوان مسئولیت اجتماعی در کنار فعالیت اقتصادی یک کار اجتماعی و فرهنگی انجام دهند و بهترین کار در این راستا ایجاد کتابخانه است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،نشست خبری سید رضا صالحی امیری مشاور فرهنگی رییس جمهور و رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور در رشت برگزار شد.IMG_8088

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت , صالحی امیری در ابتدای این نشست خبری با بیان اینکه سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرجع میراث معنوی و مکتوب کشور است, اظهار کرد: در این سازمان ۲ میلیون و هشتصد هزار جلد کتاب، بیش از ۵ میلیون نسخه نشریه از زمانی که صنعت چاب به ایران آمده تا به امروز، بیش از یک میلیون عکس و فیلم و میکروفیلم، بیش از ۳۸ هزار نسخه خطی نفیس و نادر، بیش از ۳۴ هزار نسخه سنگی، بیش از دویست هزار پاین نامه، بیش از دویست میلیون اسناد نفیس و بعضا نادر در تاریخ هفتصد ساله گذشته ایران نگهداری می شود.

وی ادامه داد: قدیمی ترین نسخه خطی این سازمان مربوط به هزار و ۱۶ سال قبل می باشد و همچنین کتب نفیس ,دست خط شیخ بهایی، ملاصدرا و قرآن بسیار نفسی که زیباترین قرآن در جهان اسلام مشهور به قرآن قزوینی است در سازمان اسناد و کتابخانه ملی نگهداری می شوند.

تا پایان سال ۱۴۰۰ باید ۲۰ درصد از منابع سازمان را دیجیتال کنیم

IMG_8126رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور اظهار کرد: از زمان ورود خود به سازمان هشت برنامه را برای این مجموعه اعلام کردیم که مبنای برنامه ریزی و عملکرد ما می باشد.

صالحی امیری مسئله اول را دیجیتال سازی اسناد سازمان و دسترسی آسان همگان به منابع سازمان در سراسر کشور و دنیا دانست و گفت: پ امروز کمتر از ۵ درصد از اسناد دیجیتال سازی شدند که در برنامه پنج ساله ششم یعنی تا پایان سال ۱۴۰۰ باید بتوانیم ۲۰ درصد از منابع سازمان را دیجیتال کنیم که اگر این اتفاق صورت گیرد تقریبا به استاندارد جهانی رسیده ایم.

صالحی امیری اضافه کرد: آن چیزی که در این حوزه مهم است حوزه نرم افزار، سخت افزار و منابع مالی می باشد که با حمایت دولت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی این مشکل تا حدودی برطرف شد و در حال انجام فعالیت ها هستیم.

ایجاد اندیشگاه در تهران و گیلان

IMG_8097ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور، تبدیل سازمان اسناد و کتابخانه ملی به یک کانون و نهاد فرهنگی برای حضور مستمر اندیشمندان و نخبگان در این حوزه را ضروری دانست و تصریح کرد: در این راستا مرکزی را به نام «اندیشگاه» در تهران و برخی از استان ها مانند گیلان ایجاد کردیم که این مرکز محل دائمی نقد، بررسی و ارائه مباحث حوزه فرهنگی است.

عضو هیات امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشور افزود: هم اکنون در تهران روزانه یک تا سه برنامه در «اندیشگاه» توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می شود که این برنامه ها شامل حوزه فرهنگی، دینی، اخلاقی، نقد و رونمایی منابع و کتاب است که خوشبختانه به صورت مستمر برگزار می شود و تا کنون در سال جاری بیش از دویست نشست در «اندیشگاه» برگزار کردیم.

صالحی امیری گفت: توجه به روابط بین المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی از دیگر موارد مهم می باشد که در این راستا با سه سازمان یعنی شورای عالی کتاب، شورای عالی آرشیو و یونسکو همکاری مستقیم داریم و از اعضای فعال این سه سازمان هستیم.

وی ادامه داد: در حوزه یونسکو و در برنامه کمیته حافظه جهانی که یکی از برنامه اصلی یونسکو برای حفظ میراث فرهنگی و معنوی کشورها است در این جهت ما در ایران کمیته ای را سازماندهی کردیم که ۱۵ نهاد در این کمیته عضویت دارند و مسئولیت این کمیته بر عهده رییس سازمان است و تا کنون موفق شدیم ۴۳ اثر در سطح ملی، ۵ اثر در سط منطقه ای و ۹ اثر در سطح جهانی به ثبت برسانیم.

ثبت دو اثر در یونسکو

IMG_8078به گزارش دیارمیرزا رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور افزود: امسال با تلاش های صورت گرفته توانستیم دو اثر کلیات سعدی که در کتابخانه ملی نگهداری می شود و مسالک الممالک، اثر ابراهیم بن محمد اصطخری که در کاخ گلستان نگهداری می شود را در سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسانیم.

وی از تفاهم نامه و تبادل همکاری با ۵۷ کتابخانه ملی و ۵۳ آرشیو ملی جهان خبرداد و یادآور شد: خوشبختانه در فضای کنونی روابط دولت ها در حوزه فرهنگی به شدت افزایش پیدا کرده است.

صالحی امیری اضافه کرد: در سفری که به جدیدا به آلمان و اتریش داشتم روسای کتابخانه های ملی و آرشیو ملی کشورها علاقه مندی خود را برای همکاری جدی تر با ایران اعلام کردند.

وزیر فرهنگ چین نیز به ایران می آید/رونمایی از آلبوم با یک میلیون تصویر از سراسر ایران

وی گفت: در چند روز آینده وزیر فرهنگ چین نیز به ایران خواهد آمد و در محل کتابخانه ملی ما نمایشگاهی چین را برگزار می کنیم.

صالحی امیری از رونمایی یک آلبوم تصویری بسیار بزرگ با قریب به یک میلیون تصاویر از مراکز، زیارتگاه ها، منابع طبیعی کشور تا بهمن ماه خبر داد و افزود: پس از مدت کوتاهی جهت استفاده و بهره برداری همگان در سایت سازمان قرار خواهد شد تا همه ایران از این منبع بزرگ تصویری که در ۱۴ بخش تعریف شده است استفاده کنند.

مردم نسخ خطی خود را به ما تحویل دهند

IMG_8072ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور توجه نسخه های خطی نفسی را از موارد مهم دیگر دانست و تصریح کرد: مجموعا دو میلیون نسخه خطی فارسی و عربی متعلق به ایران در جهان وجود دارد که برآورد می شود از این تعداد یک میلیون نسخه در شبه قاره هند، ۵۰۰ هزار نسخه در آسیانه میانه و قفقاز و ۵۰۰ هزار نسخه در داخل کشور وجود داشته باشد که از این تعداد موفق شدیم ۳۲۰ هزار نسخه از آنها را فهرست نویسی کنیم و در قالب ۳۴ جلد کتاب با نام «فهرستگان نسخ خطی ایران» که به اختصار «فنخا» نامیده می شود و سایر نسخ در دست و منازل مردم می باشد که از مردم درخواست می کنم که این نسخ خطی که حداکثر در منازلشان ۵۰ سال و با نگهداری استاندارد روز دنیا توسط ما عمرشان تا ۵۰۰ سال می رسد را به چهار شکل امانت، فروش به سازمان به قیمت عادله، اهدا کردن و وقف به سازمان اسناد و کتابخانه های ملی تحویل دهند.

وی گفت: در مجموعه کتابخانه ملی پژوهش های بنیادی را در دست داریم از جمله آن دانشنامه فرهنگ، دانشنامه اسناد و دانشنامه های استانی در کار خود قرار دادیم که در آینده نزدیک ثمرات آن را خواهیم دید.

برنامه سازمان برای کمک به کتابخانه ملی رشت

IMG_8118عضو هیات امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشور در پاسخ به سوال خبرنگار دیارمیرزا مبنی بر اینکه با توجه به وضعیت نامناسب کتابخانه ملی رشت و مشکلات عمده آن کنظیر از بین رفتن اسناد قدیمی و ممناعت از نوسازی آنها، آیا بهتر نیست تغییری در مدیریت کتابخانه صورت بگیرد و یا به نهاد کتابخانه ها  عمومی واگذار شود اظهار کرد:سیاست سازمان تجمیع کتابخانه ها نیست و در سطح ملی کاری ظرف دوسال گذشته آغاز شده تحت عنوان «مجمع کتابخانه های بزرگ» که به اختصار «مکتب» نامیده شده ,که برای هماهنگی و انسجام ۱۲ مجموعه کتابخانه در کشور که به صورت متفرق و غیر منسجم اداره می شوند و در جهت استاندارد سازی، آموزش، هماهنگی، تبادل اطلاعات، تبادل نسخ دیجیتالی و اشتراک گذاری آنها فعالیت می کند و در این برنامه مجموعه کتابخانه ملی رشت که برای ما بسیار مهم است کمکهای صورت می گیرد.

صالحی امیری افزود: رشت یکی از مراکز بزرگ فرهنگی کشور می باشد که سابقه ی درخشانی در حوزه مطالعات دارد و از این منظر ما به شدت تأکید داریم که همه مجموعه های کتابخانه در استان گیلان در این ۱۲ قالب باید تقویت شوند و تجمیع و ادغام آنها را کار صحیحی نمی دانیم اما انسجام، هماهنگی، پایدار سازی و تبادل اطلاعات بین آنها را مهم می دانیم و با تشکیل «مکتب» در گیلان تکلیف کتابخانه ملی رشت نیز مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: ما قائل به کمک به تمامی کتابخانه های موجود در سراسر کشور هستیم و اعتقادیبه تعطیلی، ادغام و انحلال هیچکدام نداریم.

زمینه خدمات دهی بیشتر به مردم را فراهم کنیم

IMG_8091ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور گفت: هرگونه همکاری اعم از پایش، میکروب زدایی، اسکن، استاندارسازی، همکاری در تولید نرم افزار و سایر خدمات کتابخانه ای را آمادگی ارائه داریم و هیچ محدودیتی برای هیچ کتابخانه ای در سرتاسر کشور قائل نیستیم چون معتقدیم همه کتابخانه ها یک وظیفه دارند و آن هم خدمات دهی است و باید ما زمینه خدمات بیشتر آنها را فراهم کنیم.

صالحی امیری اظهار کرد: بر اساسنامه وظایف سازمان اسناد و کتابخانه ملی موظف به هدایت، نظارت، مشاوره، سازماندهی و همکاری با کلیه کتابخانه های کشور اعم از عمومی و تخصصی است به همین خاطر برنامه جامع ملی تعریف شده تا به عنوان سازمان مادر همه گونه خدمات را به کتابخانه ها ارائه دهیم و در برنامه پنجم این وظیفه را به عنوان یک برنامه برای خود سازمان تعریف کردیم.

اقدامات خوب نهاد کتابخانه های عمومی

وی نهاد کتابخانه های عمومی استان گیلان را منشاء اقدامات خوبی دانست و افزود: میزان مصرف فرهنگی در کشور بسیار پایین است و باید یک تغییری در ذائقه فرهنگی مردم شکل بگیرد, همچنان که در حوزه خوراک، پوشاک، رفتار، آموزش و ادبیات عمومی دچار تغییر ذائقه ایران بودیم در حوزه مصرف فرهنگی که مهم ترین آن کتابخوانی است در سبد مصرف خانوار قرار گیرد که این نیازمند سه سطح کار می باشد در سطح اول رسالت دولت در سطح دوم نخبگان علمی، حوزه علمیه، صاحبان تریبون و رسانه می باشد و در سطح آخر نیز باید بدانیم که توسعه بدون افزایش مصرف فرهنگی به مقصود نخواهد رسید.

فعالین اقتصادی کتابخانه بسازند

صالحی امیری یکی از شاخصه های توسعه را میزان دسترسی مردم به کتاب می باشد و باید کتابخانه ها به صورت گسترده در حوزه های روستایی و شهری حضور یابند.

وی ادامه داد: در استان گیلان یکصد کتابخانه عمومی وجود دارد که از این تعداد ۸۳ مورد آن کتابخانه نهادی ۱۶ مورد مشارکتی و یک کتابخانه بصورت مستقل می باشد و سرانه فضای مطالعه برای هر صد گیلانی یک متر و ۲۰ سانتی متر می باشد و ۹۰۰ هزار جلد کتاب که در مجموع عدد مناسبی است که باید در این زمینه کمک جدی شود.

این عضو هیأت امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشور اظهار کرد: از اهالی رسانه می خواهم که صاحبان صنعت، اقتصاد و تجارت را تشویق کنید به عنوان مسئولیت اجتماعی در کنار فعالیت اقتصادی یک کار اجتماعی و فرهنگی انجام دهند و بهترین کار در این راستا ایجاد کتابخانه می باشد و در دنیا نیز کتابخانه های عمومی بیشتر توسط مردم اداره می شود و دولت ها نقش کمتری دارند.

به گزارش دیارمیرزا صالحی امیری در پایان آستان قدس رضوی، کتابخانه ملی، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی و کتابخانه مجلس را مکان هایی دانست که دارای بشترین نسخ خطی می باشند.

tel final1

 

Share