رییس کمیته مرکزی انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات کشور در جمع خبرنگاران گیلان:

مدل انتخابات ریاست جمهوری را در انتخابات مجلس پیاده می کنیم/به نیروهای افراطی اصلاح طلب اجازه کار کردن نمی دهیم/صرف حضور در ستاد موسوی و کروبی جرم نیست

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رهامی گفت: باید به جای اجماع اصلاح طلبی به اجماع ملی برسیم .وقتی می گوییم با گفتمان تمدن ها باید با بوداییان مشکلاتمان را حل کنیم چگونه نمی توانیم با برادران اصولگرا که نقاط مشترک زیادی با آنها داریم مشکلاتمان را حل کنیم!؟

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،کنفرانس خبری حجت الاسلام محسن رهامی رییس کمیته مرکزی انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات کشور ظهر امIMG_2017روز در رشت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت ,حجت الاسلام رهامی رییس کمیته مرکزی انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات کشور با بیان اینکه در برخی از استان ها مطبوعات صحبت های انجام شده را به خوبی رسانه ای نکردند گفت: امیدوارم با توجه به اینکه استان گیلان, استان میهمان نوازی است رسانه های گیلان پوشش خبری مناسبی انجام دهند.

مسائل سیاسی مانند انتخابات مجلس و ریاست جمهوری صفر صدی نیست

رهامی اظهار کرد: اصلاح طلبان در تلاش هستند که نیروهای شاخص کارشناس برای انتخابات مجلس شناسایی و معرفی کنند و همانطور که در قضیه انتخابات ریاست جمهوری با معتدل ها ائتلاف کردیم همین کار را می خواهیم در جریان انتخابات مجلس انجام دهیم و این موضوع به این معنا است که مسائل سیاسی مانند انتخابات مجلس و ریاست جمهوری صفر صدی نیست یعنی اینکه ما یک کاندیدا داشته باشیم و بگوییم اگر او انتخاب نشد به پایین تر عدول کنیم.

مدل انتخابات ریاست جمهوری را در انتخابات مجلس نیز پیاده می کنیم

وی ادامه داد: در انتخابات ریاست جمهوری در اسفند ۹۱ اعلام کردیم که کاندیدای مورد نظر ما آقای خاتمی هستند ولی به هر دلیلی این کار صورت نگرفت و این موضوع بحث شد که اگر ایشان آماده نبودند باید چه کنیم؟ که عده ای گفتند یا آقای خاتمی را حمایت می کنیم و ایشان رییس جمهور می شوند و اگر نشد کنار می کشیم و عده ای نیز می گفتند که اگر آقای خاتمی نشد سراغ افراد دیگری مانند آقای هاشمی ،ناطق نوری و سایرین برویم. پس از اینکه آقایان روحانی و عارف نامزد شدند به این جمع بندی رسیدیم که رأی آقای روحانی بیشتر از عارف است و به سراغ آقای روحانی رفتیم و سعی می کنیم همین مدل را در مجلس عملی کنیم.

برای ما مهم تر از مصالح اصلاح طلبان مصالح کلان کشور است

رییس کمیته مرکزی انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات کشور افزود: به عنوان یک تشکیلات حزبی معیارهای انتخاب نماینده معیارهای اصلاح طلبانه است و به این معنا نیست که ما با اصول گرایان اختلاف مبنایی داریم .اصلاح طلبان به مصلحت کشور فکر می کنند. اصولگرایان و اصلاح طلبان در بسیاری از موارد مانند حفظ نظام ،پیروی از رهبری ،اطاعت از قانون اساسی اصول مشترک دارند بنابراین اگر مشاهده کنیم که نماینده اصلاح طلبی مقبولیت و کارایی مورد انتظار را ندارد ولی یک کاندیدای اصول گرای مناسب وجود دارد از او حمایت می کنیم زیرا برای ما مهم تر از مصالح اصلاح طلبان مصالح کلان کشور است. بنابراین باید ابتدا مصالح کلان دیده شود و سپس با توجه به این مصالح کلان کاندیدا معرفی کنیم.

نمی گوییم تمام مجلس را به دست اصلاح طلبان بدهید

حجت الاسلام محسن رهامی گفت:  می گوییم تمام مجلس را به دست اصلاح طلبان بسپارید بلکه می گوییم مجلس همان طوری که امام (ره) فرمودند عصاره فضیلت مردم باشد و برای این موضوع تلاش می کنیم.
وی ادامه داد: فرستادن نماینده مجلس و تصاحب کردن کرسی های مجلس مهم نیست بلکه ایجاد یک مجلس قوی و توانا مهم برای حل مسایل کشور است.

به هیچ وجه سیاست قهر از صندوق ها را توصیه نمی کنیم

IMG_2022رییس کمیته مرکزی انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات کشور فاصله عمیق بوجود آمده بین اصولگرایان و اصلاح طلبان را باعث وارد آمدن آسیب های جدی به اداره کشور دانست و افزود: بسیاری از مشکلات کشور به علت رقابت های شدید بین اصولگرایان و اصلاح طلبان لاینحل مانده است. بنابراین اگر در حوزه ی انتخاباتی فرد قوی و کارآمدی داشته باشیم و در این حال اصلاح طلب نیز باشد اولویت اصلی ما اوست اما اگر به هر دلیل نتوانستیم این به معنای کنار کشیدن از صندوق نیست و به هیچ وجه سیاست قهر از صندوق ها را توصیه نمی کنیم و تلاش می کنیم با شورای نگهبان و سایر نهاد برای فرستادن اصلاح طلبان به مجلس تعامل کنیم و این به معنا عدول از مواضع سیاسی نیست.
رهامی اضافه کرد: همکاری با یک جریان معتدل  مانند آقای لاریجانی بسیار مناسب تر است تا یک جریان افراطی که هر روز وزرا را به استیضاح بکشند و مخل کارهای دولت شوند.

گردش قدرت باید مبتنی بر رای مردم باشد

رهامی با بیان اینکه اصلاح طلبی یک اندیشه است و مختص به یک حزب نیست تصریح کرد:اصلاح طلبی ریشه تاریخی دارد و به زمان مشروطه خواهی باز می گردد که در مقابل جریاناتی که تلاشان به انقلاب ،ترور و مسایلی از این طیف بود جریان اصلاح طلبی سعی کرد اوضاع جامعه را به جای جنگ و درگیری به وسیله قانون و کاهش قدرت دولت و تأسیس عدالتخانه به اصلاح جامعه بپردازند یعنی انتقال حکومت استبدادی به دموکراسی بدون جنگ و درگیری و خشونت. بنابراین وقتی از اصلاحات صحبت می کنیم مانیفست آن در تمام این موضوعات تعریف شده است یعنی به جای خشونت و درگیری و حذف رقیب به گفتمان با رقیب بپردازیم و از دیالوگ به جای مونولوگ استفاده کنیم.
رییس کمیته مرکزی انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات کشور گفت:احزابی که در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات حضور دارند هم مرام نامه و هم اساسنامه دارند. الان تمام حزب هایی که در این شورا هستند در مرام نامه بسیار به هم نزدیک هستند اما ما یک حزب نیستیم بلکه یک جبهه هستیم.
وی افزود: قانون اساسی مهمترین معیار گفتمان با هر جریانی است منتهی قانون اساسی و جمهوریت را به عنوان یک پکیج قبول داریم و آرای مردم را مهم ترین معیار تحول و گردش قدرت می دانیم و گردش قدرت باید مبتی بر آراء مردم باشند.

تلاش می کنیم معضلات کشور را به جای تهدید با گفتگو حل کنیم

IMG_2015به گزارش دیارمیرزا رهامی با بیان اینکه در جریان اصلاح طلبی حالت پدر سالاری وجود ندارد که سرنوشت دیگران را تعیین کند خاطرنشان کرد: آراء تمام مردم برابر است و خرد جمعی مبنای کار است. بنابراین تلاش می کنیم معضلات کشور را به جای تهدید ،سخنرانی های توهین آمیز و انکار چارچوب های پذیرفته شده ی جهانی با قانون و گفتگو حل کنیم.

وی اضافه کرد: یک نوع تفکر اینگونه است که می گوید قطعنامه شورای امنیت کاغذ پاره است و باید دور انداخته شود و یک گفتمانی می گوید که می رویم با آنها می نشینیم و چانه می زنیم و بالاخره به جایی خواهیم رسید و گفتمان اصلاح طلب می گوید می رویم با رقیب می نشینیم و چانه می زنیم که در چانه زدن برد برد اتفاق می افتد.
وی افزود :مدل گفتگوی تمدن هایی که آقای خاتمی مطرح کردند در سازمان ملل یکی از بهترین گفتگو هایی بود که اصلاح طلب ها در مقابل جنگ تمدن ها مطرح کردند. در مدل جنگ تمدن ها مدل اسلامی با مدل بوداییان و مسیحی باهم می جنگند و تمدن اسلامی درگیر می شود اما در گفتگوی تمدن ها ,مسلمانان و بودییان با هم می نشینند و صحبت می کنند و بر مشترکات تکیه می کنند. که ما توانستیم به وسیله گفتگوی تمدن ها بسیاری از معضلات و مشکلات را با سایر کشورها حل کنیم. بنابراین وقتی می گوییم گفتمان اصلاح طلبی شاید به زمان پیامبر (ص) برسیم که بهترین اندیشه های اصلاح طلبی به خود پیامبر اسلام می رسد که در صلح حدیبیه که در قرآن به فتح الفتوح نام برده است پیامبر به جای یک جنگ تمام عیار با نشست پای یک قرارداد سرنیزه را به گفتمان تبدیل کرد که خروجی آن از جنگ جلوگیری کرد و این گفتمان ریشه در دین دارد.

بعید است برای خبرگان لیست اعلام کنیم

رییس کمیته مرکزی انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات کشور در ادامه سخنان خود گفت: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بیشتر برنامه های خود را برای آوردن مردم به پای صندوق گذاشته است و برای انتخابات مجلس دستش باز تر است و تجربه بیشتری دارد که به لیست واحدی در کشور برسد اما در خصوص انتخابات خبرگان رهبری به مجموعه دوستانی که تأیید می شوند نگاه می کنیم و از کسانی که به دیدگاه ما نزدیک تر هستند حمایت می کنیم و هنوز به این جمع بندی که لیست اعلام کنیم نرسیده ایم و بعید می دانم چنین اتفاقی هم بیافتد;اگرچه با بعضی از فقها جلساتی را داشتیم ولی دست ما در انتخابات خبرگان محدودتر است.

صرف حضور در ستاد موسوی و کروبی جرم نیست

IMG_2021حجت الاسلام محسن رهامی اظهار داشت: اگر فتنه این باشد که تا یک جایی انتخابات بوده و کاندیدها ستادهای قانونی داشتند و افرادی در این ستادها فعالیت می کردند ،این افراد مشمول فتنه نمی شوند بلکه کار قانونی کردند ولی اگر بعد از آن کسی آمده و جرمی انجام داده است و رأی صادر شده است برای او محکومیتی اعمال می کنند بنابراین باید در چارچوب قانون سابق افراد را از نهاد های ذیربط استعلام کنند. بنابراین افرادی که سابق قانونی دارند و حق حضور در انتخابات را ندارد ما آراء خود را نمی سوزانیم ولی اگر فردی در ستاد آقایان موسوی و کروبی در چارچوب قانون فعالیت می کرد و جرمی انجام نداده است مجرم نیست و صرف حضور در ستاد آنها جرم محسوب نمی شود.
وی افزود: کسی که اصلاح طلب است اهل آشوب و جرم نیست و اگر کسی اهل خشونت است او اصلاح طلب محسوب نمی شود و این دو موضوع باهم تناقض دارند و قابل جمع شدن نیستند. بنابراین معیار ما برای انتخاب کاندیدا استعلام های قانونی است.

اصلاح طلبان از حمایتی که از آقای روحانی انجام داده اند راضی هستند

به گزارش دیارمیرزا رییس کمیته مرکزی انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات کشور با بیان اینکه اصلاح طلبان از حمایتی که از آقای روحانی انجام داده اند راضی هستند تصریح کرد: هم اکنون خود را پایبند به حمایت از دولت می دانیم و عملکرد دولت را موفق ارزیابی می کنیم زیرا دولت با حمایت های نظام توانسه در مسئله هسته ای یک بحران بزرگ را از سر ایران بردارند و این موضوع ارزش بسیار بالایی دارد.
وی با بیان اینکهسعی می کنیم کشور را به سوی فضای امنیتی نبریم اضافه کرد:زیرا در فضای امنیتی همه ضرر خواهند کرد.هم اکنون مسایلی از سال ۸۸ وجود دارد که نتوانستیم آن را حل کنیم.
رهامی اظهار داشت: به نیروهای افراطی در درون اصلاحات اجازه کار کردن نمی دهیم زیرا تجربه سال ۸۴ را داریم که می توانستیم به آقای هاشمی کمک کنیم و معاون اولی را به حزب بعدی بدهیم اما بعضی ها راضی نشدند.
وی ادامه داد: کسانی که طلبکارانه با ما برخورد می کنند برادران ما هستند و اما تعابیری مانند کاسبان فتنه و غیره را به کار نمی بریم و ما می گوییم همه دلسوزان نظام هستند و در نحوی قرائت ،قرائتی غیر ما دارند و ما با این گروه باید صحبت کنیم زیرا ما باید به مسائل جدی کشور بپردازیم . با نیروهای افراطی صحبت می کنیم و با هر نوع رودررویی در کشور مخالف هستیم زیرا باعث می شود مانند سوریه یا یمن شویم.

وی در پایان گفت: باید به جای اجماع اصلاح طلبی به اجماع ملی برسیم و تلاش می کنیم وارد حاشیه نشویم. وقتی می گوییم با گفتمان تمدن ها باید با بوداییان که نقاط مشترک زیادی با آنها نداریم مشکلاتمان را حل کنیم چگونه است که نمی توانیم با برادران اصولگرا که نقاط مشترک زیادی داریم مشکلاتمان را حل کنیم!؟

ه بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share