توضیحات شهردار رشت بابت قطع شبانه درختان در میدان فرهنگ

شهرداری رشت هیچگاه به نام توسعه محیط زیست را تخریب نخواهد کرد/ به زودی درختان جدیدی بازکاشت می شوند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اولین موج انتقادات ، شخص شهردار رشت را نشانه گرفته بود. بسیاری می پرسیدند که چگونه می شود شهرداری که در سخنانش مدام از مشارکت مردم سخن می گوید و از این رو هر روز به یک محله برای بازدید می رود بدون اطلاع به مردم تصمیم به قطع درختان می گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اولین موج انتقادات ، شخص شهردار رشت را نشانه گرفته بود. بسیاری می پرسیدند که چگونه می شود شهرداری که در سخنانش مدام از مشارکت مردم سخن می گوید و از این رو هر روز به یک محله برای بازدید می رود بدون اطلاع به مردم تصمیم به قطع درختان می گیرد. یا می پرسیدند شهرداری که می خواهد با تکمیل پروژه پیاده راه موجب رونق گردشگری شهری شود زیر بار قطع درختان و زشت کردن شهر می رود. بعضی ها هم می پرسیدند آیا اصولا شهردار به محیط زیست علاقمند است یا اینکه شعارهای زیست محیطی برایش جنبه لوکس دارد و مانند بسیاری دیگر محیط زیست را به راحتی قربانی توسعه می کند؟

photo_2015-07-26_19-08-44گیلان فردا در ادامه نوشت:در اولین ساعات روز جمعه با شهردار رشت تماس گرفتیم. از او پرسیدیم آیا می دانید صبح زود جمعه به چه منظور تماس گرفتیم سریعا پاسخ داد: «حتما ماجرای قطع درختان» فهمیدیم که محمدعلی ثابت قدم بیش از هرکس دیگری به موج انتقادات واقف است. بنابراین صریحا او را در مقام پاسخ دهنده نشاندیم و سیل سوالات انتقادی را روانه اش کردیم. شهردار نیز در پاسخ به سوالات گفت: حق می دهم به مردم که عصبانی باشند. دیدن چهره زشت یک خیابان بدون درخت برای هرکسی که شهرش را دوست دارد دردناک است اما مردم شهرم بدانند که وضع بدین شکل نمی ماند.

ثابت قدم افزود: ما درختان را قطع نکردیم که این خیابان را همینطور به امان خدا رها کنیم یا خودمان دلیلی باشیم بر کاهش سرانه سبز شهر. بارها بر گسترش فضای سبز شهری تاکید کردم و اصولا یکی از محورهای طرح محله محوری بنده گسترش فضای سبز در محلات بوده است. در این ماجرا یعنی قطع کردن شبانه درختان هم اولا دلیل شبانه قطع کردن نه کار مخفیانه که خلوتی شهر بود. ما که نمی توانستیم درختان را در ترافیک همیشگی آن خیابان قطع کنیم.

وی تصریح کرد: مردم مطمئن باشند که در همین خیابان درختان بیشتری به زودی جایگزین خواهند شد. نه در این خیابان که ما به ازایش در مناطق دیگر هم ما بازکاشت خواهیم داشتم. این یک وعده نیست بلکه یک برنامه است و به زودی اجرا می شود. قطع این درختان هم به خاطر پروژه بی آرتی است که خودش در کاهش ترافیک و افزایش هوای پاک تاثیر دارد.

ثابت قدم درپاسخ به این سوال که چرا پیش از این صحبت از جابجایی درختان کرد گفت: قبلا هم دروغ نگفتم. آن موقع طرح چیز دیگری بود و بعد طرح تغییر پیدا کرد. جزییاتش را مدیران مربوطه شهرداری خواهند گفت.

وی اظهار کرد: مردم مطمئن باشند شهرداری رشت هیچگاه به نام توسعه محیط زیست را تخریب نخواهد کرد. اگر درختی قطع شد درختان دیگری جایگزینش می شوند. ما معتقد به گسترش سرانه فضای سبز شهری هستیم. اصولا احداث پارک ۴۵۰ هکتاری هنر و طبیعت در لاکان به دو منظور صورت گرفت. اول گسترش سرانه فضای سبز شهری و دوم ایجاد مکانی برای تبادل فرهنگی و هنری.

ثابت قدم درپایان خطاب به منتقدین قطع درختان در خیابان چهارراه میکائیل به فرهنگ گفت: به شما اطمینان می دهم که برای رشد توسعه شهری مانند رشت به گسترش و رونق طبیعت و فرهنگ این شهر اعتقاد دارم. بازهم قول می دهم که درختان جدیدی بازکاشت شوند. جزییاتش را هم به زودی همکارانم اعلام خواهند کرد. مطمئنم که بسیاری از منتقدین با شنیدن این توضیحات راضی می شوند.

Share