گفت و گو با خالق و مجری اولین جمعه بازار فرهنگی هنری در کلان شهر رشت

جمعه بازار فرهنگی نیاز به فضایی آرام و حمایت مداوم دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،ایده جمعه بازار و برگزاری آن در شهر رشت از یک جلسه نشست فرهنگی در دی ماه سال ۹۱ با حضور شهردار رشت دکتر ثابت قدم که روزهای دوشنبه در دفتر شهردار برگزار می شد ، آغاز شد. به عنوان کسی که دوست دارم شهرم ، پر از ایده های رنگی و خلاقیت باشد، پس از ارائه طرح خانه فرهنگ و هنر شهردای رشت ، ایده اجرای جمعه بازار در شهر رشت را در آن جلسه ارائه کردم که با موافقت دکتر ثابت قدم و حمایت ایشان مواجه شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، به بهانه راه اندازی مجدد جمعه بازار فرهنگی هنری رشت گفتگویی با مهندس سحر اخوان کاظم زاده، خالق و مجری اولین جمعه بازار فرهنگی هنری در کلان شهر رشت داشتیم.jome bazar3

مهندس اخوان ، کارشناس مکانیک از دانشگاه گیلان و دانش آموخته ارشد مدیریت فرهنگی است، از سال ۸۰ با روزنامه های استانی و کشوری به عنوان خبرنگار بخش فرهنگی اجتماعی ، دبیر تحریریه و … همکاری داشته است، داور سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان بوده ، در حوزه هنرهای تجسمی و تصویر سازی فعالیت می کند ، به عنوان مربی نقاشی و خلاقیت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان مشغول به کار بوده است و در حوزه های فرهنگی ، هنری و اجتماعی ایده های زیادی دارد.

– ایده جمعه بازار رشت از کجا شروع شد؟

ایده جمعه بازار و برگزاری آن در شهر رشت از یک جلسه نشست فرهنگی در دی ماه سال ۹۱ با حضور شهردار رشت دکتر ثابت قدم که روزهای دوشنبه در دفتر شهردار برگزار می شد ، آغاز شد. به عنوان کسی که دوست دارم شهرم ، پر از ایده های رنگی و خلاقیت باشد، پس از ارائه طرح خانه فرهنگ و هنر شهردای رشت ، ایده اجرای جمعه بازار در شهر رشت را در آن جلسه ارائه کردم که با موافقت دکتر ثابت قدم و حمایت ایشان مواجه شد. سپس مراحل اجرایی این ایده و بحث های آماده سازی اولیه آن انجام شد که توانستیم در نیمه دوم اسفند ماه همان سال ، اولین جمعه بازار فرهنگی هنری شهر رشت را در فضای داخلی خانه فرهنگ و هنر شهرداری رشت اجرا کنیم.

– تاثیرات برگزاری جمعه بازار فرهنگی هنری در شهر رشت چه می تواند باشد؟

بازارهای روزانه در استان گیلان سابقه ای طولانی دارند ، از طرفی تجربه خوب جمعه بازار در استان تهران و قابلیت های این فعالیت فرهنگی در جذب و شناساندن افراد کارآفرین و فعالیت های تولیدی کوچک، زمینه های بروز استعداد و خلاقیت را فراهم می سازد ، می توانست در شهر من هم تکرار شود. از سوی دیگر ، شهرداری به عنوان نهادی که در خدمت شهروندان است، وظیفه دارد تا با جلب مشارکت حداکثری مردم شهر و ایجاد رابطه تعاملی به هدف ذاتی و رسالت سازمانی خود که رسیدن به جامعه ای سالم ، سرزنده و شاداب است برسد. همچنین مشکل عدم اشتغال بسیاری از جوانان را به سوی کسب و کارهای خانگی سوق داده که متاسفانه فضایی برای عرضه تولیداتشان نبود. خوشبختانه در آن زمان که ابتدا توانستم ایده خانه فرهنگ و هنر را اجرایی کنیم و از سوی دیگر جمعه بازار فرهنگی هنری رشت را در دل این خانه ایجاد کنم ، حمایت های دکتر ثابت قدم به عنوان شهرداری که از ایده های فرهنگی استقبال می کند و شهر را مقوله ای فرهنگی می داند سهم بسیار مهمی در روند تسریع این فعالیت ها در رشت داشت به طوری که تنها در سه ماه توانستیم دو فعالیت فرهنگی بزرگ و ماندگاری را که شاید به سادگی امکان پذیر نبود ، آغاز کنیم.
اما بسیار خوشحالم ، وقتی می بینم هنرمندان و کارآفرینانی که در جمعه بازار رشت حضور داشتند و فعالیت اقتصادی خودشان را از همان جمعه بازار شروع کردند، حالا در شهر رشت ، به صورت مستقل فعالیت های شان را با راه اندازی فروشگاه های متعدد ، یا نمایشگاه های ماهانه دنبال می کنند، این امید در شهر من زنده می شود که اگر اندک حمایتی از جوانان و کارآفرینان شود ، خودشان راهشان را پیدا می کنند و می توانند موفق شوند و جمعه بازار فرهنگی هنری رشت آغازگر این راه برای تعدادی از جوانان خلاق شهرمان بوده اشت.

– دلیل وقفه ای که در برگزاری جمعه بازار رشت ایجاد شد چه بود؟

ببینید جمعه بازار فرهنگی هنری نیز مانند بسیاری از فعالیت های فرهنگی دیگر نیاز به فضایی آرام و حمایت مداوم دارد، آن هم در شهری مثل رشت که ساده ترین امکانات در آن مهیا نیست. شرایط جوی گیلان طوری است که باران ها شدید و مداوم مانع استفاده از فضای باز برای فعالیت جمعه بازار می شد، مسقف کردن فضای داخلی خانه فرهنگ و هنر با انواع و اقسام داربست و پارچه های ضد آب، کاری بسیار هزینه بر بود که سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت امکان تقبل آن را نداشت ، همینطور استقرار این نوع از سازه برای مسقف نمودن فضای زیبا و آرامشبخشی را برای حضور غرفه داران و بازدیدکنندگان ایجاد نمی کرد و زیبایی بصری آن ساختمان قدیمی را خدشه دار می کرد ، در مرکز شهر رشت هم هیچ فضای سرپوشیده ای که بتوان آن را در اختیار چنین فعالیتی قرارداد وجود نداشت. اما عامل مهم دیگر ، عدم ثبات مدیریت در شهرداری رشت بود ، مطمئنا هر نا آرامی و تغییرات مکرر در سطوح مدیریتی بر روی فعالیت های در حال انجام تاثیر می گذارد ، هر شهرداری ، هر مدیری فکر و ایده های خودش را دارد و این سلیقه ای بودن در کنار عدم ثبات مدیریتی ، کمبود امکانات علی رغم زحمات تیم اجرایی که بدون مزد و به صورت داوطلبانه این فعالیت را پیش بردند ، همه و همه باعث شد تا وقفه ای در برگزاری جمعه بازار ایجاد شود.

– چه محصولاتی در جمعه بازار رشت عرضه می شد؟

محصولات و دست سازهای خانگی از وسایل چوبی، زیور آلات، شمع، هنر شیشه و سرامیک، مجسمه، نقاشی، هنرهای دوختی و بافتنی و انواع خوراکی ها و خوردنی ها، عروسک و هر چیزی که جزء صنایع دستی محسوب می شود می تواند در این نوع از بازارها ارائه شود همچنین در این نمایشگاه علاوه بر محصولات غذایی و دست ساخته های خانگی و هنری، کتاب و محصولات فرهنگی نیز ارائه می شد.

– از اینکه جمعه بازار دوباره در حال برگزاری است چه احساسی دارید؟

جمعه بازار مدت ها بود که متوقف شده بود ، اما حالا از این موضوع خوشحالم که مجموعه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت ، با اینکه کمی دیر شده است و فرصت های خوبی از دست رفته ، اما دوباره این فعالیت را از سر گرفته و امیدوارم این بار حمایت ها از این فعالیت فرهنگی ، حمایت کامل و مداوم باشدو بتوانند از ظرفیت های موجود استفاده کامل را ببرند. به این موضوع اعتقاد دارم وقتی کاری را با تمام وجود و اراده آغاز می کنم ، ممکن است در میانه راه با فراز و نشیب رو به رو شوم ، اما نتیجه نهایی آن حس خوب خوشحالی را در وجودم زنده می کند.

Share