در نشست بازآفرینی شهر رشت مطرح شد:

گسترش اقتصاد شهری در بستر فرهنگی امکان پذیر است/آمار مشاورعالی شهردار از رشد فزاینده توهین‌های کلامی در رشت

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،شهردار رشت گسترش اقتصاد شهری در بستر فرهنگی را امکان پذیر دانست و گفت: مبنای توسعه گیلان یکسری کارهای سخت افزاری نیست.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،نشست بازآفرینی شهر رشت صبح امروز با حضور هیات عالی یونسکو در ساختمان تاریخی شهرداری رشت برگزار شد.

photo_2015-09-21_14-08-16به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت ,سید محمدعلی ثابت قدم شهردار رشت در این نشست با بیان اینکه امیدوارم جهت توسعه شهر با سازمان هایی جهانی مانند یونسکو همکاری نماییم, اظهار کرد: آنچه که به هویت ملی، منطقه و شهری ما کمک می کند شناخت گذشته و تاریخ مان و ملموس کردن آن به صورت سیستماتیک برای جهانیان است.

شهردار رشت در ادامه افزود: هدف از پیگیری مدیران شهری در شهر رشت تولید و بسط فرهنگ تاریخی در دل مجموعه شهری است و اگر بتوانیم آن را با قابلیت های مردم ترکیب کنیم و به سایر مقوله های توسعه اشاعه دهیم, می توانیم بستر پایداری را برای توسعه فراهیم نماییم.

ثابت قدم با بیان اینکه واقع بینی می تواند راه توسعه را هموار کند ,تصریح کرد: اگر بخواهیم جهانی بیندیشیم و منطقه ای عمل کنیم راهی غیر از توجه به هویت محله ای خود در یک بستر عدالت محور نداریم.

شهردار رشت به تراکم بالای جمعیتی استان گیلان و شهر رشت اشاره کرد و افزود: وجود زمین های کشاورزی در رشت محدودیتی جهت توسعه افقی ایجاد می کند.بنابراین رشت باید به سمت توسعه عمودی حرکت کند و از زمین ها حداکثر استفاده را انجام دهد زیرا ۷۵ درصد زمین ها متعلق به منابع طبیعی است.

وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم بازآفرینی شهری را در قالب بوم شهر بر اساس استراتژی انسان محور، جلوگیری از آلاینده های زیست محیطی و ایجاد شهری سبز داشته باشیم.

ثابت قدم ,اقتصاد حاکم بر شهر رشت را گردشگری دانست و گفت: در این راستا تمام اهداف خود را اجرایی خواهیم کرد تا توسعه همه جانبه ای داشته باشیم.اگرمی خواهیم از چرخه فقر به سمت توسعه برویم باید از فضاهای موجود به صورت حداکثری استفاده کنیم.

شهردار رشت گسترش اقتصاد شهری در بستر فرهنگی را امکان پذیر دانست و گفت:مبنای توسعه گیلان یکسری کارهای سخت افزاری نیست. به صورت عامیانه «ما کارگر کارخانه خوبی نیستیم» اما می توانیم به لحاظ نرم افزاری و تمایلات فرهنگی حداکثر استفاده اقتصادی را از شهروندان داشته باشیم.

وی ادامه داد: دو بستر طبیعی به دلیل بکر بودن و داشتن شش اقلیم در یک استان و در کنار آن گردشگری سلامت با توجه به اینکه بعد از تهران بیشترین پزشک متخصص در رشت وجود دارد, از ظرفیت های این شهر هستند.

آمار جباری در زمینه رشد توهین های کلامی در رشت

جباری مشاور عالی شهردار رشت نیز در این مراسم اظهار کرد: وقتی فیزیک و کالبد شهر بهم بریزد, اجتماع و روح و روان شهر نیز بهم خواهد خورد.بنابراین قرار است در طرح بازآفرینی شهر رشت این بهم خوردگی اصلاح گردد.

وی افزود: طبق مطالعات انجام شده در زمینه آسیب های اجتماعی طی سال های ۸۷ تا سال ۹۲ ,نزدیک به ۱۳ درصد از جمعیت شهر رشت دارای پرونده در سیستم های قضایی هستند و نرخ رشد آسیب های اجتماعی تقریباً ۱۰۴ درصد بوده که بسیار نگران کننده است.

جباری به رشد ۲۲۵ درصدی درگیری بین شهروندان در ۵ سال گذشته اشاره کرد و افزود: در زمینه توهین های کلامی رشد چهار هزار و ۳۸۵ درصدی و در زمینه طلاق ۲۴۴ درصد رشد داشته ایم که این آمارها نشان دهنده این است که با بهم خوردگی کالبد شهر مشکل اجتماعی نیز رخ می دهد.

وی ادامه داد:علی رغم پیشینه فرهنگی رشت ,نرخ برخورداری شهروندان از سرمایه فرهنگی نیز کمتر از ده درصد است.

تاکید موسوی روزان بر غنای فرهنگی رشت

مظفر نیکومنش نودهی سخنگوی شورای شهر رشت در این نشست گفت: با انتخاب آقای نصیری قیداری به عنوان دبیرکل یونسکو در ایران انتظار ما جهت استفاده از ظرفیت های شهر رشت بیشتر شده است.

سید رضا موسوی روزان عضو شورای شهر رشت با بیان اینکه اگر از لحاظ فرهنگی مشکل داشته باشیم به عواقب سنگینی دچار می شویم, گفت: شهر رشت از یک بار فرهنگی بسیار غنی برخوردار است.

خبرنگار: صابر عاشری

Share