دلخوش : پول هنگفتی که در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد درست هزینه نمی‌شود

طرح تحول سلامت موجب افزایش فاصله‌ طبقاتی در جامعه پزشکی و باندبازی می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،دلخوش در جریان بازدید از مرکز تخصصی پزشکی آزمایشگاه بیمارستان ولایت رشت با اعلام مخالفت از نحوه اجرای طرح تحول سلامت افزود: این طرح هزینه‌های دولت را افزایش می‌دهد و تلاش پرسنل را زیاد می‌کند و موجب افزایش فاصله‌ طبقاتی در جامعه پزشکی و رشد قاچاق، باندبازی و پدید آمدن مافیا می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،سید کاظم دلخوش صبح امروز در جریان بازدید از مرکز تخصصی پزشکی آزمایشگاه بیمارستان ولایت رشت با بیان اینکه زیرشاخه‌های بهداشت و درمان زیادی مانند بخش‌هایی از پزشکی قانونی، محیط زیست و … مغفول مانده است، اظهار کرد: این مغفولیت از زمانی که بنده در مجلس بودم همچنان باقی است.

delkhosh PhotoAوی افزود: زمانی که قانون اصل ۴۴ در حال تدوین بود تمام قوانین به صورت کلی دیده شد به طور مثال وزارت بهداشت و درمان یک مجموعه کلی مورد بررسی قرار گرفت و به زیر شاخه‌های آن کمتر پرداخته شد به همین دلیل برای زیر شاخه‌های این وزارتخانه به تفکیک قانون تدوین نشد.

این مسئول با اشاره به اینکه برای وزارت بهداشت حتی در تخصیص بودجه از منابع کل کشور در نظر گرفته شد، تصریح کرد: وزیر وزارتخانه مذکور باید ساز و کاری برای توزیع عادلانه بودجه زیرمجموعه‌ها اتخاذ کند.

وی جامعه آزمایشگاه‌ها را یکی از زیر مجموعه‌هایی عنوان کرد که به دلیل عدم پیگیری صنفی فعالان و متخصصان این حوزه و سهل‌انگاری مسئولان در طرح تحول سلامت وزارت بهداشت هیچ بودجه‌ای نمی‌گیرد.

دلخوش با اعلام مخالفت از نحوه اجرای طرح تحول سلامت افزود: این طرح هزینه‌های دولت را افزایش می‌دهد و تلاش پرسنل را زیاد می‌کند و موجب افزایش فاصله‌ طبقاتی در جامعه پزشکی و رشد قاچاق، باندبازی و پدید آمدن مافیا می‌شود.

وی با ابراز گلایه به اتخاذ تصمیم مسئولان در زمینه آزمایشگاه، اظهار داشت: آزمایشگاه را جزو مشاغل لوکس و راحت در وزارت بهداشت و درمان می‌دانند و با توجه به فرآیندهای مشقت‌زا و پردردسر این صنف در واقع ۷۰ درصد بار جامعه پزشکی و درمانی بر دوش آزمایشگاه قرار دارد.

مشاور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره‌ به تلاش زیاد و مسئولیت سنگین صنف آزمایشگاه‌داران، گفت: اگر آزمایشگاه در تشخیص دچار خطا شود امکان دارد جان بیمار از دست برود.
وی درباره واگذاری برخی از آزمایشگاه‌های کشور که در راستای اجرای طرح خصوصی‌سازی صورت گرفته است، اضافه کرد: برخی از آزمایشگاه‌ها به دلیل عدم نظارت لازم متولیان امر دارای وضعیت بحرانی هستند و نیروهای متخصص را کنار زده‌اند.
دلخوش یکی از نقاط ضعف متخصصان علوم آزمایشگاهی در کشور را عدم تشکیل صنف در این حوزه دانست و خاطرنشان کرد: این موضوع موجب شده که حتی وزارت بهداشت با برخی‌ها در این صنف برخورد سلیقه‌ای کند.

وی به دیدارهای خود با رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در زمینه ساماندهی وضعیت مذکور اشاره کرد و یادآور شد: به دوستان خود در مجلس گفته‌ام که نباید سهم آزمایشگاه از اعتبارات دولتی به این اندازه ناچیز باشد.

این مسئول با بیان اینکه اکنون ۴ هزار میلیارد تومان از مالیات بر ارزش افزوده و ۴ هزار میلیارد تومان از هدفمندی یارانه‌ها و حدود ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان نیز از ردیف بودجه کشور به وزارت بهداشت و درمان تخصیص می‌یابد، گفت: بنده اعتقاد دارم این پول هنگفتی که در اختیار وزارتخانه مذکور قرار می‌گیرد درست هزینه نمی‌شود.

وی افزود: با وجود اینکه تمام تلاش دولت این است که نیاز ضروری مردم به نحو مطلوب برطرف شود اما این مهم تاکنون محقق نشده و اگر در آینده طرح تحول نظام سلامت به همین نحو دنبال شود دولت دچار آسیب می‌شود ضمن اینکه دولت در این حوزه نیاز مردم را خوب تشخیص داده اما نحوه اجرای آن خوب نیست.

دلخوش با بیان اینکه اگر در گذشته ۱۰ مراجعه کننده به مراکز درمانی داشتیم امروز این مقدار به ۱۰۰ نفر افزایش یافته است، تصریح کرد: مطالبات مردم را افزایش داده‌ایم و شاهد ورود کالای ضعیف از طریق قاچاق در حوزه بهداشت و درمان هستیم.

وی خطاب به متولیان و فعالان علوم آزمایشگاهی در گیلان گفت: بحث سختی‌کار این صنف را تا زمانی که بنده در کشور مسئولیت دارم مجدانه پیگیری می‌کنم و امیدوارم در این زمینه اقدام‌های مثبتی انجام شود.

مشاور نوبخت با تاکید بر اینکه دولت و وزارت بهداشت و درمان باید متوجه جایگاه والای آزمایشگاه شوند، خاطرنشان کرد: در قوانین جدیدی که وضع می‌شود باید اشاره شود که در حوزه بهداشت و درمان ۷۰ درصد اقدام‌های پایه‌ای در آزمایشگاه صورت می‌گیرد بنابراین باید مشخص شود که نیروهای متخصص این حوزه دارای چه جایگاهی هستند و همچنین قانون اصل ۴۴ درباره آزمایشگاه باید درست اجرا شود و اصول تخصصی برای واگذاری آزمایشگاه‌ها زیر پا قرار نگیرد.

وی از متخصصان و متولیان علوم آزمایشگاهی گیلان خواست تا در نخستین فرصت خلأهای قانون و موارد ضعف در اجرای آن که منجر به ضایع شدن حق این صنف شده را گردآوری کنند.

دلخوش نقد را لازمه جامعه پویا دانست و یادآور شد: اگر قرار باشد مدیری ضعیف کار کند باید نقد شود و آدم منصف کسی است که در دفاع از حقوق مردم بدون در نظر گرفتن منصب خود معضلات را منتقل کند./فارس
ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share