مرور روزنامه های صبح گیلان:

ماجرای خواستگاری رفتن!/اعضای شورای شهر رشت به بازی عبث اختلاف خاتمه دهند

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا قصه شورای شهر رشت آنقدر تکرار شده که بازگوکردن مجدد آن نه لطفی دارد و نه زیبنده یک جامعه فرهنگی است که ۱۵ نفر اعضاء شورای شهر آن نتوانند در یک مساله عمده و اساسی مانند انتخاب شهردار شهر همسو، و یکدل باشند بلکه اگر هم‌سو و همدل نیستند لااقل ظرفیت پذیرش نظر اکثریت را داشته باشند

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با مرور روزنامه های صبح گیلان همراه ما باشید.

سوال جواب:ماجرای خواستگاری رفتن!
اکبر محبوبی فر در ستون چند لحظه زندگی روزنامه سوال جواب نوشت:آخر هر هفته کارمان شده بود شال و کلاه کنیم و به خواستگاری برویم، آنقدر رفتیم و آمدیم که خسته شده بودیم؛ راستش را بخواهید اگر به خاطر مادرم نبود دوست نداشتم قدم از قدم بردارم!
گاهی خودم را سرزنش می کردم، مضحکه فامیل شده بودیم؛ بچه های اداره هم ماجرای مرا می دانستند؛ مادرم همیشه زمزمه می کرد کاش می شد سرنوشت خویش را از سر نوشت داستان عمر خود را به گونه ای دیگر نوشت، اما خدا را شکر هنوز به خوبی درک شادی و اندوه را دارم و با اندوه دیگران اندوهگین و افسرده می شوم همیشه ته دلم احساسی از ترس و نگرانی وجود دارد!
همین هفته پیش برای خواستگاری رفتیم منزل یکی از فامیل های نزدیک پدرم اما وصلت جور نشد، دیروز شنیدیم پدر خانواده به رحمت خدا رفت، ما هم برای عرض تسلیت رفتیم در آن مراسم و متوجه چیزهایی شدم که باورم نمی شد! گاهی اتفاقی در زندگی رخ می دهد که اصلا انتظارش را نداریم و گاهی تعامل های اجتماعی عجیب و پیچیده می شوند یکی از همسایه ها مطلبی را عنوان کرد که مات و مبهوت شدم؛ دلم می خواست همان لحظه خودم را در یک دشت و در یک کوه می دیدم و فریاد می زدم و ناگفته ها را می گفتم!
اما سربسته ماند بغض گره خورده در دلم و مانده بودم چه بگویم! وقتی شنیدم پدر خانواده بعد از خواستگاری دخترش فهمید که بازی خورده و به شخصیت خانواده آسیب رسیده یک آن سنگ کوب کرد، حالا خودم را مقصر می دانستم و با ماجرایی روبرو بودم که هیچگاه تبعات آن در ذهنم خطور نمی کرد و برای یک پاسخ محکمه پسند جمله وی را پیدا نمی کردم، روی این اصل آشفته و پریشان مراسم را ترک کردم. اما نوش داروی بعد از مرگ سهراب تسکین درد نخواهد شد و بهترین توصیه من به خودم این بود که در این موقعیت چیزی نگویم، چون این نیز چند لحظه از زندگیست!
sol-14

گیلان امروز:انتظار از اعضای شورای شهر رشت;به بازی عبث اختلاف خاتمه دهید

محمدکاظم شکوهی راد در گیلان امروز نوشت:دموکراسی فقط رای‌دادن و رای‌گرفتن نیست. اگر رای‌دادن و از این حق استفاده‌کردن یک وظیفه، حق یا مسئولیت تلقی شود رای گرفتن و انتخاب‌شدن هم اگر متناسب با شایستگی و متکی به توانایی فرد منتخب باشد تازه فقط به عنوان ساز و کار دموکراسی تلقی می‌شود چون هدف این نیست که عده‌ای انتخاب شوند و بعد که کرسی نمایندگی مردم را تصاحب کردند در شورا یا مجلس یا هر مسند انتخابی دیگری فقط افکار و اندیشه‌های خود را پی‌گیر باشند بلکه کسانی که مسئولیت نمایندگی مردم در یک نهاد دموکراسی را به عهده می‌گیرند بار این مسئولیت تا جایی‌ست که به دلیل منافع و به خاطر آسایش و رضایت و تامین کلی نظر مردم ناچارند از خواسته‌ها، دیدگاه‌های شخصی یا اغراض گروهی درگذرند و آنچه مورد نظر داشته باشند منافع عمومی مردم باشد نه نظرات و حتا گاهی لج بازی‌های شخصی و گروهی.

قصه شورای شهر رشت آنقدر تکرار شده که بازگوکردن مجدد آن نه لطفی دارد و نه زیبنده یک جامعه فرهنگی است که ۱۵ نفر اعضاء شورای شهر آن نتوانند در یک مساله عمده و اساسی مانند انتخاب شهردار شهر همسو، و یکدل باشند بلکه اگر هم‌سو و همدل نیستند لااقل ظرفیت پذیرش نظر اکثریت را داشته باشند نه تنها در قبال نظر اکثریت موضع نگیرند بلکه رای آنها را – اگرچه با نظرشان یکی نیست – محترم شمرده از آن حمایت کنند. کار گروهی در شورا و حمایت از نظر اکثریت حداقل آموزه‌های یک انسان مدنی است که ادعا می‌کند نماینده مردم است. حالا پس از صد روز التهاب و درگیری و لابی‌گری و سبک و سنگین کردن اوضاع شورا در جلسه اخیر خود آقای ثابت‌قدم را به سمت شهردار انتخاب کرد قطعا شهرداری مانند آقای ثابت‌‌قدم نه تنها فرد شایسته و نه شایسته‌ترین فرد است اما از میان گزینه‌های مطرح به دلیل تجربه،بومی بودن، سواد و آگاهی‌های مربوط بهترین یا حداقل خیرالموجودین است، بدون اینکه نگارنده با ایشان ارتباط کاری یا دوستی داشته باشم به لحاظ ۴۰ سال تجربه در کارهای مدنی و کشوری این ارزیابی را دارم که در شرایط حاضر انتخاب آقای ثابت قدم به صلاح و خیر مردم است و شورا هم می‌تواند با تعامل بیشتر و سعه صدر لازم او را حمایت کند تا شهر بیش از این آسیب نبیند، با این همه اما خبرها از نشست‌ها و گفت و گوهای پس پرده و صدور بازار شایعات از سوی چندین اعضای شورا علیه این انتخاب شکل گرفته که قطعا این به صلاح مردم و خود اعضای شورا نیست. مردم از خود سوال می‌کنند وقتی اقلیتی در شورا به انگیزه‌های مبهم و ناگفتنی حاضر نیستند اصل اساسی دموکراسی که تمکین به نظر اکثریت است را بپذیرند چگونه می‌توانند مدافع مردم باشند و کارشان با حسن نیت همراه باشد البته وجود یک اقلیت منتقد که اعمال و فعالیت شورا را با نظر انتقادی پی‌گیری کند فی‌حد ذاته نه تنها بد نیست بلکه پسندیده هم هست و می‌تواند در سلامت روند امور دخیل شود. اما…

خواهران و برادران عضو شورا بیائید تنگ‌نظری و ویژه‌خواهی و اصرار برای اعمال نظرات شخصی را جمعا به کناری بگذارید به آینده شهر و به آرایی که به هر دلیل و هر صورت به دست آورده‌اید احترام بگذارید. برای خودتان و به شورا حرمت قایل شوید و برای توسعه شهر هماهنگ شده ماجرای طولانی شده‌ی استقرار شهردار را بیش از این مطول نکنید و مدنی بودن خود را اثبات کرده و زمینه‌های نه‌چندان مناسبی که برای شورا در کل ایجاد شده را با تعامل، همکاری و همراهی از بین برده، هوشمندانه و با قبول نظامات دموکراسی و اصول شورایی، حسن نیت خود را به مردم عملا نشان دهید.

img_54cfd124b34b2۳۲۹۲۱gol-14  mo-14Pag11pdf1

Share