شکری:مجلس به نرخ ۱۰ درصدی مالیات بر ارزش افزوده رای نمی دهد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس در جریان بررسی لایحه سال ۱۳۹۴کل کشور به افزایش ۱۰ درصدی مالیات بر ارزش افزوده رای نمی دهد.

ر صنعت گیلان تصمیم‌گیری به جمع‌بندی درستی نمی‌انجامد، زیرا اشتغال بسیار پایینی دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس در جریان بررسی لایحه سال ۱۳۹۴کل کشور به افزایش ۱۰ درصدی مالیات بر ارزش افزوده رای نمی دهد.shekari_9869

«محمود شکری» به میزان مالیات بر ارزش افزوده در لایحه بودجه ۱۳۹۴ اشاره و خاطرنشان کرد: مجلس قطعا در مقابل پیشنهاد ۱۰درصد مالیات بر ارزش افزوده مقاومت می کند.

وی یادآور شد: نمایندگان اعتقاد دارند که ما نباید باعث افزایش قیمت ها، تورم و گرانی کالا به ویژه کالاهایی شویم که در سبد خانوار قرار دارند.

نماینده مردم تالش در مجلس تصریح کرد: به نظر می رسد مجلس این رقم را به ۸ یا نهایتا ۹ درصد کاهش دهد.

شکری ادامه داد: پیشنهاد ما این بود که نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سقف هشت درصد که در قانون برنامه پنجم توسعه آمده است، حفظ شود و از همان رقم یک درصد به بخش سلامت و هفت درصد به سایر بخش هایی که پیش بینی شده اختصاص یابد.

وی همچنین با یادآوری پیش بینی مالیات در لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ گفت: رقمی که دولت در این لایحه نظر گرفته است، نگران کننده نیست چرا که ظرفیت مالیاتی در کشور بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است و درصورتی که قانون مالیات درست اجرا شود و اخذ مالیات عادلانه باشد، بدون افزایش مالیات و با همین قانون سقف مالیات بالا می رود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با اجرایی شدن طرح جامع اطلاعات مالیاتی حتی اگر سقف مالیات را افزایش ندهیم (چه در بخش ارزش افزوده و چه مالیاتهای مستقیم )، بدون تغییر در ضرایب و نرخ به رقم پیش بینی شده خواهیم رسید.

شکری همچنین درباره معافیت مالیاتی برخی نهادها گفت: این نهادها مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند و اگر هم از معافیت بهره مند هستند این را قانونگذار به آنها داده است.

وی ادامه داد: این طور نیست که این نهادها مالیات ندهند بلکه مالیات آنها برای خود آنها هزینه می شود به عبارتی این نهادها با درآمدهای خود اداره می شوند تا دیگر دولت پول به آنها تزریق نکند و علاوه بر این در خدمات رسانی آنها هم مشکلی پیش نیاید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین درباره فرار مالیاتی در کشور اظهارداشت: میزان فرار مالیاتی در کشور بسیار زیاد است و درحال حاضر هم سقف ۶۲ هزار میلیارد تومان مالیاتی که در بودجه ۹۳ پیش بینی شده با سه درصد کاهش پیش می رویم.

شکری افزود: ظرفیت مالیاتی در کشور خیلی بالا است اما به توجه به این که نمی توانیم اینها را مطالبه کنیم و در اخذ مالیات عدالت اجرا نمی شود طبعا انگیزه ها را از بین می بریم./ایرنا

 

Share