سام سکوتی

اعتدالی از جنس توسعه سیاسی

اعتدالی از جنس توسعه سیاسی هفته گذشته معاون گیلانی رئیس جمهور و دبیر کل حزبی که دولت تدبیر و امید با گفتمانی برگرفته شده از نام آن، صندوق‌های رأی را فتح کرد دست به کاری زدند کارستان و قدم بلند و محکمی برای تحرک فعالیت های حزبی و تشکیلاتی بعد از هشت سال رکود و […]

اعتدالی از جنس توسعه سیاسی
sokotiهفته گذشته معاون گیلانی رئیس جمهور و دبیر کل حزبی که دولت تدبیر و امید با گفتمانی برگرفته شده از نام آن، صندوق‌های رأی را فتح کرد دست به کاری زدند کارستان و قدم بلند و محکمی برای تحرک فعالیت های حزبی و تشکیلاتی بعد از هشت سال رکود و فطرت را کلید زدند.
این همایش که با ابتکار و مدیریت کمیته جوانان حزب اعتدال و توسعه کشور برگزار شده بود، از جهات مختلفی حائز اهمیت بود که موضوع این یادداشت کوتاه قرار گرفته است.
فعالان سیاسی و فرهنگی که انقلاب را درک کرده‌اند و تاریخ را به همراه انقلاب زنده کرده‌اند نیک به خاطر دارند که قبل از پیروزی نظام، حزب به مفهومی که بتواند برای کسب قدرت تلاش کند وجود نداشت و بیشتر یا احزاب فراگیر حکومتی بودند یا عضویت و یا ترک کشور مبنای تشکیل آن بود و یا اگر تشکل‌هایی وجود داشت بیشتر زیر زمینی و محدود بودند، احزاب با پیروزی نظام اسلامی، آزادی عمل بیشتری یافتند و حتی در اولین انتخابات ریاست جمهوری به معرفی کاندیدها پرداختند و می‌توان گفت که نقش کمی نیز در نتیجه انتخابات داشتند. اگر چه نگاه جامعه انقلابی بیش از هر چیزی به نظرات معمار انقلاب بود و ایشان نیز با منع حضور روحانیون در انتخابات، آیت الله شهید بهشتی را از گردونه انتخابات خارج کردند و آقای بنی صدر با حمایت حزب فراگیر جمهوری اسلامی، پیروز انتخابات اولین ماراتن مردم سالاری در کشور شد.
اما بعد از آغاز جنگ و تمرکز دولت و ملت بر روی دفاع از خاک میهن، فعالیت احزاب به مدت هشت سال جنگ کاملا متوقف شد و پس از آن هم در دوره اول رئیس جمهور دولت سازندگی، بیشتر تمرکز مدیران دولتی و سیاسی به ساخت خرابه‌های جنگ گذشت و کمتر جناحی به فعالیت حزبی پرداخت اگر چه فضای سیاسی هم آماده چنین فعالیت هایی نبود.
دوران اصلاحات اوج فعالیت‌های تشکیلاتی و حزبی بود، احزاب زیادی البته از دل دولت رشد کردند که یکی از احزاب موفق شد اکثریت پارلمان را هم با فعالیت فراگیر به دست بگیرد که متأسفانه به دلیل برخی تندروی‌ها در دل آن جریان به شکست انجامید و نمی‌توان کارنامه چندان موفقی را برای آنها صادر کرد.
اما دوره دوم رکود هشت ساله فعالیت فراگیر حزبی به هشت سال گذشته برمی‌گردد که به دلیل روحیه “من مره قوربان” عده‌ای از مدیران ارشد دولت گذشته که نظرات خودشان را بالاتر از هر نظر جمعی و کار کارشناسی می‌دیدند، فعالیت های حزبی کم نور شد و در واقع می‌توان گفت به تعطیلی کشیده شد.
با آغاز دوران ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی فضای سیاسی کشور عقلانی شد و ادبیات رئیس دولت نشان از باور به خرد جمعی می‌داد و حتی ایشان سخن از کارکرد حزب کردند که امید بخش خروج کشور از فضای تک قطبی و ایجاد فضا برای احزاب از تمامی گرایش‌ها بود.
حال بعد از گذشت مدت کمی از روی کار آمدن دولت دکتر نوبخت، معاون گیلانی رئیس جمهور، با اعتماد به جوانان عضو حزب، مشعل آن را در کشور روشن کرد و با برگزاری همایش ملی راه را برای گسترش فعالیت احزاب باز نمود.

سام سکوتی بداغ
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share