نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری

فعالیت فرهنگی نیاز به نرم‌خویی دارد با تندخویی موفق نمی‌شویم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید براینکه فعالیت‌های فرهنگی باید دارای مبنا باشد، افزود: فعالیت فرهنگی نیاز به نرم‌خویی دارد و اگر تندخو باشیم موفق نمی‌شویم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،آیت‌الله رضا رمضانی،نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری عصر امروز در نشست ویژه فعالان فرهنگی ـ مذهبی کوچصفهان در سالن کتابخانه این شهر که به همت کانون فرهنگی شهید عسکری کوچصفهان برگزار شد اظهار کرد: فعالیت‌های فرهنگی را باید مهم دانست و با حس ناامیدی برنامه‌ها به سرانجام نمی‌رسد.

ramzaniوی شناخت افراد از وظیفه خود در فعالیت‌های فرهنگی را حائز اهمیت عنوان کرد و افزود: افق دید و اهداف در فعالیت‌های فرهنگی باید مشخص باشد.

رمضانی خواستار مشخص شدن اهداف فعالیت‌های فرهنگی شد و بیان کرد: فعالیت‌های میان‌مدت طبق اهداف برنامه‌های فرهنگی باید مشخص شود.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اهداف میانی فرهنگی باید برای رسیدن به هدف نهایی تبیین شود، تصریح کرد: مشخص شدن ضرورت‌ها، اولویت‌ها و آسیب‌ها در فعالیت‌های فرهنگی مهم است.

وی بر تبیین برنامه‌های پنج ساله و چشم‌انداز در برنامه‌های فرهنگی تاکید کرد و گفت: فعالیت‌های فرهنگی بدون روش و به صورت فردی پاسخگو نیست و متد فعالیت‌ها باید طبق برنامه‌های فرهنگی باید باشد.

رمضانی با اشاره به اینکه برنامه‌های فرهنگی زمان‌بر و تدریجی است، یادآور شد: برنامه‌های فرهنگی باید به صورت پنج یا ۱۰ ساله تدوین شود.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری نتیجه‌گیری در مقوله فرهنگی را نیازمند سیر زمانی دانست و خاطرنشان کرد: فعالیت‌های فرهنگی مانند برنامه‌های تربیتی باید با حوصله انجام شود.

وی با بیان اینکه در فعالیت‌های فرهنگی نظرهای مخالف بسیاری مطرح می‌شود، اظهار کرد: فعالیت‌های فرهنگی نیاز به شرح صدر دارد و انسان باید مسلط بر انجام کار باشد.

رمضانی اجرای فعالیت‌های فرهنگی را نیازمند فهمیدن دیگران دانست و بیان کرد: فعالیت‌های فرهنگی باید به صورت شفاف باشد تا دیگران متوجه شوند و همراهی کنند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید براینکه فعالیت‌های فرهنگی باید دارای مبنا باشد، افزود: فعالیت فرهنگی نیاز به نرم‌خویی دارد و اگر تندخو باشیم موفق نمی‌شویم.

وی به مدیریت اخلاقی پیامبر (ص) بر جامعه جاهلیت اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های فرهنگی نیازمند صبر و حوصله است ضمن اینکه باید از روش‌های درست استفاده شود.

رمضانی نبود تربیت صحیح و معنویت را از مشکلات خواند و تصریح کرد: راهبرد فعالیت‌های فرهنگی باید مشخص شود تا بتوانیم ادب و معنویت را ترویج دهیم.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به وجود چهار هزار عرفان در اروپا و آمریکا، خاطرنشان کرد: تعداد دو هزار عرفان در اروپا و دو هزار عرفان در آمریکا تبلیغ می‌شود و این عرفان‌های تقلبی براساس معنویت اصلی ایجاد شدند.

وی خواستار راه‌اندازی حلقه‌های معنوی در گروه‌های فرهنگی شد و اظهار کرد: عقل‌گرایی باید جایگزین احساس‌گرایی در فعالیت‌های فرهنگی شود.

* توحید، معاد، اخلاق، عزت، حریت و … درس‌های عاشورا

رمضانی به درس‌های عاشورا اشاره کرد و گفت: کتاب‌های رازهای جاودانگی عاشورا و آسیب‌شناسی در مکتب عاشورا منتشر شده و درس‌های توحید، معاد، اخلاق، عزت، حریت و … را ارائه کردند و تمام این درس‌ها درست است.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری درس خوب مردن امام حسین (ع) را طبق آموزه‌های دینی بهتر زندگی کردن دانست و بیان کرد: امام حسین (ع) درس زندگی کیفی، فکر کردن و اندیشیدن را به بشریت آموخت.

وی عاشورا را ترکیبی از خون و پیام توصیف کرد و افزود: وقتی باید خون ریخته شود که ارزش داشته باشد و امام حسین (ع) به این نتیجه رسید با پند و موعظه نمی‌توان کاری انجام داد اما در خون پیام روشنگری وجود دارد.

رمضانی روشنگری را دارای دو جنبه ایجابی و سلبی دانست و تصریح کرد: زندگی آزاد انسان جنبه ایجابی روشنگری محسوب می‌شود و جنبه سلبی این است که ظلم نباشد. نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امام حسین (ع) طبق یک دیدگاه برای ایجاد حکومت اسلامی قیام کرد، یادآور شد: انسان دارای ابعاد فردی و اجتماعی است و انسان در حکومت اسلامی باید بر مدار اسلام بتواند تنها خدا را بندگی کرده و با شرک مبارزه کند و این سخن تمام انبیا است.

وی به تحلیل شهید مطهری از قیام عاشورا مبنی براینکه قیام عاشورا برای دو عنصر امر به معروف و نهی از منکر بود، اشاره کرد و افزود: امر به معروف و نهی از منکر برای این است که بهترین امت باشیم.

رمضانی با اشاره به اینکه فعالیت یک مسلمان تنها نماز و روزه نیست، خاطرنشان کرد: هنر مسلمان برای بهتر بودن در ترویج معروف و درست زندگی کردن است و باید تفسیر درستی از زندگی ارائه کرد.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری به تحلیل مولوی از قیام عاشورا اشاره کرد و گفت: امام حسین (ع) انسان بلندتبعی است که از زندان نفس رها شد.

وی با بیان اینکه انسان آزاده معنوی در بند هوا و هوس نیست، تصریح کرد: انسان با آزادی معنوی زمینه آزادی اجتماعی را فراهم می‌کند و در نتیجه بشر درست زندگی کردن را می‌فهمد.

رمضانی آزادی معنوی را به معنای زندگی بهتر دانست و اظهار کرد: بهشت را باید در این دنیا تجربه کرد و تمام آنچه در رابطه با عاشورا گفته شده، برای بهتر زیستن و بهتر زندگی کردن است.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید براینکه حسین (ع) آمده زندگی خوب، زیبا و بامعنا توأم با اختیار و اراده را به بشریت تعلیم دهد، یادآور شد: امام حسین (ع) به بشریت آموخت در برابر زر، زور و تزویر ایستادگی کند.

وی با بیان اینکه امام حسین (ع) زندگی را تبلیغ می‌کند که در آن تاریکی نیست، تصریح کرد: در زندگی امام حسین (ع) امنیت، آرامش و خداست و وقتی خدا در زندگی می‌آید، به انسان آرامش می‌دهد./فارس

Share