نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری

بدترین بحران برای انسان بی‌هویتی است/حسین (ع)انسانی فراعصری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،آیت‌الله رضا رمضانی ظهر امروز در مراسم تجلیل از دانش‌آموزان برگزیده قرآنی استان در دهکده ساحلی این شهرستان با اشاره به نتیجه تحقیقات هفت ساله یک محقق در آلمان، اظهار کرد: قرآن باید بررسی تاریخی شود و قرآن فارغ از زمانه خود نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،آیت‌الله رضا رمضانی،نماینده مردم گیلان در خبرگان رهبری ظهر امروز در مراسم تجلیل از دانش‌آموزان برگزیده قرآنی استان در دهکده ساحلی این شهرستان با اشاره به نتیجه تحقیقات هفت ساله یک محقق در آلمان، اظهار کرد: قرآن باید بررسی تاریخی شود و قرآن فارغ از زمانه خود نیست.

IMG_0418وی افزود: قرآن کتاب انسان است و به نیازها و ابعاد وجودی انسان پاسخ می‌دهد و قرآن می‌فرماید اگر می‌خواهید درباره انسان چیزی بدانید قرآن و آیات را با دقت مطالعه کنید و این کتاب درباره شما سخن گفته است.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نیازهای بشر دو بخش است، ادامه داد: یک نیازهای حسی و مادی و دیگری نیاز فراحسی و ساحت دیگر انسان مربوط به جان و عقل آدمی بوده که عدالت انسان بر پایه همان است.

وی با اشاره به اینکه انسان به مجموعه گرایش‌های مقدس است، افزود: شهید مطهری تعبیرهای مختلفی از این گرایش‌ها دارد که بینش‌ها و گرایش‌های مقدس به ساحت دیگر از انسان است.

رمضانی با بیان اینکه عده‌ای از دانشمندان اعتقاد دارند که وقتی انسان متولد شده به همراه او ظرفیت‌ها و استعدادهای بالفعل وجود دارد، تصریح کرد: این گرایش‌ها مقدس است و ساحت انسان در هر زمان نیازمند شناخت گرایش‌ها بوده که آنها را شکوفا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه انسان در هر زمان نیازمند تعقل، تفکر و امور انسانی و اجتماعی و سرشت ابتدایی است، خاطرنشان کرد: سرشت ابتدایی یعنی آنچه را همگان در آن مشترک هستند و قرآن آمده است به نیازهای مشترک انسانی پاسخ دهد.

*قرآن پاسخگوی نیازهای مشترک انسان‌ها است/بی‌هویتی بدترین بحران انسان/حسین (ع) انسانی فراعصری

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری بخش عمده‌ای از آیات و سوره‌های قرآنی و کتاب‌های مربوط به انسان عنوان کرد و یادآور شد: قرآن به نیازهای مشترک انسان‌ها پاسخ می‌دهد یعنی نیاز به ایمان، تعقل، تفکر، اخلاق، عشق، محبت و… که مربوط به زمان خاص نیست و در هر زمانی بشر نیاز دارد آموزه‌هایی که بتواند این گرایش‌های مقدس را ترمیم کند و قرآن فارغ از ضوابط خود و مربوط به تمام زمان‌ها است.

وی بدترین بحران برای انسان را بی‌هویتی خواند و خاطرنشان کرد: بحران اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، خانوادگی، مدیریتی و… وجود دارد اما بدترین بحران هویت است.

رمضانی با اشاره به اینکه دین حاصل گرایش انسان‌ها در هر عصری است، افزود: برخی می‌گویند امام حسین (ع) شخصیتی ویژه زمانه خود و آنچه اتفاق افتاد مربوط به همان دوران است اما اگر به کلمات امام حسین دقت شود متوجه می‌شویم که حسین (ع) انسان فراعصری و فرازمانی است و مختص به زمانه خود نیست.

*آموزه‌های امام حسین (ع) پایدار است

وی ادامه داد: تمام کسانی که درباره عاشورا حرف زدند در یک امر مشترک بودند که امام حسین (ع) در حقیقت درصدد زندگی سالم، صادق و با اراده‌ای بود و اگر زمانه‌ای برسد که انسان بی‌اراده باشد و آزادگی فکر و بیان و معنوی نداشته باشد از آزادی به درستی استفاده نمی‌کند.

نماینده مردم گیلان در خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اعتقاد داریم که آزادی اجتماعی از دیدگاه اسلام مبتنی بر محصول آزادی درونی و معنوی است، افزود: انسان تا زمانی که آزادی درون نداشته باشد نمی‌تواند طعم آزادی را بچشد و خداوند انسان را آزاد آفریده تا از این آزادی به درستی استفاده کند و بهره‌مند شود.

وی با بیان اینکه استاندارد فکری، عقیدتی، اخلاقی، حقوقی و حقیقی باید به انسان معرفی شود، خاطرنشان کرد: قرآن نظام فکری انسان را یادآوری می‌کند و اگر ذکر قرآن گفته می‌شود برای این است که فراموش‌شده‌های انسان را به یاد بیاورد و آنهایی که قابلیت دارند با این کتاب هدایت می‌شوند.

رمضانی، قرآن را تامین کننده گرایش‌های مقدس انسان خواند که به بشریت ادب می‌آموزد و تصریح کرد: انسان باید ذهنش مشخص و سالم باشد و مسئولیت‌های عمده در بخش فردی و اجتماعی سامان پیدا کند و اگر انسان به این مهندسی وصل شود می‌تواند برای جامعه بشری الگو شود.

وی با تاکید بر اینکه انسان در حوزه عمل باید پیشروی کند و سبقت گیرد، گفت: لازمه ایمان، عمل است و بعد محبوب بشری می‌شود و این محبت پایدار است.

نماینده مردم گیلان در خبرگان رهبری، عشق به امام حسین (ع) را به دلیل پایدار بودن آموزه‌های امام حسین (ع) دانست و خاطرنشان کرد: آموزه‌های امام حسین (ع) جاودانه و پایدار است زیرا بشر را به علم و بصیرت و تفسیر درست از زندگی دعوت می‌کند.

*قرآن الگوی جامع بشریت است/ضرورت تفکرمحوری نظام آموزشی کشور

وی با بیان اینکه اگر انسان تمام غبارها را کنار بزند در همین دنیا بهشت را تجربه می‌کند، متذکر شد: بهشت فهم عظیمی است که انسان می‌تواند به حقیقت برسد و شأن به دست آورد و علمی است که نور و جان انسان را منور می‌کند.

رمضانی گفت: قرآن می‌تواند الگوی جامع برای بشریت برای رسیدت به حقیقت باشد و وقتی مردم علم نداشته باشند متحیر هستند.

وی با تصریح بر اینکه نظام ما باید تفکرمحوری باشد، یادآور شد: نظام آموزشی ما باید تفکرمحوری باشد و امانت‌های بزرگی مانند قرآن در اختیار است که می‌توان از آموزه‌های آن استفاده کرد اما هنوز به انس با قرآن نرسیدیم.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر ضرورت تبعیت از ولایت فقیه خاطرنشان کرد: باید در کنار ولی خدا باشیم تا آزاد شویم و با این اتصال خود را پیدا می‌کنیم و به آزادی می‌رسیم و امیدواریم خداوند این توفیق را دهد آموزش و پرورش و دانش‌آموزان ما که حافظ قرآن هستند معانی و تفاسیر قرآن را یاد بگیرند./فارس

Share