مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان خبر داد

تعزیه‌خوانی به گویش گیلکی در گیلان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از تعزیه‌خوانی به گویش گیلکی در دهه نخست محرم امسال در این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از تعزیه‌خوانی به گویش گیلکی در دهه نخست محرم امسال در این استان خبر داد.tazi

فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، پیش از ظهردیروز ۲۶ خرداد در در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نمایش مذهبی ریشه در فرهنگ مردم گیلان دارد.

وی از تعزیه‌خوانی به گویش گیلکی در گیلان خبر داد و افزود: نمایش مذکور در دهه نخست ماه محرم در استان برگزار می‌شود.

فاضلی با اشاره به برگزاری تعزیه در بعضی از مراسم‌های ترحیم در گیلان، بیان کرد: تعزیه‌خوانی در مراسم‌های ترحیم در منطقه سنگر رشت برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در ادامه به ریشه واژه‌های قرآنی در بافت مردمی این استان اشاره کرد و گفت: واژه‌های قرآنی وارد گویش گیلکی شده و این فرهنگ باید گسترش بیشتری پیدا کند.

وی با بیان اینکه دانش نسل کنونی از نسل‌های گذشته بیشتر است، تصریح کرد: درونی شدن اطلاعات تبدیل به منش در افراد می‌شود.

فاضلی اضافه کرد: سیاست‌گذاری‌ها باید در راستای تبدیل اطلاعات به منش در جامعه باشد و نهادینه شدن فرهنگ قرآنی در نسل جوان این امر را فراهم می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ایجاد منش در جامعه را برای تمام عمر انسان‌ها دانست و گفت: جوان تلاش می‌کند منش برگرفته از قرآن را در تمام زندگی اجرا کند.

وی هم‌صدایی در برنامه‌های قرآنی را حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: فعالیت تمام دستگاه‌ها هم‌پوشانی برنامه‌های قرآنی است.

فاضلی فعالیت‌های قرآنی را وظیفه تمام مسلمانان و انسان‌ها خواند و یادآور شد: درونی کردن مفاهیم قرآنی حائز اهمیت است و این موضوع باید برای غنی کردن برنامه‌ها تداوم داشته باشد.
این مسئول، به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: ماه قرآن باید در شهر جلوه پیدا کند.

Share