معاون رییس جمهور

بیمه زنان خانه دار بخشی از مهریه می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در مورد بیمه زنان خانه دار و بالا رفتن اعتیاد زنان صحبت کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در مورد بیمه زنان خانه دار و بالا رفتن اعتیاد زنان صحبت کرد.

14-11-11-164550img_8122شهیندخت مولاوردی در مورد آمار دو برابر شدن اعتیاد زنان و اینکه عده ای این آمار را به استناد به برخی موارد رد کرده بودند، گفت: با توجه به تحقیقاتی که انجام داده بودیم و اطلاعاتی که به دست ما رسیده بود این ادعا را مطرح کردیم هنوز هم روی حرف خودمان هستیم و مقایسه ای که انجام شده بود صحت این امر را نشان می دهد. البته بعضا عده ای آمدند و استدلال کردند ولی با توجه به آگاهی هایی که در جامعه به وجود آمده و مرکزهایی که برای ترک اعتیاد دایر شده است فراوانی این مراکز را داشتیم که نشان می داد مراجعات زنان بیشتر شده است. در نتیجه شاید دلیل بالارفتن آن تعداد بوده است ولی به هر شکل دلیل آن هرچه باشد جای نگرانی برای ما دارد.

مولاوردی در مورد برنامه هایی که برای جلوگیری از اعتیاد زنان و یا درمان آنها انجام داده ، گفت: ما که متولی اصلی موضوع نیستیم ولی یکی از مواردی که از سال گذشته سعی کردیم به آن بپردازیم بحث اعتیاد زنان و زنان بهبود یافته بوده است که برای توانمندسازی آنها از ۶تفاهمنامه استفاده کردیم. یعنی حداقل از میان تفاهم نامه های مختلف ۶ تفاهمنامه آن برای زنان بهبود یافته بوده. این تفاهم نامه ها فاز به فاز اجرایی می شود و حداقل ۳ماه یک بار گزارش کتبی عملکرد می گیریم. پرداخت هایمان هم از همان اول انجام نمی شود مرحله به مرحله این پرداخت ها واریز می شود.

او گفت: با ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت کار جلسه هایی داشتیم و علاوه بر آن  برنامه هایی که بهزیستی داشت و همایش هایی که برگزار شده بود می تواند مفید باشد.

معاون رییس جمهور در امور زنان وخانواده در مورد بیمه زنان خانه دار نیز گفت: این بیمه سال گذشته در قانون بودجه مشابه سال ۹۲ لحاظ شده بود برای اینکه ۲۰هزار زن دیده بودند با ۱۰۰میلیارد بودجه که یک ریال آن هم اختصاص پیدا نکرد. برآوردی که وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی داشت یک مبلغ نجومی بود که عملی نشد.

او گفت: در بودجه سال ۹۳ هم عین همان بودجه را تنظیم کردیم. شورای نگهبان ایرادی که گرفته بود این بود که این قانون باید دائمی شود و سال به سال در قانون بودجه و آن را رد کرد ما معتقد بودیم که تامین اجتماعی باید مجاب شود و در ارائه لایحه با ما مشارکت داشته باشد تا ما در مرحله اجرا با مشکل مواجه نشویم و جلسات متعددی را برگزار کردیم.

مولاوردی ادامه داد: ولی نظر من بیشتر روی ماده ۲۷قانون برنامه پنجم توسعه است. بیمه های چند لایه و نهایتا تحقق نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی که همه آنها زمانبر است. ما با توجه به مطالباتی که هست و به وی‍ژه اصراری که مجلس و خانم های نماینده دارند که هرچه زودتر این لایحه ارائه شود یک لایحه ای در ۴قالب پیشنهاد دادیم که هر کدام به نتیجه رسید و مورد توافق اعضای کمیسیون اجتماعی دولت و هیات دولت قرار گرفت همان هدف را برآورده می کند.

او در مورد زمان تصویب این طرح گفت: این طرح را ارائه داده ایم و منتظریم که  برای رسیدگی نوبت آن فرا برسد. از طرف دیگر به موازات این لایحه بحث شرط ضمن عقد شدن این موضوع را داریم مطرح می کنیم که در عقد نامه ها با مشارکت قوه قضاییه بتوانیم آن را اجرایی کنیم که یا جایگزین مهریه شود یا بخشی از آن را بپوشاند

معاون رییس جمهور گفت: این مساله هم نیاز به فرهنگ سازی دارد که امیدواریم بتوانیم با کمک متخصصین و کارشناسان و اهل فن آن را جا بیندازیم. این مساله کاملا  داوطلبانه است که زوج باید متعهد می شود. زمان آن هم می تواند در موقع ازدواج و هم  پس از ازدواج می توانند در دفترخانه آن را ثبت کنند.

Share