رئیس پلیس آگاهی گیلان خبرداد

سرقت از منزل فراوانترین جرم در گیلان/متلاشی شدن ۵۱ باند سرقت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رئیس پلیس آگاهی گیلان از متلاشی شدن ۵۱ باند سرقت این استان در چهار ماه نخست امسال خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رئیس پلیس آگاهی گیلان از متلاشی شدن ۵۱ باند سرقت این استان در چهار ماه نخست امسال خبر داد.

13930310000135_PhotoAفرهاد فلاح‌کریمی با اشاره به اینکه در چهار ماه نخست امسال ۵۱ باند سرقت شناسایی و متلاشی شده است، اظهار کرد: در راستای شناسایی این تعداد باند سرقت در گیلان ۱۶۵ نفر از سارقان دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی با اشاره به راهکار پلیس آگاهی گیلان برای مقابله با سرقت، تصریح کرد: امسال در راستای دستور سردار فرماندهی ناجا قرارگاه مبارزه با سرقت در سراسر کشور از جمله گیلان فعال شده است.

رئیس پلیس آگاهی گیلان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های پلیس را پیشگیری از وقوع جرم دانست و خاطرنشان کرد: برای دستیابی به این منظور در سال جاری بخش اجتماعی پلیس آگاهی که ابزاری مهم در زمینه مدیریت بر جرم است را فعال کرده‌ایم.

وی با اشاره به شایع‌ترین انواع سرقت در گیلان گفت: سرقت از منزل با ۲۲ درصد فراوانی جرم در گیلان را دارد و سرقت‌های خرد شامل سرقت سیم برق، پمپ آب و … با ۲۰ درصد بیشترین جرم در رده‌های نخست بوده که شایع‌ترین انواع سرقت در استان محسوب می‌شوند.

فلاح‌کریمی، سرقت خودرو با ۱۷ درصد و سرقت موتورسیکلت با هفت درصد را از دیگر سرقت‌های شایع در گیلان عنوان کرد.

وی درباره عملکرد قرارگاه مبارزه با سرقت در گیلان یادآور شد: از ابتدای سال جاری تا پایان تیر ماه امسال سرقت از منزل در استان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۱۴ درصد کاهش داشته است.

رئیس پلیس آگاهی گیلان اضافه کرد: در مدت مذکور سرقت موتورسیکلت با هفت درصد و دیگر سرقت‌ها با ۱۴ درصد کاهش نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۹۲ همراه بوده است.

وی با اشاره به افزایش سرقت خودرو در گیلان متذکر شد: در چهار ماه نخست امسال سرقت خودرو نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته با افزایش ۲۲ درصدی مواجه بوده که حدود ۸۰ درصد از خودروهای سرقت شده نیز از نوع پراید است.

وی درباره افزایش سرقت خودرو در گیلان متذکر شد: در تمام سرقت‌های انجام شده خودروها فاقد قفل و تجهیزات ایمنی مناسب بودند.

فلاح‌کریمی عدم تجهیز خودرو به وسایل ایمنی، ترک خودرو در حالت روشن و بی‌احتیاطی در سوار کردن مسافر را سه عامل اصلی افزایش سرقت خودرو در گیلان عنوان کرد.

وی به سرقت از منازل در گیلان اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از سرقت‌های شایع در استان سرقت از منزل است که بارها به شهروندان در زمینه نگهداری زیورآلات و وجه نقد فراوان در منزل هشدار داده‌ایم.

به گفته این مسئول، برخی از افراد در حالی اقدام به نگهداری وجوه نقد و زیورآلات در منازل خود می‌کنند منزلشان فاقد کمترین اقدام‌های ایمنی است.

وی سرقت از منازل ویلایی را شایع‌ترین نوع سرقت منزل در گیلان ذکر کرد و یادآور شد: منازل ویلایی به دلایل مختلف بیشترین آسیب‌پذیری را دارند و طبق آمار، سارقان بیشتر به منازل ویلایی دستبرد می‌زنند.

فلاح‌کریمی با تاکید بر لزوم هوشیاری بیشتر مردم در نگهداری از اموال و ایمنی منازل خود، یادآور شد: مقاومت نکردن مردم یکی از معضلاتی بوده که موجب تشدید سرقت در استان شده است و مردم نسبت به مشاهده افراد معتاد، ولگرد و غریبه که در کوچه‌ها پرسه می‌زنند بی‌تفاوت هستند.

وی خاطرنشان کرد: اگر مردم در صورت مشاهده برخی از صحنه‌های مشکوک موضوع را با پلیس در میان بگذارند به طور یقین از بروز بسیاری جرایم در استان جلوگیری می‌شود.

فارس/

Share