افراط و تفریط آقای معاون

هزینه‌های یک اظهارفضل نابخردانه درباره فیسبوک

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تکذیب خبر احضار مارک زاکربرگ، مدیر فیسبوک به دادگاهی در استان فارس چند ساعت پس از آن انجام شد که رسانه های بین المللی در سطحی بسیار وسیع آن را بازتاب داده بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تکذیب خبر احضار مارک زاکربرگ، مدیر فیسبوک به دادگاهی در استان فارس چند ساعت پس از آن انجام شد که رسانه های بین المللی در سطحی بسیار وسیع آن را بازتاب داده بودند.

100691_517 روز سه شنبه ششم خرداد ماه، روح‌الله مومن‌نسب معاون فناوری اطلاعات و رسانه‌های نوین مرکز فضای مجازی بسیج کشور از احضار مدیر فیسبوک توسط یکی از قضات استان فارس خبر داده بود.

به گفته او، “دادگستری استان فارس در رسیدگی به شکایت عده‌ای از هموطنان در مورد نقض حریم خصوصی آنها و مشکلات پیام‌رسان واتس‌اپ و نرم‌افزار اینستاگرام، تشکیل پرونده داده که این مرجع قضایی نیز رأی به مسدودسازی و جمع‌آوری این دو نرم‌افزار داده است” و “بر اساس رأی قاضی، مدیر صهیونیست شرکت فیسبوک یا وکیل قانونی آن باید برای دفاع از خود و جبران مافات به دادگستری این استان مراجعه کند و این امر در همه جهان مرسوم است.”

اما این خبر یک روز بعد توسط دادستان عمومی و انقلاب اسلامی شیراز تکذیب شد. علی القاصی مهر دادستان عمومی و انقلاب شیراز در این باره گفت “اخباری که در برخی سایت های مجازی دال بر احضار زاکربرگ مدیر فیس بوک توسط دادگستری فارس انتشار یافته به کل تکذیب می شود.”

در فاصله انتشار این خبر و تکذیب آن، خبر مزبور بازتاب گسترده ای در میان رسانه های بین المللی داشت به گونه ای که بسیاری از آنها به تحلیل در خصوص این موضوع پرداختند.

100638_427 100639_336 100640_854

نکته قابل تامل در این خصوص، سوءاستفاده رسانه های خارجی از این موضوع و تفسر دلخواه آن بوده است. برخی از این رسانه ها، با استناد به اظهارات مومن نسب که معاون فناوری اطلاعات و رسانه‌های نوین مرکز فضای مجازی بسیج کشور است، آن را دلیلی بر نبود آزادی بیان در کشور دانستند و با تفسیرهایی، موضوع خبر را به فتنه ۸۸ مربوط دانستند!

سوال اینجاست که چرا فردی در جایگاه معاون یکی از زیرمجموعه‌های بسیج کشور به جای مسئولان قضایی چنین خبری را منتشر کرده تا دستگاه قضایی کشور مجبور شود هزینه بازتاب های آن را بپردازد؟

نکته ابهام آور این اظهارات عجیب بدست آوردن اینگونه اخبار است . به راستی این فرد خبر احضار مدیر فیسبوک به یکی از دادسراهای استان فارس را از چه منبعی کسب کرده است؟

پشت پرده مطرح کردن این اظهارات هزینه زا برای دستگاه قضایی کشور چه نیتی در کار بوده است؟

چه ارتباطی میان مسئولیت این فرد در نهادی مردمی مانند بسیج و مطرح کردن اینگونه اخبار وجود دارد؟

این البته اولین باری نیست که این فرد که سابقه حضور در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه را دارد، در خصوص فیسبوک اظهار فضل می کند. چنانکه بسیاری از اظهارنظرهای گاه و بی گاه او نیز نشان می دهد دچار توهم مبارزه یک تنه (!) با فیسبوک شده، و هر بار تلاش دارد تا با نثار الفاظ وحشتناک‌تر به فیسبوک – مانند ” سگ های هار نحس نجسِ اسرائیلی این جوجه صهیونیست را از نتانیاهو هم صهیونیست تر می‌دانند” – به تنهایی این شبکه صهیونیستی را از پا درآورد!

با این وجود، اظهار فضل اخیر او تفاوت فاحشی با دیگر روشنگری هایش (!) درباره فیسبوک دارد. چراکه این بار مومن نسب در جایگاه یک سخنگو برای دستگاه قضایی از احضار زاکربرگ به دادگاهی در استان فارس خبر داده و مسئولان قضایی کشور را در عملی انجام شده قرار داده و تمامی هزینه های این گفته نابجا را بر گردن قوه قضاییه گذاشته است.

فارغ از این موضوع که اظهارات اینچنینی نتیجه ای جز بازیچه قرار دادن دستگاه قضایی ندارد، بعید است فرد یادشده که معاون یکی از مراکز بسیج کشور است، از طریق تداوم مبارزه اینچنینی با فیسبوک بتواند این شبکه صهیونیستی را از پا درآورد!/صراط

Share