کنایه آیت الله آملی لاریجانی خطاب به روحانی

با زور نبردن افراد به بهشت،ناشی از تفکر لیبرالی و مدرنیته است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آیت‌الله آملی لاریجانی در همایش دکترین مهدویت گفت: اینکه می‌گویند نباید با زور افراد را به بهشت ببریم ناشی از تفکر لیبرالی و مدرنیته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در همایش دکترین مهدویت در تشریح سبک زندگی منتظران اظهار داشت: مساله ما این است که در جوامع مختلف نحوه‌های زندگی متفاوت است. سوال این است که نحوه زندگی اسلامی چیست و سنت اسلامی چه سبک زندگی را مطلوب می‌داند یا اینکه نحوه زندگی فعلی ما مطلوب اسلام است یا خیر.

amli larijani
وی ادامه داد: نحوه زندگی فعلی ما در آن خلط وجود دارد و نگاه محض قرآنی نیست و چیزی بین نحوه زندگی وارداتی و زندگی قرآنی است. ما باید به دنبال نحوه زندگی مطلوب باشیم این نحوه زندگی با نحوه زندگی انسان کامل و امام پیوند می‌خورد. 
آملی لاریجانی با اشاره به ظواهر زندگی غربی گفت: سبک زندگی غربی نگاه خاصی به حیات سیاسی دارد و نگاه لیبرالی نگاه حاکم در آن است، همچنین آنجا نگاه خاصی به جنسیت دارند و تبرج در امور جنسی عادی شده است. همچنین رها کردن بازار اقتصاد نیز اکنون عادی و در خود فرورفتگی رواج یافته است. این مظاهر به کشورهای دیگر نیز سرازیر شده و شاید کل مشرق‌زمین را نیز تحت سیطره قرار داده باشد. این مظاهر همه جا ناشی از بنیان‌های فکری دیگری است، مظاهر فکری غربی ناشی از مدرنیته و تجدد است. مدرنیته یک فکر و جریانی است که مخصوص زمان خاصی نمی‌شود.
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه مدرنیته پارامترهایی دارد که یکی از اساسی‌ترین آموزه‌های آن فردگرایی است، گفت: فردگرایی لیبرالی هم از همین‌جا آمده است. این تفکر می‌گوید هر انسان باید مسیر زندگی خود را خودش تعیین کند و از اینجا یک رکنی زاییده می‌شود و آن نسبیت در اخلاق است. در این تفکر ارزش‌ها را فرد تعیین می‌کند و خودش می‌گوید در زندگی چه چیزی ارزش دارد. مدرنیته داشتن ارزش مطلق و اینکه همه به سوی آن ارزش حرکت کنند را نفی می‌کند و خودش برخی ارزش‌ها را خلق می‌کند. 
وی با اشاره به انشعابات سیاسی در این تفکر گفت: تز بی‌طرفی حکومت‌ها نیز یکی از شاخه‌های این تفکر است و می‌گوید ما به عنوان دولت باید اقدامات حداقلی داشته باشیم. اینکه نباید با زور افراد را به بهشت ببریم، ناشی از تفکر لیبرالی و مدرنیته است. تز لیبرالی همین را می‌گوید. این تفکر می‌گوید ما کاری نداریم کسی کجا می‌رود و فقط باید کاری کنیم که هر کس راه خودش را برود. ادعای اینکه دولت بی‌طرف است ناشی از تز لیبرالی است و بنیاد لیبرالی دارد و صریح است. البته این تفکر جدای از قرآن و فقه، پاسخ فلسفی و اخلاقی دارد. 
رئیس قوه قضائیه گفت: ایثار، توجه به همسایه و امر به معروف از جمله مفاهیم دینی ماست که در فرهنگ مدرنیته و لیبرال هیچ جا و معنایی ندارد. در جامعه لیبرال می‌بینیم که درخصوص تولید چه بساطی راه انداختند. توسعه‌ای که در دولت اصلاحات به آن اشاره شد و رخ داد نیز مطلقاً تفکر لیبرالی بود. اینکه فقط بدانیم برای تولید بیشتر نیز تفکر لیبرالی حتی تفکرات سیاسی آنها هم همینگونه بود و عقلانیت را ابزاری کردند تا عقل بشری در خدمت تولید بیشتر باشد. 
آملی لاریجانی اظهار داشت: از دور که به جهان غرب نگاه می‌کنیم در حوزه‌های مختلف مانند فیلم، سینما، هنر نحوه حیات سیاسی و کشتار در سراسر جهان به اسم حقوق بشر به طور کل یک نحوه زندگی است که از بنیان‌های لیبرالی شکل می‌گیرد. 
وی ادامه داد: اما باید دید نگاه قرآنی چیست، وقتی از نگاه قرآنی به زندگی نگاه می‌کنیم می‌بینیم مومن حیات دیگری دارد. در نگاه قرآنی هیچ فرقی بین زن و مرد نیست و فقط مومن و چگونگی زندگی او را ملاک قرار می‌دهند. متاسفانه یک اشاراتی از زندگی غربی در زندگی ما سرازیر شده است. نگاه غربی ناشی از نگاه فردگرایانه و عقلانیت ابزاری است اما قرآن عقل را ابزاری نمی‌داند. نگاه قرآن به عقل زمین تا آسمان با نگاه غرب به عقل فرق دارد و از منظر قرآن کسانی صاحب عقل هستند که دائما در حال ذکر خدا هستند. قرآن انسان را یک موجود مادی صرف نمی‌داند و حقیقت اسلامی حقیقتی عظیم است که اگر استعداد خود را به فعلیت برساند خلیفه‌الله می‌شود. انسان مدنظر قرآن انسانی نیست که خودش ارزش‌ها را خلق کند.
رئیس قوه قضائیه با طرح این سوال که آیا در جامعه ما سبک زندگی براساس قرآن است و آیا نحوه پوشش، مسکن و رفتار ما آیا قرآنی است گفت: باید این فکر را عوض کنیم و ما باید به خود قرآنی و اسلامی‌مان برگردیم و ببینیم از ما چه توقعاتی داشتند. پشت این تفکر قرآنی و اسلامی نگاه عمیق فلسفی نهفته است. 
آملی لاریجانی با بیان اینکه تلفن‌های همراهی که امروز در اختیار افراد قرار دارند و هر روز شکل و امکانات آنها تغییر می‌کند، یک داستانی در خصوص مدرنیته است، گفت: ما با ابزار مخالف نیستیم اما استفاده از آنها باید معقول و در چارچوب معنویتی که حیات قرآنی برای ما تعریف می‌کند باشد. کسانی که با خدا نیستند و ذکر خدا ندارند خودشان را هم فراموش می‌کنند. مومن باید برای رسیدن به حیات طیبه در صراط مستقیم باشد. صراط مستقیم عبودیت و امام است و امام مظهر صراط مستقیم و عبودیت محض است. 
وی خاطرنشان کرد: نگاه ما به امامت نباید صرفا تشریعی باشد، امامت به لحاظ حقیقی و تکوینی ولایت دارد و در عوالم حاضر است و آن قدر شواهد و قرائن برای آن وجود دارد که خودش باید محل بحث در جلسات باشد. 
رئیس قوه قضائیه گفت: در روایات آمده که اگر امام نباشد زمین از هم می‌پاشد اما به نظر بنده در این روایات زمین یک اشاره است و در واقع اگر امام نباشد تمام عوالم از هم می‌پاشد. امام روح این عوالم است. وقتی قرار شد حیات طیبه با باطن آدم پیوند بخورد ناگزیر عبودیت آن هم متصل به امام می‌شود.
آملی لاریجانی افزود: قرآن حیات حقیقی ما را حیات طیبه می‌داند که اگر این حیات درست شد مظاهر زندگی هم درست می‌شود. اوضاعی که امروز ما داریم از جمله اسراف‌های موجود در زندگی شخصی و عمومی بطالت‌ها در زندگی‌ اصلا حیات طیبه نیست. ما اگر در صراط مستقیم قرار گرفتیم می‌توان به آن حیات طیبه گفت در غیر این صورت خیر. اگر از من سوال کنند می‌گویم سبک زندگی حیات طیبه است و راه رسیدن به آن امامت است. مظهر تام آن هم امام زمان حضرت صاحب‌الامر است و باید با آن حضرت پیوند داشت./تسنیم

Share