سام سکوتی

فرزند شما دوست ندارد مقایسه شود

فرزند شما دوست ندارد مقایسه شود یکی از اشعاری که من را به سوی مهدی سهیلی هل داد، شعر صیاد ایشان بود که در آن به زیبایی هر چه تمام‌تر به حال و هوای آهوی مادری اشاره کرده است که با پستان پر شیر به دنبال بچه آهوی خود، دشت را می‌‌پیماید و ضجه می‌زند […]

فرزند شما دوست ندارد مقایسه شود

-sam-sokoutiیکی از اشعاری که من را به سوی مهدی سهیلی هل داد، شعر صیاد ایشان بود که در آن به زیبایی هر چه تمام‌تر به حال و هوای آهوی مادری اشاره کرده است که با پستان پر شیر به دنبال بچه آهوی خود، دشت را می‌‌پیماید و ضجه می‌زند و صیاد سرمست از شکار به سوی خانه می‌رود. ایشان همچنین در شعر دیگری به دختر زشتی اشاره دارد که به مادر دلداری می‌دهد و زیبایی سیرت را بر زیبایی صورت رجحان می دهد!

در هر دوی اینها، مادر کانون توجه شاعر است و ایشان ابیات را با محوریت مادر پیش می‌برد. این روزها در محافل و مهمانی‌های نوروزی و دید و بازدید‌های مرسوم، گوش نگارنده نیز متوجه مادران بود و مکالمات آنها برای من جالب توجه‌تر از دیگر کلمات رد و بدل شده آمد.

فرزندان هر فرد بی‌شک نزد آنها بهترین و برترین هستند و به نقد کشیدن رفتار فرزند در نزد مادر چندان مقبول نخواهد افتاد. در این ایام به دلیل نزدیک شدن بیشتر قلوب، بهتر است از انتقاد نسبت به عملکرد فرزندان مهمانان خود جدا پرهیز کنید.

اما بحث مهم‌تر و تمرکز این سطور بر روی چیز دیگری است، مقایسه فرزندان و یا رقابت با توانایی‌های داشته و نداشته فرزندان که متأسفانه بسیار شیوع پیدا کرده است.

پس از صحبت در مورد تغییرات دکوراسیون داخلی خانه، خرید عید و ماشین جدید احتمالی و زمانی که همه دارایی‌ها به رخ کشیده شد و دیگر کالایی برای مقایسه و پز دادن نمانده است، پای این طفلان معصوم از همه جا بی‌خبر به دیالوگ‌های برخی از والدین باز می‌شود، فرزند من …. که تو خود از این سه نقطه، حدیث مفصل بخوان!

هیچ کسی پیدا نمی‌شود که از مقایسه شدن راضی باشد، نتیجه مقایسه هر چه که باشد به ضرر فرزند شما تمام می‌شود. اگر در مسابقه کلامی شما پیروز شود و در عالم واقع نیز واجد خصوصیاتی که شما از آن دم می‌زنید باشد، دوستانی را از دست داده است و چه بسا در مواردی دشمنانی نیز پیدا کند و اگر شکست خورده رقابت کلامی شما باشد، سرخورده می‌شود و روز بهاری فرزند خود را تلخ کرده اید.

والدین بهتر است به تفاوت‌های فردی احترام گذاشته و هرگز سعی در مقایسه فرزندان خود با یکدیگر و دیگران نکنند و عزت نفس گل‌های زندگی خود را پژمرده نسازند.

بهار با تغییرات ظاهری در طبیعت آغاز می‌شود و هرساله ایرانیان با آمدن نوروز دست به خانه تکانی می‌زنند. توصیه به تغییرات درونی و تحول حال به احسن آن، بخشی از دعای تحویل سال است که امیدوارم یکی از احسن‌های امسال نوروز، توقف مقایسه فرزندان خود با دیگر بچه‌ها و لذت بردن از شادی‌های کودکانه آنها باشد.

سام سکوتی بداغ

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی  لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share