سام سکوتی

مدیریت شهری و مهمان

مدیریت شهری و مهمان از دوران کودکی به یاد داریم که خانه در زمان مهمان داشتن و مهمان شدن، مرتب تر از پیش می‌شد و غذای مهمان متفاوت تر از غذای هر روزه می‌بود و خلاصه مهمان حبیب خداست و همه چیز در طبق اخلاص از برای پذیرایی از مهمان چند ساعته می‌رفت. این الگوی […]

مدیریت شهری و مهمان

sokotiاز دوران کودکی به یاد داریم که خانه در زمان مهمان داشتن و مهمان شدن، مرتب تر از پیش می‌شد و غذای مهمان متفاوت تر از غذای هر روزه می‌بود و خلاصه مهمان حبیب خداست و همه چیز در طبق اخلاص از برای پذیرایی از مهمان چند ساعته می‌رفت. این الگوی فکری اگر چه اصلا ناپسند نیست اما در برخی موارد زیاده‌روی در آن، کلافه کننده و ناراحت کننده است و شخصا همیشه به این شیوه نگاه به مهمان، گله‌مند بوده‌ام.

سالها با همین روند زندگی کردیم و پیش رفتیم تا فرزندان نسلی مهمان‌دار و مهمان بار شدیم. بخشدار، شهردار و فرماندار نیز همان الگوی دوران کودکی را پیاده کردند و در اتاق مهمان به نقشه راه سیاست شهری و پرکردن چاله چوله‌های شهر و شستن بی‌مورد و بی‌نتیجه بلوارهای کثیف و …. می‌پردازند.

نمی‌دانم مردم یک شهر تا چه اندازه برای مسئولین مهم هستند و رسیدگی به مطالبات مردم در کجای منشور اداری و اخلاقی آنها قرار دارد، چرا که کمتر تحرکی در سطح شهر دیده می‌شود تا زمانی که قرار است مدیر و یا مهمانی وارد شهر شود که یکباره تمام نیروها بسیج می‌شوند و همه کارهایی که ماه‌ها راکد بودند، به یکباره در تاپ لیست مدیران قرار می‌گیرند!

از همه این اتفاقات فوق الاشاره که بگذریم، در ساعات پیک روزهای آخر سال که تردد در سطح شهرها به دلیل خرید عید زیاد شده بود، انجام برخی از کارها توسط شهرداری‌ها، به جای کمک به روان‌سازی ترافیک، عامل اصلی ایجاد ترافیک می‌شد!

در شهر تالش دو مورد تصادف را به چشم خود شاهد بودم که از عجایب مدیریت شهری محسوب می‌گردند زیرا عوامل مشغول در کنار جاده، مسبب اصلی آن دو بودند و همچنین ترافیک سنگین میدان نماز در ساعت ۵ غروب، در حالی که دوستان زحمتکش شهرداری مشغول رنگ کردن نیوجرسی‌های بلوار بودند!

بهتر است مدیران ارشد استان نسبت به انتخاب زمان مناسب جهت مرتب کردن و نظافت شهر، راهکاری مناسب بیاندیشند. شهر باید آراسته گردد اما برای مهمان هم کمی کوتاه بیایند و چاله چوله‌های شهرها را همیشه پر کنند، نه فقط در ایام خاصی از سال که مهمان داریم.

در مورد شسته شدن بلوارهای شهر نیز لازم است دقت شود تا گل و لای کنده شده از بلوارها، در همان نقطه رها نشوند تا با اولین بارش به جای اولیه خود برگردند و انگار نه انگار رنگ شده‌اند.

سام سکوتی بداغ

 

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی  لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

 

 

Share