وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات

در اسکاندیناوی دیه انسان ۴ میلیارد تومان است در ایران ۱۲۰ میلیون!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات معتقد است زیان ناشی از تصادفات در ایران سالانه بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است. با کمال تاسف، ایران به لحاظ تصادفات، تلفات و خسارات ناشی از آن جزو ۵ کشور اول دنیاست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از پیام نو , وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات معتقد است زیان ناشی از تصادفات در ایران سالانه بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است.

حوادث-جاده-ای-250x250 احمد خرم در گفت و گوی نوروزی خود با ویژه نامه روزنامه آرمان در این باره می گوید: با کمال تاسف، ایران به لحاظ تصادفات، تلفات و خسارات ناشی از آن جزو ۵ کشور اول دنیاست. طبق برآورد سال ۹۲ بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از تصادفات داشته ایم که این رقم یک و نیم برابر بودجه عمرانی کل کشور و حدود ۱۰ درصد GDP در کشور است.

وی در پاسخ به این سوال که چه نقصانی باعث بروز چنین خسارتی است می گوید: به نظر من یکی از اشکالات عمده این است که اولا ما انسان را به دید یک کالا می نگریم و در ثانی این کالا، کالای کم بها و ارزانی است. برای روشن شدن مساله بطور مثال در کشورهای اسکاندیناوی دیه فرد کشته شده مبلغی حدود یک میلیون یورو معادل مبلغی نزدیک به ۴ میلیارد تومان است. در حالی که در ایران دیه این فرد کشته شده و کسی حیاتش را از دست داده حدود ۱۲۰ میلیون تومان است. در واقع ما ادعای ارزش قائل شدن برای انسان ها را داریم ولی سزاوار نیست ما آن را نادیده بگیریم و از کنار آن سالانه چند ده هزار نفر کشته و چند صدهزار نفر مجروح ساده و راحت بگذریم.

وی ادامه می دهد: اولا دیدمان را نسبت به انسان باید عوض کنیم و ثانیا نسبت به سرنوشت و جان انسان ها بی تفاوت و بی خیال نباشیم. نتیجه اینکه نخستین راه حل این است که دولت از بی تفاوتی نسبت به حدود ۳۰ هزار کشته و ۵۰ هزار میلیارد تومان خسارت در سال خارج شود.

Share