ضرورت اقدام عاجل مسئولان

جاده سنگر- کوچصفهان بوی مرگ می دهد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا این محور از نقاط پرتردد و ترافیکی شهرستان رشت است به دلیل ترافیک سنگین مردم همواره وقوع تصادفات مرگبار را در جاده مزبور شاهد هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا این محور از نقاط پرتردد و ترافیکی شهرستان رشت است به دلیل ترافیک سنگین مردم همواره وقوع تصادفات مرگبار را در جاده مزبور شاهد هستند.

وقوع تصادفات زیاد، این محور را به قتلگاهی برای هموطنان تبدیل کرده است که مشاهده صحنه ‌های دلخراش متعدد، دل هر انسانی را آزرده خاطر و برخی مشکلات و تبعات اجتماعی را در جامعه موجب می‌ شود.

حال این سئوال اینکه چند نفر دیگر باید قربانی جاده سنگر به کوچصفهان شوند تا مسئولان برای بهبود وضعیت این محور اقدامی موثر انجام دهند.

یکی از ساکنان پیرامون این مسیر به مهر می گوید:  هفته ای نیست در جاده مزبور تصادف منجر به فوت رخ ندهد و خانواده ای را  مصبیت زده نکند.

محمد محمدی با بیان اینکه هر هفته دو تا سه نفر در این محور کشته می شوند، افزود: بردار و عموی من در این جاده کشته شدند.

وی ادامه داد: جاده باریک و ایاب و ذهاب مردم با ترس و اضطراب در این مسیر انجام می شود از اینرو مسئولان باید راهکار عملی برای برون رفت این مشکل طرح ریزی کنند.

ko

جاده سنگر – کوچصفهان شانه خاکی مناسب ندارد و بسیار باریک و خطر ناک است

دیگر حاشیه نشین جاده سنگر به کوچصفهان گفت: این جاده شانه خاکی مناسب ندارد و بسیار باریک و خطرناک است.

رضا علیزاده  افزود: تردد در این مسیر بسیار زیاد و ایمنی جاده بسیار پائین است.

وی اذعان داشت: جاده سنگر – کوچصفهان را می توان از مسیرهای مهم مواصلاتی و در عین حال پرتردد و حادثه‌ خیز شهرستان رشت نام برد و بر ضرورت تسریع در امر اصلاح نقاط حادثه ‌خیز  و تعریض این محور تاکید کرد.

یک شهروند سنگری به خبرنگار مهر می گوید : آسیب ‌های روانی، اجتماعی و  همچنین عواقب بعدی تصادفات رانندگی جاده ‌ها بیش از ضررهای جانی و مالی است.

کاظم عبدالهی با بیان اینکه  محور سنگر – کوچصفهان همچنان قربانی می‌ گیرد، افزود: مسئولان باید برای این محور برنامه اساسی داشته باشند.

وی اظهارداشت: در کنار بی‌احتیاطی رانندگان متخلف، نبود شانه خاکی مناسب، تابلوهای هشداری و حفاظ در این مسیر دلیل اصلی وقوع حوادث جاده ‌ای به شمار می رود.

یک راننده کامیون نیز گفت: فرسودگی آسفالت، وجود دست‌ اندازهای خطرناک، نبود روشنایی در برخی نقاط خطر آفرین، کمبود علائم و تابلو های هشدار دهنده، نقص و یا نبود حفاظ مناسب، پیچ های تند، حجم بالای وسائط نقلیه عبوری به ‌ویژه خودروهای سنگین باری و عدم رعایت قوانین رانندگی باعث بروز حوادث دلخراش رانندگی در این مسیر می‌ شود.

سیروس رضایی افزود: حضور مستمر پلیس در نقاط حادثه‌ خیز می‌ تواند تا حدود زیادی از بروز تصادفاتی که بر اثر تخلفات رانندگی روی می‌ دهد، پیشگیری کند.

وی ادامه داد: وجود برخی کاستی‌ ها و نبود امکانات بازدارنده از قبیل گاردریل و زیرساخت‌ ها همچون پل عابر و زیرگذر برای تردد عابران در کنار بی‌ توجهی به نکات ایمنی و علائم رانندگی از عوامل تاثیرگذار در بروز تصادفات این مسیر می توان نام برد.

شهروندی از کوچصفهان به مهر می گوید: این مسیر که محل تردد اجباری مردم برای رسیدن به مقصد است، حوادث تلخی هر روز اتفاق می افتد.

حسن محمد زاده افزود: مردم از مسئولان خواستار تعریض جاده سنگر یه کوچصفهان هستند.

ko1

محور سنگر – کوچصفهان همچنان قربانی می‌ گیرد

وی اظهارداشت: این محور تاکنون به دلیل عدم تعریض موجب تصادفات و ایجاد تلفات سنگین شده است از اینرو مسئولان باید نسبت به امر تعریض جاده مزبور اقدام عاجل انجام دهند.

بدون شک آنچه که طی سالیان اخیر در این محور‌ مواصلاتی تحت عنوان ” حادثه تصادف ” به بار آمده به یقین مسئله‌ کوچکی نیست که از آن بتوان رد شد و توجه نداشت.

بنابراین ضرر و زیان مادی و تلف شدن خودرو و ابزار مادی به کنار اما وقوع زیان و آسیب‌ های انسانی به اعضای یک خانواده و یا یک گروه از افراد که در حال تردد از مسیر‌های مواصلاتی و عبور از یکی از همین نوع جاده‌ ها هستند آیا سرمایه‌ ایست که بتوان جبرانش کرد و یا به راحتی و بدون سوز و غم و اندوه از آن گذشت کرد.

با این توصیف اگر مردم جاده‌ مواصلاتی سنگر – کوچصفهان را جاده مرگ نامیده اند سخن به گزاف نگفته‌انداز اینرو به نظر می‌ رسد مسئولان با احساس تکلیف و اتخاذ تدابیر و راهکارهای عملی در زمینه افزایش ضریب ایمنی این جاده‌ ها با ایجاد زیرساخت ‌های لازم، اصلاح هندسی مکان ‌های دارای نقص و حادثه‌ خیز در کنار نهادینه کردن فرهنگ صحیح رانندگی و احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی همچنین حضور فعال و مستمر پلیس در محورهای حادثه‌ خیز می‌ توانند تا حدود زیادی از بروز حوادث رانندگی پیشگیری و وضعیت مطلوب و ایمن را در جاده‌ های مواصلاتی به ارمغان آورند.

رئیس پلیس راه گیلان در این خصوص گفت: مردم در طول سال بویژه ایام نوروز، تعطیلات تابستان و آخر هفته ها شاهد ترافیک سنگین در این مسیر هستند.

سرهنگ  مهیار رستگار افزود: عرض این محور با توجه به طول و حجم تردد وسائط نقلیه سبک و سنگین بسیار کم و همچنین مسیرهای رفت و برگشت از هم جداسازی نشده است.

وی اظهارداشت: اکثر نقاط  جاده سنگر – کوچصفهان به دلیل نداشتن شانه خاکی مناسب توقف وسائط نقلیه در سطح آسفالت را با مشکل مواجه می کند.

رئیس پلیس راه گیلان گفت: بیشتر نقاط این مسیر فاقد روشنایی مناسب است که می تواند حادثه آفرین باشد.

ko2

بیشتر نقاط  مسیر  سنگر – کوچصفهان فاقد روشنایی مناسب است

مدیر ساخت و توسعه راه های گیلان نیز گفت: پروژه سراوان  – سنگر، کوچصفهان – لشت نشا به زیباکنار از پروژه های مهم ترافیکی استان به شمار می روند.

محمدرضا نازکار افزود: طی چندسال اخیر مطالعات اولیه برای ارتقای هندسی و ایمنی این محور به اتمام رسیده است.

وی همچنین با بیان اینکه  جاده  سنگر – کوچصفهان به عنوان یک راه فرعی درجه یک است، یک درجه ارتقا پیدا خواهد کرد، اظهارداشت: شانه ها افزایش عرضی و سطوح آسفالتی نیز ارتقا پیدا می کند.

مدیر ساخت و توسعه راه های گیلان گفت: علاوه بر این عرض آسفالت محور افزایش، شعاع قوس ها کاهش و  ابنیه فنی کم عرض توسعه می یابد.

وی ادامه داد: یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای این پروژه اعتبار پیش بینی شده است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز بر ضرورت تعریض جاده سنگر – کوچصفهان تاکید کرد و گفت: داشتن محورهای مواصلاتی ایمن و با کیفیت نقش مهمی در جذب گردشگر، توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری دارد.

غلامعلی جعفرزاده افزود: شهرستان رشت دارای ضرفیت های بی نظیری در بخش های کشاورزی، صنعتی، گردشگری ،شیلاتی و خدماتی دارد.

وی اظهارداشت: در جهان امروز حمل و نقل از بخش های مهم زیربنایی اقتصاد است که فرآیند توسعه اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: جاده و راه سالم یک نعمت مهم به شمار می رود که در تامین امنیت جانی افراد تاثیر بسزایی دارد و توجه به کیفیت و گسترش راهها از سوی مسئولان و دست اندرکاران ضروری به نظر می رسد.

وی ادامه داد: تمامی محورهای ارتباطی گیلان به ویژه شهرستان رشت به دلیل گردشگرپذیر بودن باید ارتقا یابد.

جعفرزاده یادآورشد:  راه ها یکی از اصلی ترین مولفه در جذب سرمایه گذاران و رشد سرمایه گذاری در هر منطقه ای هستند.

ko3

جاده و راه سالم یک نعمت مهم به شمار می رود

یک کارشناس راه و ترافیک هم در این باره به مهر می گوید: جاده ‌ها از جمله سرمایه ‌های عمده ملی هر کشور محسوب می‌ شوند و بر اساس معیار‌های بین‌ المللی اعتباری که به امر نگهداری راه‌ ها تعلق می‌گیرد معادل ۲ تا ۶ درصد ارزش روز راه‌ هاست که این درصد بر حسب عمر مفید راه تعیین می‌ شود.

محمد جواد صالحی افزود: توجه به موضوع حفظ و نگهداری راه ‌ها با توجه به هزینه ‌های سنگین احداث راه باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد.

وی اظهارداشت: جاده سنگر – کوچصفهان به دلیل عرض کم، نداشتن شانه خاکی مناسب و نبود دید کافی از نقاط پرحادثه شهرستان رشت است.

این کارشناس راه  و ترافیک اذعان داشت: کم عرض بودن این محور باعث بروز تصادفات بسیار هولناک و سالانه افراد زیادی جان خود را در اثر سانحه جاده ای از دست می ‌دهند.

فرماندار شهرستان رشت در این خصوص گفت: از مهمترین شاخصه های توسعه یافتگی در هر منطقه وجود شبکه حمل و نقل و جاده های ایمن و مناسب برای دسترسی و ارتباط با سایر مراکز مهم کشور است که به گفته بسیاری از کارشناسان تاثیر این عامل بر رشد و گسترش سایر عوامل توسعه انکارناپذیر و زمینه توسعه از جهات مختلف را فراهم می آورد.

سید ولی الله عظمتی افزود: با توجه به اینکه عامل جاده در کنار دو عامل انسان و وسیله نقلیه در وقوع تصادفات جاده ای نقش موثری دارد بنابراین ایمن سازی مطلوب و مناسب راه ها از طریق اصلاح طرح هندسی راه، ساماندهی بافت سطح جاده (روسازی راه) و نصب انواع علائم و تجهیزات ایمنی راه ها در کاهش سوانح و حوادث جاده ای حائز اهمیت خواهد بود.

وی اظهارداشت: بر این اساس تلاش در راستای بهبود وضعیت سلامت سفر و کاهش خطرات سوانح رانندگی با توسعه و به کارگیری‌ ایمنی ترافیک امری ضروری است.

ko4

 وجود شبکه حمل و نقل، جاده های ایمن و مناسب از مهمترین شاخصه های توسعه یافتگی

به هر حال گیلان به ویژه شهرستان رشت از مناطق خوش و آب هوای کشور محسوب می ‌شود اما با وجود آمار گردشگری بسیار در این استان زیرساخت‌ های لازم  از قبیل جاده مناسب به خوبی فراهم نیست.

جاده بسیار باریک و کم عرض سنگر – کوچصفهان در تمامی طول سال به ویژه ایام نوروز و تعطیلات تابستان به دلیل حجم بالای مسافران و تردد زیاد برای مردم حادثه‌ آفرین است. این موضوع بارها و بارها به از سوی مردم و مسئولان این منطقه به مسئولان یادآور اما هنوز اقدامی برای تعریض این جاده نشده است./مهر

Share