سريال حوادث اتوبوس‌هاي اسکانيا

ارابه مرگ کی از حرکت باز می ایستد ؟!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در ادامه سریال حوادث اتوبوس‌های اسکانیا، دیروز نیز دو دستگاه از این اتوبوس دچار حادثه شدند. این در حالی است که همزمان مؤسسه استاندارد در گزارشی اعلام کرد که اسکانیا از مجموع استانداردهای پنجاه و یک گانه در نوزده مورد نقص اساسی دارد و استاندارد لازم را دارا نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا‹‹ سرعت اتوبوس زیاد نبود اما به یکباره اتوبوس به مسیر مخالف منحرف شد و با اتوبوس دیگر برخورد کرد.راه فراری نداشتیم نه چکشی برای شکستن شیشه بود و نه درها باز می‌شد. حالا که درهای پمپی باز نمی‌شوند بهتر است آنها را دستگیره ای کنند تا در مواقع خطر بتوان فرار کرد. آن روز اتوبوس اسکانیا جهنمی از آتش بود که متاسفانه جان ۴۴ نفر را گرفت. بعد از گذشت این مدت از تصادف هنوز هم کابوس اتوبوس مرگ آفرین را می‌بینم.››

550x361x14-2-20-05660000.jpg.jetiweb.ic.npA2C5DXuh این حرف های یکی از معدود نجات یافتگان تصادف اسکانیا اتوبان قم است.

در ادامه سریال حوادث اتوبوس‌های اسکانیا، دیروز نیز دو دستگاه از این اتوبوس دچار حادثه شدند. این در حالی است که همزمان مؤسسه استاندارد در گزارشی اعلام کرد که اسکانیا از مجموع استانداردهای پنجاه و یک گانه در نوزده مورد نقص اساسی دارد و استاندارد لازم را دارا نیست.

صبح دیروز یک دستگاه اتوبوس اسکانیا که از اصفهان به مقصد بندرعباس در حرکت بود، دچار آتش سوزی شد، خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشت، حادثه بعدی مربوط به ظهر دیروز که منجر به تصادف یک دستگاه اتوبوس اسکانیا با عقب یک دستگاه کامیون برخورد کرده است که در نتیجه آن ۱۴ نفر از مسافران مجروح شدند.

نگاهی به حوادث دلخراش اتوبوس اسکانیا

اولین بار نام اتوبوس اسکانیا پس از تصادف این خودرو در اردیبهشت ماه امسال و مرگ ۱۷ مسافر در مهرماه امسال در جاده هفت گل خوزستان مطرح شد. تصادفی که به علت برخورد اتوبوس از روبرو با یک کامیون کمپرسی رخ داد. پس از این تصادف چند بار دیگر نیز تصادف این خودرو دهها کشته برجای گذاشت. تصادفاتی که تنها در واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان در محور ایذه ۱۶ دختر دبیرستانی را به کام مرگ کشاند.

مهمترین تصادف این خودرو نیز در نوزدهم شهریور ماه در اتوبان قم رخ داد که به علت آتش گرفتن دو اتوبوس اسکانیا ۴۴ مسافر در آتش سوختند. مسافرانی که به علت نداشتن ایمنی خودرو و نبود تجهیزات ایمنی از جمله چکش نتوانستند از میان جهنم اسکانیا خارج شوند و جان خود را از دست دادند. پس از این حادثه بسیاری از مسئولان پلیس، قوه قضاییه و وزارت راه و شهرسازی رسیدگی به پرونده تصادفات اتوبوس اسکانیا را در دستور کار خود قرار دادند. اتوبوسی که تنها در ۹ تصادف جان ۱۰۵ هموطن را گرفته بود.

با انتشار گزارش سازمان استاندارد در مورد اتوبوس اسکانیا مشخص شد که این خودرو بدون اینکه نمره استاندارد را در ۱۹ بخش کسب کند، مجوز شماره‌گذاری از این سازمان دریافت کرده است.

لازم به ذکر است سالانه نزدیک به هزار دستگاه اتوبوس اسکانیا درکشور تولید می‌شود. اتوبوس هایی که ۹.۹ درصد ناوگان حمل و نقل بین شهری را تشکیل می‌دهند. براساس آخرین آمارهای اعلام شده ۵۳ درصد تلفات جاده ای ناوگان حمل و نقل مسافر متعلق به این خودرو است. اتوبوسی که به گفته فرمانده پلیس راه کشور در سیستم برق رسانی دچار اشکال بوده و به دلیل جانمایی نامناسب و استفاده از برخی قطعات بی کیفیت در سیستم برق در تصادفات رخ به رخ دچار آتش سوزی می‌شود. ضمن اینکه در تصادفات پر تلفات اسکانیا تجهیزات ایمنی از جمله چکش خروج اضطراری وجود نداشته است و درهای اتوبوس در تصادفات قفل شده و باز نمی‌شود.

 اما سوال اینجاست که چه کسی مجوز شماره‌گذاری اتوبوس اسکانیا را صادر کرد؟

این در حالی است که به گزارش فارس، مدیرعامل شرکت عقاب افشان که به عنوان متهم اصلی سوانح این اتوبوس تحت تعقیب قضایی است و با قرار وثیقه ۸ میلیاردی هم اکنون آزاد است، به تنهایی در این ماجرا مقصر نیست.

بدون شک کسانی که به عنوان دست‌های پشت پرده سبب صدور مجوز شماره‌گذاری اسکانیا شده‌اند، حکم قتل تعداد بی‌شماری از هموطنان را صادر کرده و دستشان به خون این افراد آغشته است. ‌از دستگاه قضایی نیز انتظار است که در این ماجرا بطور جد ورود پیدا کرده و این دستان پشت پرده را مشخص کند تا دیگر کسی جرأت نکند مجوزهایی اینچنینی صادر و با جان مردم بی‌گناه بازی کند./الف

Share