سام سکوتی

رابطه خواب و سرطان

رابطه خواب و سرطان هنوز پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌هایی هستند که بیش از ساعت ۹ شب نمی‌توانند بیدار بمانند و خواب بر چشمان آنان می‌نشیند و خواستار خاموشی چراغ های زنون و نئون و آفتاب و مهتاب مصنوعی می‌شوند اما نوه‌های آنها بعد از ۱۲ شب، زندگی جدیدی را آغاز می‌کنند که متأسفانه بسیار […]

رابطه خواب و سرطان

GGJK-186x225هنوز پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌هایی هستند که بیش از ساعت ۹ شب نمی‌توانند بیدار بمانند و خواب بر چشمان آنان می‌نشیند و خواستار خاموشی چراغ های زنون و نئون و آفتاب و مهتاب مصنوعی می‌شوند اما نوه‌های آنها بعد از ۱۲ شب، زندگی جدیدی را آغاز می‌کنند که متأسفانه بسیار فراگیر شده است.

با دقت در زندگی نوابغ و بزرگان علم و ادب و… می‌بینیم که بیشتر آنها در دو خصیصه کم و بیش مشترک بودند، شب زنده داری و عمر نسبتا کوتاه در مقایسه با مردم هم عصر خود.

اگرچه در گذشته، ابن سینا نمی‌دانست مرضی به نام سرطان وجود دارد اما بی شک وجود داشت ولی نامی این چنین با کلاس را بر خود محمول نمی‌دید.

امروزه بیشتر بیماری‌ها در همان روزهای اول تولد نامگذاری می‌شوند، گروهی مسئول پیدا کردن علل و عوامل آن و راه هایی برای درمان احتمالی آن می‌شوند و بشر می‌داند که عوامل بیشتر بیماری‌های سجل دار شده چیست و با کمی بودجه و اختصاص زمان در جهت آموزش درست عوامل پیشگیری می‌توان به امر سلامت کمک کرد و کیست که نداند پیشگیری همیشه کم هزینه تر و آسان تر از درمان است.

از محسنات خواب خوب و مناسب بیشتر شنیده‌ایم و دیده‌ایم اما امروزه که اثرات مستقیم ملاتونین بر تنظیم الگو و سیستم خواب انسان توسط پزشکان تأیید شده است، بهتر است در این حوزه کمی بیشتر اطلاع رسانی صورت گیرد.

برخی از محققان بر این باورند که نورانی کردن بیش از حد محیط پیرامون، با کاهش میزان ملاتونین که عامل تنظیم چرخه خواب بدن است، بر سیستم خواب تأثیر نامطلوبی گذاشته و ریسک ابتلا به سرطان را بالا برده است.

فیسبوک، توییتر و سایر شبکه‌های مجازی متأسفانه الگوی زندگی بیولوژیکی ما را نیز تحت تأثیر قرار داده‌اند و اگر عضو شبکه‌های اجتماعی باشید، می‌توانید با یک گشت یک هفته‌ای در این فضاها، از فعال‌تر شدن اعضا بعد از ساعت ۱۲ شب مطمئن شوید.

کمبود ملاتونین بدن، خطر ابتلا به سرطان را بالا می‌برد و آلودگی‌های ناشی از روشنایی بیش از حد محیط شهری به کم شدن ملاتونین بدن می‌انجامد که بهتر است سازمان محیط زیست، این بخش از پاکیزگی محیط پیرامون را نیز در دستور کار خود قرار دهد.

سام سکوتی بداغ

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی  لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share