در همایش بزرگ عاشوراییان آستارا عنوان شد:

هیات سکولار به هیچ دردی نمی‌خورند | ایستگاه های صلواتی باید مجوز بگیرند

امام جمعه آستارا گفت: هیئت مذهبی سیاسی است ولی سیاست زده نیست، هیاتی که در آن بحرین، سوریه و یمن دغدغه نباشد هیات نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا همایش بزرگ عاشوراییان شهرستان استارا در آستانه ماه محرم باحضور علما، هیئات مذهبی، هیئت امنای مساجد و مداحان و شاعران آیینی در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و اسلامی شهرستان آستارا برگزار شد.

ابتدا ریاست اداره تبلیغات اسلامی این شهرستان با اشاره به در پیش بودن ماه محرم گفت: ایام عاشقان اباعبدالله نزدیک بوده و به فرموده امام راحل (ره) این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته و دین هرچه دارد از نهضت و حماسه سیدالشهدا دارد و حضرت امام حسین (ع) اسلام را مدیریت می‌کنند.

حجت الاسلام حاتمی با ذکر وظایف خطیر استقبال از محرم گفت: توفیق نوکری و خدمتگزاری عزاداران سیدالشهدا افتخاری است که خداوند متعال نصیب ما کردند و این شور را در شهرستان باید ایجاد کنیم و شور حسینی را فریاد بزنیم.

حاتمی افزود: همکاری دسته‌جات عزاداری با نیروهای انتظامی برای برپایی باشکوه برنامه های ضروری بوده و مورد دیگر برپایی باشکوه نماز ظهر عاشورا است و این نماز باید تمام و کمال با حضور تمام عزاداران برگزار شود.

وی با اشاره به رعایت حق الناس گفت: پیش بینی برنامه های عزاداری تا نیمه شب با مداد است و دسته‌جات و هیات محترم برنامه های خود را تا نیمه شب به اتمام برسانند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی با اشاره به پاسداشت اصل عاشورا گفت: در سال‌های گذشته دسته‌جات عزاداری با حضور بیش از ۱۰۰ طبل و هفت علامت مشاهده می‌شد و برخی هیئات و مساجد تا یک میلیارد ریال برای آن هزینه می‌کردند و اصل قیام عاشورا و عزاداری فراموش می شد و باید بدانیم محور عزای حسین علامت و طبل نیست و از هیات امنا درخواست داریم در دسته جات عزاداری در ایام شب نهایت از ۵ طبل و یک علامت استفاده شود که علامت ها تنها در روز تاسوعا امکان حضور در دسته‌جات عزاداری خواهند داشت.

هیاتی که در آن بحرین، سوریه و یمن دغدغه نباشد هیات نیست

به گزارش دیارمیرزا در ادامه امام جمعه شهرستان مرزی بندر آستارا با اشاره به راز قبولی عزاداری گفت: عزاداری بر حسین (ع) قبول نخواهد شد مگر با تفکر در انجام معیار و شاخصه های آن که همان نماز به موقع است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم حافظ‌نیا افزود: نماز نه در محرم بلکه در تمام ایام سال باید مورد توجه قرار بگیرد و مشاهده می‌کنیم که حضرت سیدالشهدا (ع) در شب عاشورا درخواست یک شب عبادت بیشتر کردند و عبادت و بندگی خداوند را برخی طوری تبلیغ می‌کنند که عزاداری را مقدم بر نماز و عبادت می دانند.

حافظ نیا اضافه کرد: بزرگترین افتخار گل سرسبد عالم نبی اکرم اسلام (ص) بندگی خداوند بود و عزاداری ما هم باید با بندگی و عبادت و نماز باشد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی آستارا با اشاره به ویژگی‌های لازم هیات مذهبی گفت: هیئت باید مطلوب دین باشد و اتصال بین عاطفه و منطق یا همان شور و شعور را انجام بدهد. اسلام و خصوصاً مذهب تشیع با عواطف و شور زنده است و این شور ما باید رابطه مطلوبی با منطق و شعور داشته باشد.

وی ادامه داد: کسانی که قمه می‌زنند شور دارند ولی به دور از منطق کار حرام را بنا به فرموده علما انجام می‌دهند.

امام جمعه آستارا دومین مورد را پایگاه اطلاع‌رسانی مذهبی بودن هیات و مساجد دانسته و گفت: شناخت دشمن و تصمیم گیری درست و بصیرت افزایی وظیفه یک هیئت مذهبی است و به فرموده رهبر معظم انقلاب هیئت مذهبی سیاسی است ولی سیاست زده نیست، هیاتی که در آن بحرین، سوریه و یمن دغدغه نباشد هیات نیست.

از تکرار مکررات غیرلازم پرهیز شود

حافظ نیا افزود:هیئت‌های ما نباید سکولار شوند و چه ضربه هایی که ما از هیئت‌های سکولار خوردیم.  امروز آمریکا نماد شمر و عمربن سعد است و اگر می‌خواهیم امام حسینی باشیم باید شمر زمانه خود را بشناسیم.

امام جمعه آستارا در پایان بیان کرد: اولویت مساجد و هیئت‌های سخنرانی‌های با برنامه علمای دینی باشد و باید از تکرار مکررات غیرلازم پرهیز شود.

در ادامه فرمانده نیروی انتظامی شهرستان آستارا با ذکر لزوم رعایت موارد مختلف در مراسم های عزاداری ماه محرم گفت: با رعایت تمام موارد ذکر شده توسط سخنرانان محترم موارد مهم دیگر برخورد نیروی انتظامی با ایستگاه های صلواتی بدون مجوز بوده و کسانی که خواستار ایجاد ایستگاه صلواتی هستند باید با مراجعه به اداره تبلیغات اسلامی به طور قانونی برای پیشگیری از هرگونه آسیب امنیتی مجوزهای لازم را اخذ کنند.

به گزارش دیارمیرزا شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب مرکز استان گیلان واقع شده و دارای ۸۷ مسجد است.

Share