دیارمیرزا گزارش می دهد؛

احداث ساختمان چندطبقه اطراف حرم خواهر امام رشت ممنوع است؟!

درحالیکه ملاک صدور پروانه یک یا چند طبقه برای متقاضیان ضوابط طرح تفصیلی شهر رشت است، یکی از مخاطبان دیارمیرزا مدعی شده که اوقاف مانع بلندمرتبه سازی در اطراف حرم خواهر امام رشت می شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، چندی پیش یکی از مخاطبان دیارمیرزا در پیامی عنوان کرد که اداره کل اوقاف و امور خیریه گیلان که عضو کارگروه بازآفرینی است مانع از صدور پروانه بلندمرتبه سازی در کوچه های اطراف حرم خواهر امام رشت می شود چرا که اعتقاد دارد پس از تصویب طرح توسعه حرم در آینده، باید هزینه بالاتری را برای تملک املاک پرداخت کند، پس بهتر است از همین ابتدا جلوی کار را بگیرد. آیا اوقاف حق تعیین تکلیف برای شهرداری و اظهار نظر درباره املاک سنددار مردم را دارد؟ آن هم در زمانی که هنوز طرح توسعه حرم به تصویب نرسیده و محدوده آن اصلا مشخص نیست.

استعلام از اوقاف منوط به وقفی بودن سند زمین

در همین رابطه یوسف یزدانی مدیر منطقه دو شهرداری رشت در گفتگو با دیارمیرزا در مورد استعلام افراد قبل از ساخت و ساز در حریم خواهر امام رشت، گفت: خواهر امام رشت قلب تپنده شهر و قطب گردشگری مذهبی است و تلاش ما بر این است که برای رفع مشکلات مردم پروژه باز آفرینی خواهر امام رشت هرچه سریعتر اجرایی شود.

وی افزود: افرادی که در حریم خواهر امام بخواهند ساخت و سازی انجام دهند باید استعلامات خود را از سازمان‌های مربوطه دریافت کنند اما برخی از سازمان ها مانند اوقاف و امور خیریه استعلامشان منوط بر داشتن سند وقفی یا سرقفلی وقفی است در غیر این صورت نیازی به استعلام گرفتن از اداره اوقاف و امور خیریه نیست.

همچنین رضا عاشری عضو شورای شهر رشت نیز در مورد دریافت استعلام از اداره اوقاف و امور خیریه گفت: هر گاه ملکی دارای سند وقفی باشد متقاضی موظف است که استعلام از اداره اوقاف دریافت کند در غیر این صورت هیچ نیازی به دریافت استعلام از اداره اوقاف و امور خیریه نیست.

ملاک صدور پروانه ضوابط طرح تفصیلی شهر رشت است

پیگیری دیارمیرزا در رابطه با این سوال که آیا اوقاف می‌تواند برای شهرداری تعیین تکلیف کند که پروانه چندطبقه صادر کند یا خیر، حاکی از این است: اوقاف صلاحیت ورود به این موضوع را ندارد و ملاک صدور پروانه یک یا چند طبقه برای متقاضیان ضوابط طرح تفصیلی شهر رشت است. حتی برای املاکی که سند آن نیز به نام اوقاف است تا زمانی که طرح توسعه آتی حرم اجرایی نشود، مطابق شرایط فعلی و براساس ضوابط طرح تفصیلی اقدام می‌شود و آنها می‌توانند ساخت و ساز کنند.

اداره اوقاف در بحث معماری اسلامی اعتراض کرده است

همچنین بذرافشان معاون بهره‌وری و اقتصادی اداره اوقاف و امور خیریه استان گیلان در گفتگو با دیارمیرزا در مورد ساخت و ساز در حریم خواهر امام رشت، گفت: میزان ساخت و ساز و دادن مجوز تعداد طبقات در اطراف حرم هنوز هیچ مصوبه‌ای از ستاد باز آفرینی شهری به ریاست راه و شهرسازی صادر نشده است.

وی با بیان این مطلب که محدوده تراکم در محوطه حرم هنوز مشخص نشده است، گفت: اداره اوقاف و امور خیریه برای ساختمان‌هایی که اوقافی باشند در بحث تراکم می‌توانند نظر دهند و برای زمین های مردم تعیین و تکلیف نمی کنیم.

بذرافشان با بیان اینکه در زمینه ساخت و ساز در حریم حرم اداره اوقاف در بحث معماری اسلامی اعتراض کرده، گفت: علت اعتراض هم گسترش حرم و نیز ساختمان‌هایی است که در اطراف حرم قرار دارند و مانع دید حرم شده اند، توصیه شده مجوز طبقات بالا را صادر نکنند تا اگر زمانی خواستیم این ساختمان‌ها را بخریم هزینه زیادی پرداخت نکنیم.

وی گفت: در سفر اخیر ریاست جمهور نیز برای طرح توسعه حرم تقاضای بودجه دادیم تا بتوانیم مغازه‌های دور اطراف حرم را خریداری کنیم.

معاون اوقاف و امور خیریه گیلان با اشاره به اینکه تا کنون استعلامی در مورد ساخت و سازهای محوطه حرم خواهر امام به اوقاف نرسیده، گفت: اوقاف در این جا هیچ نقشی ندارد و تمام مجوزها باید از شهرداری صادر شود.

وی گفت: در ستاد بازآفرینی استان فقط اختصاص بودجه برای جداره‌های دور حرم که آن هم زمین‌های خود اوقاف است صورت گرفته است.

Share