عاقبت مدیرانی که پاداش میلیونی می گیرند

وقتی آقای معاون قصد ندارد صدای اعتراض شهروندان رشتی را بشنود!

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در حالی که افزایش افسارگسیخته نرخ کرایه تاکسی در رشت سبب اعتراضات گسترده مردمی شده است ظاهرا برخی مسوولان شهرداری و شورای شهر رشت همچنان بر مواضع قبلی خود استوارند و قصد ندارند صدای اعتراض مردم را بشنوند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در حالی که افزایش افسارگسیخته نرخ کرایه تاکسی در رشت سبب اعتراضات گسترده مردمی شده است ظاهرا برخی مسوولان شهرداری و شورای شهر رشت همچنان بر مواضع قبلی خود استوارند و قصد ندارند صدای اعتراض مردم را بشنوند.

taxi2016-04-11_20-23-48نیمه دوم فروردین ماه سال جاری مرتضی شریفی سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر (سازمان تاکسیرانی، اتوبوسرانی و پایانه مسافربری) شهرداری رشت از اجرایی شدن مصوبه شورای شهر رشت و افزایش نرخ کرایه تاکسی ها در سطح شهر خبر داد.

در حالی که شریفی با استناد به مصوبه شورا افزایش کرایه ها را بین ۲۷ الی ۳۰ درصد اعلام می کرد اما واقعیت چیز دیگری بود و در میدان عمل نرخ کرایه ها تا ۴۰ درصد نیز افزایش پیدا کردند.

در این مردم که از این میزان افزایش شوکه شده بودند مرتب این سوال در ذهنشان ایجاد می شد که برای چه وقتی نرخ تورم زیر ۱۵ درصد اعلام می شود و حتی حقوق کارمندان نیز تنها ۱۲ درصد افزایش پیدا می کند باید شاهد افزایش ۴۰ درصدی نرخ کرایه ها باشیم.

بعد از این بود که دیارمیرزا در مصاحبه با سیدعیسی مهدوی فرماندار شهرستان رشت و همچنین رضا رسولی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا دلایل افزایش نرخ کرایه های تاکسی را جویا شد.(اینجا)مطابق همیشه این گزارش دیارمیرزا با استقبال مردمی مواجه شد و شاهد انبوه نظرات مردمی در این خصوص بودیم.(اینجا)

فرماندار شهرستان رشت در همان ابتدای مصاحبه خود صراحتا اعلام کرده بود که مصوبه شورای شهر رشت به صورت مشروط و موقت پذیرفته شده است و به هیچ وجه افزایش نرخ کرایه ها قطعی نیست.وی همچنین وعده مدیر تاکسیرانی و شورای شهر در خصوص ساماندهی تاکسی ها و نوسازی حمل و نقل عمومی را یکی از دلایل پذیرش موقت این مصوبه دانسته بود.

از سوی دیگر رضا رسولی اعتقاد داشت که نرخ کرایه تاکسی در رشت غیرواقعی است و باید به سمت واقعی شدن پیش برود و از سوی دیگر مردم به سمت استفاده از وسایل انبوه بر گرایش پیدا کنند و در این زمینه فرهنگ سازی صورت گیرد.

از سوی دیگر شهروندان که از درصد بالای افزایش کرایه ها به شدت شاکی بودند با خواندن دلایل افزایش کرایه ها بر شدت اعتراضات آنها افزوده شد و بر این اعتقاد بودند که وقتی هنوز سایر مدهای سفر نظیر بی آرتی و قطار شهری در رشت راه اندازی نشده و از سوی دیگر بنا به اعتراف خود مسوولین رشت از لحاظ تعداد اتوبوس بسیار فقیر است ,سخن گفتن از فرهنگ سازی و استفاده از وسایل حمل و نقل انبوه بر بیشتر به یک جوک شباهت دارد.

در همین میان بود که یکی از شهروندان پیشنهاد شکایت به دیوان عدالت اداری را مطرح کرد و از عموم مردم خواست که رسما به دیوان شکایت کنند و حقوق قانونی خود را مطالبه نمایند.

در نهایت اوضاع به همین منوال سپری شد و درحالی که شهروندان مجبور بودند کرایه های بیشتری بپردازند سرانجام سیدعیسی مهدوی فرماندار شهرستان رشت با استناد به نامه مشاور و مدیر کل حوزه استاندار طی نامه ای به رئیس شورای شهر رشت مصوبه این شورا در خصوص افزایش کرایه ها را مغایر با سیاست های دولت اعلام کرد و از ابطال مصوبه شورا خبر داد.(اینجا و اینجا)

آقای معاون همچنان بر طبل افزایش کرایه ها می کوبد

jamshid۱۱۳در حالی که نامه فرماندار رشت به شورای شهر رسانه ای شده و صبح امروز مهدوی در گفتگو با دیارمیرزا به صراحت اعلام کرده که مصوبه شورا باطل شده است و هرگونه دریافت کرایه اضافی خلاف قانون است  فرامرز جمشیدپور معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری رشت در گفتگو با تسنیم ضمن اعتراف کرایه تاکسی در بعضی از مسیرها بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته نه ۲۷ الی ۳۰ درصد گفته است: «روند افزایش نرخ کرایه طی ۲ الی ۳ ساله آینده نیز ادامه پیدا می‌کند تا نرخ واقعی و عرضه و تقاضا رانندگان تاکسی تأمین شود».

جمشیدپور در ادامه اظهار کرده است: «نرخ تاکسی در طول سال‌های گذشته به‌طور متعادل افزایش نکرده بود و بررسی‌های که مشاوران ترافیکی و افتصادی ما انجام دادند مبنی بر این بود که هزینه‌های رانندگان تاکسی در مقابل کرایه تاکسی و درآمدشان بسیار ناچیز است.رانندگان تاکسی یک قشر بسیار زحمت‌کش هستند و افزایش نرخ تاکسی در مقایسه با اتوبوس باید به گونه‌ای باشد که اتوبوس در اولویت قرار گیرد تا مردم به سمت حمل‌ و نقل عمومی گرایش بیشتری پیدا کنند.»

اظهارات جمشیدپور مبنی بر زحمتکش بودن رانندگان تاکسی بر کسی پوشیده نیست و اساسا در شرایط رکود اقتصادی و درحالی که خانوارها با سختی و مشقت بسیار در حال کسب روزی حلال هستند این شرایط بصورت تقریبی برای همه ی شهروندان حاکم است و عموم کسانی که از تاکسی استفاده می کنند از درآمد متوسط به پایینی برخوردارند و اینگونه نیست که فقط قشر رانندگان تاکسی زحمتکش باشند.متاسفانه مردم عادی که همه روزه از تاکسی برای رفت و آمد خود استفاده می کنند همانند برخی مدیران شهرداری از جمله خود آقای جمشیدپور نیستند که در پایان سال برای آنها پاداش چند ده میلیونی در نظر گرفته شده باشد و مدیر بالاترشان نیز از پاداش های میلیونی آنها دفاع کرده باشد.(لیست پاداش مدیران)

از سوی دیگر آقای معاون در حالی اظهار می دارد که باید اتوبوس نسبت به تاکسی در اولویت قرار گیرد که خود بهتر می داند در بسیاری از خطوط اساسا اتوبوسی در کار نیست و تنها و تنها مردم مجبور به استفاده از تاکسی هستند و از سوی دیگر اتوبوسرانی رشت از یک ناوگان فرسوده و فقیر برخوردار است.بنابراین این اظهارات جمشیدپور بیشتر به عوام فریبی نزدیک است تا آنکه مبتنی بر واقعیت باشد.آقای جمشیدپور به نیکی می داند که حتی وعده های چندین ماهه شهرداری رشت درخصوص احداث خطوط بی آر تی(تنها در یک مسیر) هنوز عملیاتی نشده و مردم صرفا در چند ماه گذشته میله های وسط خیابان امام را دیده اند و مصاحبه های مسوولان شهرداری رشت را که هر روز وعده افتتاح خط ویژه در تاریخ جدیدی را می دهند.

بنابراین اعضای شورای شهر و همچنین شهرداری رشت بهتر است بجای عوام فریبی در ابتدا نسبت به توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی رشت اقدامات عملیاتی انجام دهند و بعدا از فرهنگسازی سخن به میان آورند که به قول شیخ عجل سعدی شیرازی: «به عمل کار برآید به سخندانی نیست»

tel final1

Share