سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت در جمع خبرنگاران

در سال ۹۵ سه پایانه مسافربری دیگر به شهر رشت اضافه می شود/تامین ۱۵ دستگاه اتوبوس BRT رشت/مشکلات استفاده از خودروهای منطقه آزاد در نوسازی حمل و نقل عمومی رشت

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،شریفی با بیان اینکه سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت ستون اصلی اجرای پیاده راه فرهنگی بود گفت: بزودی ۱۵ دستگاه اتوبوس BRT تأمین می گردد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،صبح امروز نشست خبری مرتضی شریفی سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت برگزار شد.

مطالعات طرح جامع یکپارچه سازی حمل و نقل شهر رشت تا خرداد ماه سال آتی به اتمام می رسد

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت ,شریفی ضمن تبریک پیشاپیش عید نوروز به تمامی مردم ایران اظهار کرد: سال که پشت سر گذاشتیم سال پرکار بود و سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت با وجود تمامی محدودیت های موجود سعی کرد تا قدمی هرچند کوچک را جهت رفع مشکلات شهروندان بردارد.

sharifi-88dd-bf88b2307f1dشریفی با اشاره به اینکه ادغام سازمان های اتوبوسرانی، تاکسیرانی و پایانه های مسافربری شهرداری رشت و تبدیل آن ها به سازمان حمل و نقل بار و مسافر حرکت مثبتی بود تصریح کرد: این کار موجب کم شدن موازی کاری و کاهش هزینه های شهرداری می گردد.

وی با بیان اینکه رشت جزو اولین کلانشهرهای کشور است که این ادغام را صورت داده است گفت: با وجود نکات مثبت زیادی که این کار دارد اما به علت ادغام سه سازمان و تجمیع آن در یک سازمان با دشواری هایی نیز همراه خواهد بود.

شریفی با اشاره به اینکه مدیریت در سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت با مدیریت با سایر سازمان های شهرداری متفاوت است, گفت: در حوزه تاکسرانی این سازمان ۶ هزار تاکسی وجود دارد و اگر خودروهای باری و تاکسی تلفنی ها را نیز اضافه نماییم جامعه آماری ما بالغ بر ۱۵ هزار خوردو می شود که باید بتوانیم آنها را پوشش دهیم.

سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت همچنین ادامه داد: در حوزه مینی بوس رانی بالغ بر ۱۴۰ دستگاه مینی بوس در سطح شهر فعالیت می کنند که باید با کمک بخش خصوصی و به نتیجه رسیدن طرح جامع یکپارچه سازی حمل و نقل شهر رشت این تعداد افزایش یابد.

وی در خصوص طرح جامع یکپارچه سازی حمل و نقل شهر رشت نیز اظهار کرد: مطالعات این طرح تا خرداد ماه سال آتی به اتمام می رسد و به وسیله آن یک بروزرسانی در تعداد، نحوه ارتباط محورها، جانمایی ها و در مجموعه تریتب و چینش وسایل حمل و نقل صورت می گیرد.

در سال ۹۵ سه پایانه مسافربری دیگر به شهر رشت اضافه خواهد شد

شریفی با بیان اینکه در سال ۹۵ سه پایانه مسافربری دیگر به شهر رشت اضافه خواهد شد , افزود:  به این ترتیب در چهارگوشه شهر پایانه مسافربری خواهیم داشت .برد اجتماعی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت بسیار بالا است و افرادی که طرف حساب ما هستند به علت هزینه های بالا و عدم توجه به آنها بسیار آسیب پذیر می باشند.

سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت با اشاره به اینکه تسهیلات مناسبی به رانندگان داده نمی شود گفت: سرمایه آنها روز به روز در حال نابود شدن می باشد.

وی یکی دیگر از مشکلات رانندگان در شهر رشت را هجوم مسافربرهای شخصی دانست و افزود: وضع شهر رشت در این زمینه نسبت به سایر کلانشهرها نامساعدتر است  طبق آمارها ۱۶ هزار خودرو مسافربر شخصی در رشت وجود دارد که بلغ بر ۹۰ درصد آنها رشتی نمی باشند.

شریفی اظهار داشت: با وجود این همه مشکلاتی که رانندگان تاکسی در رشت دارند گفته می شود چرا رانندگان تاکسی برخورد مناسبی با مردم ندارند؟ بخدا قسم اگر ماهم در چنین شرایطی باشیم بدتر عمل می کنیم.

از سال آتی هیچ راننده ای برای حل مشکلات خود احتیاج به حضور در سازمان ندارد

سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت با بیان اینکه نگاه ما ریشه کن کردن مسافربرهای شخصی نیست گفت: تلاش ما این است حداقل ایستگاه های تاکسی را از مسافربرهای شخصی خالی نماییم و با نصب دوربین های ثبت تخلف و راه اندازی مرکز کنترل ترافیک در سال آینده این مشکل را برطرف کنیم.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت این است که پرسنل حقوق بگیر ما نیستند و اموالشان نیز برای خودشان می باشد .به کارگیری این افراد یه شیوه مدیریتی خاصی را می طلبد که آن نیز شیوه مدیریت مشارکتی است.

شریفی یادآور شد: در زمینه ایجاد مشارکت اقداماتی از جمله انتخاب یکی از رانندگان به وسیله خودشان جهت شرکت در کمیته انضباطی سازمان، انتخاب یک فرد به عنوان عضو هئیت مدیره سازمان و انتخاب تعدادی از رانندگان به عنوان معتمد هر محور به انتخاب خود رانندگان آن محور صورت گرفته است.

سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت تجلیل از خانواده های تاکسی داران و مینی بوس داران به مناسبت سالگرد ازدواج آنها، اجرای برنامه های منظم فرهنگی از جمله مسابقات فوتسال و کشیدن نقاشی دیواری را از دیگر اقدامات این سازمان عنوان کرد و افزود: نوسازی و بهسازی فضای اداری سازمان و احیاء پست معاونت برنامه ریزی در سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت از دیگر فعالیت هایی بود که در ۹۴ صورت رفت.

شریفی از برون سپاری تمامی فعالیت ها و خدمات سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت در قالب فضای وب در سال ۹۵ خبر داد و تصریح کرد: از سال آتی هیچ راننده ای برای حل مشکلات خود احتیاج به حضور در سازمان ندارد.

وی ادامه داد: کلانشهر رشت اولین شهر کشور می باشد که سامانه ای با این هوشمندی در آن وجود خواهد داشت و تا پایان فروردین سال ۹۵ به بهره برداری می رسد.

بزودی ۱۵ دستگاه اتوبوس BRT تأمین می گردد

سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت با بیان اینکه این سازمان ستون اصلی اجرای پیاده راه فرهنگی بود گفت: بزودی ۱۵ دستگاه اتوبوس BRT تأمین می گردد.

شریفی استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی را در زمینه اتوبوسرانی مهم دانست و افزود: شیوه مدیریت کنونی در اتوبوسرانی شیوه سنتی است و کسانی که مدیریت شهری را درک کنند این شیوه مدیریت را نمی پذیرند و باید از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده گردد.

سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت افزود: هزینه استهلاک یک اتوبوس در روز ۲۳۰ الی ۲۷۰ هزار تومان می باشد بنابراین یا باید یارانه را در اختیار بخش خصوص قرار دهیم یا باید نرخ کرایه ها حقیقی گردد و یا هردو آنها صورت گیرد.

وی با بیان اینکه شهر رشت در گذشته ۱۵۰ تا ۱۶۰ اتوبوس فعال داشته است که به دلیل سیستم نامناسب تعمیر و نگهداری به سی عدد کاهش یافته است متذکر شد: هزینه استهلاک خودرو یک راننده تاکسی سی و هفت تا چهل هزار تومان و هزینه استهلاک یک مینی بوس پنجاه هزارتومان می باشد و با وجود اینکه هزینه یک راننده تاکسی در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۴ پنجاه درصد و یک راننده مینی بوس بود شصت درصد افزایش داشته اما نرخ افزایش کرایه آنها از سال ۹۳ به ۹۴ تقریبا نصف هزینه های آنها بود که این موضوع ضربه سنگینی را به آنها زد.

نود درصد مینی بوس های شهر رشت فرسوده  هستند

شریفی با اشاره به اینکه نود درصد مینی بوس های شهر رشت فرسوده می باشند گفت: برای نوسازی سیستم حمل نقل حاکمیت باید هشتاد درصد قیمت خودرو را تسهیلات تک رقمی با بازپرداخت حداقل پنج ساله به رانندگان بدهد تصریح کرد: با پیش بینی های صورت گرفته در خوشبینانه ترین حالت شهرداری رشت برای نوسازی سیستم تاکسیرانی خود باید حداقل سی میلیارد تومان هزینه کند.

مشکلات موجود برای استفاده از پتانسیل منطقه آزاد در نوسازی حمل و نقل عمومی رشت

سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت در پاسخ به سوال خبرنگار دیارمیرزا مبنی بر چگونگی استفاده از پتانسیل منطقه آزاد انزلی در نوسازی سیستم حمل و نقل عمومی شهر رشت ,گفت: برای انجام این کار سه مشکل تعیین خودروهای تاکسی توسط شورای ترافیک کشور، مناسب نبودن سوق دادن منابع داخلی به خودروهای خارجی و کم شدن نظارت قانونی شهرداری به خودروهایی با پلاک منطقه آزاد وجود دارد.

وی در خصوص اینکه گفته می شود تاکسی های سطح شهر در شرایط جوی نامساعد و پرترافیک حضور ندارند اظهار کرد: این کمبود به دلیل حضور مسافربرهای شخصی است و برای اثبات این موضوع می بینیم در مکانهایی طرح ترافیک اجرا شده مسافربرهای شخصی حضور ندارند به هیچ وجه مشکل کمبود تاکسی نداریم.

شریفی در پایان با تشکر از نیروی انتظامی شهر رشت خواستار افزایش مشارکت ها با این ارگان شد و اظهار کرد: در حال طراحی صندوق حمایتی برای رانندگان تاکسی هستیم و در صورت حصول نتیجه جزییات آن را بیان می کنیم.

tel final1

 

 

Share