معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش‌وپرورش در لنگرود؛

برای تست‌زنی‌های بی‌ثمر آتش‌بس اعلام کنیم | معیشت معلمان باید از حالت شرمندگی خارج شود

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: بر اساس شاخص‌های رسمی، گیلان از نظر تعداد مدارس دولتی، مدرسه‌های روستایی، تعداد کلاس‌ها و دانش‌آموزان در رتبه‌های میانی کشور قرار دارد. به عنوان مثال، استان در شاخص کلاس در دانش‌آموز رتبه پانزدهم را دارد و چهارده استان در این زمینه جلوتر هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سید حمایت میرزاده، معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش‌وپرورش در همایش پاسداشت مقام معلم که در لنگرود برگزار شد با تأکید بر ضرورت توجه به رویکردهای علمی در تصمیم‌گیری‌ها اظهار کرد: کشور را یا باید با علم اداره کرد یا با سلیقه، و راه سومی وجود ندارد.

وی افزود: منظور از اداره علمی کشور، تکیه بر آخرین یافته‌های تخصصی و داده‌های آماری به‌جای سلیقه‌ها و بافته‌های ذهنی است. یافته‌های ذهنی قابل تغییرند، اما یافته‌های علمی قابل انکار نیستند. اگر بخواهیم درباره آسیب‌های اجتماعی، بیکاری یا وضعیت فضاهای آموزشی تصمیم بگیریم، باید شاخص‌ها را بشناسیم، میانگین کشوری را بدانیم و جایگاه استان یا شهرستان خود را دقیق تحلیل کنیم.

میرزاده با اشاره به سخنان مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود، گفت: از اینکه نماینده شما با عدد و رقم و بر پایه منطق و شاخص‌ها سخن گفت، باید به او افتخار کنید. این نوع مطالبه‌گری در چارچوب اصول و برنامه‌ها، نقطه قوتی است که کمتر در مجلس دیده می‌شود. ایشان از جمله نمایندگانی بودند که در تدوین برنامه ششم توسعه نقش مؤثری داشتند و دو ماده مهم درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و رتبه‌بندی فرهنگیان را پیگیری کردند.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش تأکید کرد: اگر طرحی در برنامه‌های پنج‌ساله نیاید، نمی‌تواند در بودجه سالانه گنجانده شود. حتی رئیس‌جمهور و دولت نیز نمی‌توانند خارج از چارچوب برنامه مصوب مجلس اقدامی انجام دهند، مگر با رأی دو سوم نمایندگان و تأیید شورای نگهبان. بنابراین هر اقدامی باید در بستر برنامه‌های توسعه‌ای تعریف و نهادینه شود.

میرزاده با اشاره به تلاش نمایندگان در مسیر تحقق رتبه‌بندی معلمان گفت: اجرای اولیه رتبه‌بندی در اسفندماه ۱۳۹۸ و اجرای همسان‌سازی بازنشستگان از مهر ۱۳۹۹، نتیجه سال‌ها پیگیری و گفتگوهای کارشناسی بود که با همراهی نمایندگان دلسوز و مسئولان اجرایی محقق شد که آقای دکتر نوبخت نیز سنگ تمام گذاشتند.

وی در ادامه با ارائه آماری از وضعیت آموزشی استان گیلان گفت: بر اساس شاخص‌های رسمی، گیلان از نظر تعداد مدارس دولتی، مدرسه‌های روستایی، تعداد کلاس‌ها و دانش‌آموزان در رتبه‌های میانی کشور قرار دارد. به عنوان مثال، استان در شاخص کلاس در دانش‌آموز رتبه پانزدهم را دارد و چهارده استان در این زمینه جلوتر هستند. این ارقام به ما می‌گوید که راه برای ارتقا و پیشرفت همچنان باز است و باید با برنامه‌ریزی هدفمند پیش برویم.

میرزاده در پایان تأکید کرد: وزارت آموزش‌وپرورش در تلاش است تا تصمیمات خود را بر اساس پژوهش‌های علمی، شاخص‌های دقیق و تعامل با نخبگان و نمایندگان منطقی مانند آقای لاهوتی اتخاذ کند تا بتوانیم آینده‌ای روشن برای نظام تعلیم و تربیت کشور رقم بزنیم.

هیچ راهی جز مدرسه برای نجات کشور نیست / شاخص‌ها باید مبنای تصمیم‌گیری باشند نه احساسات

 سید حمایت میرزاده افزود: در دفاع از حقوق استان و شهرستان، باید با عدد و منطق صحبت کرد. به عنوان مثال، شاخص «تعداد کلاس درس» یکی از مهم‌ترین معیارهای دسترسی به آموزش با کیفیت است. در این شاخص، استان گیلان رتبه دوازدهم کشور را دارد، یعنی ۱۱ استان کلاس‌های بیشتری دارند. این آمار نشان می‌دهد که ما از نظر سرانه فضای آموزشی نیاز به توجه بیشتری داریم. وقتی تعداد کلاس‌ها کمتر است، تراکم دانش‌آموز در کلاس بالا می‌رود و کیفیت آموزش کاهش می‌یابد.

میرزاده تأکید کرد: در مناطق کوهستانی، جنگلی و عشایری استان، پراکندگی دانش‌آموزان بسیار بالاست و همین مسئله ساخت مدرسه را دشوارتر می‌کند. اما این محدودیت‌ها دلیل نمی‌شود که از مطالبه‌گری علمی دست بکشیم. اگر می‌خواهیم مسئولان کشور متقاعد شوند، باید با شاخص‌ها و آمار و مستندات جلو برویم.

وی در ادامه، با بیان مثالی ساده از تفاوت نظر و شاخص گفت: «اگر کسی بگوید این تریبون بلند است و دیگری بگوید کوتاه، راه‌حل دعوا نیست؛ بلکه باید متر بیاوریم و اندازه بگیریم. شاخص، ابزار فهم مشترک است. بنابراین در سیاست‌گذاری، به‌جای سلیقه و قضاوت شخصی، باید به سراغ شاخص‌ها برویم.»

باید به مدرسه برگردیم

به گزارش دیارمیرزا، معاون وزیر با اشاره به رویکرد رئیس‌جمهور در توجه به آموزش‌وپرورش اظهار کرد: آقای دکتر پزشکیان تنها رئیس دولتی در تاریخ جمهوری اسلامی است که تاکنون ۲۸ بار مستقیماً در جلسات آموزش‌وپرورش شرکت کرده و هر هفته به این موضوع اولویت داده است. این فرصت تاریخی نباید از دست برود. هرکس ادعا دارد چنین توجهی در دولت‌های قبل وجود داشته، سند بیاورد.

وی افزود: مسیر توسعه کشور از مدرسه می‌گذرد. تجربه کشورهایی مانند روسیه و آمریکا نشان می‌دهد که ریشه پیشرفت فضایی و صنعتی آن‌ها از مدرسه آغاز شده است. اگر نگران آینده فرزندان و کشور هستیم، باید به مدرسه برگردیم؛ نه به خیابان و نه به شعار. معلمان، کلید حل مشکلات کشور هستند و هیچ قدرتی بالاتر از آنها نیست به شرطی که دیده شوند و تکریم شوند.

میرزاده در بخش دیگری از سخنانش گفت: عدالت آموزشی بر دو محور استوار است: یکی ساخت مدرسه و دیگری ارتقای کیفیت آموزش. در بخش ساخت مدرسه، دولت تأکید دارد که باید از ظرفیت مولدسازی استفاده شود. اگر مدرسه‌ای فرسوده و بلااستفاده در بافت شهری وجود دارد، می‌توان با مجوز آموزش‌وپرورش آن را تبدیل به احسن کرد و به‌جای آن یک مدرسه جدید، بزرگ و با کیفیت ساخت.

وی افزود: وقتی دولت منابع کافی ندارد، باید به سراغ ظرفیت‌های مردمی و نهادهای مختلف برویم. امروز با پیگیری‌های رئیس‌جمهور، نهادهایی از نیروهای مسلح تا کارخانه‌ها و مؤسسات در استان‌های مختلف برای مدرسه‌سازی پای کار آمده‌اند. این فرصت استثنایی است که باید از آن بهره برد.

 تعهد سپاه به ساخت ۷ هزار مدرسه تا پایان دولت اول دکتر پزشکیان

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش‌وپرورش از تعهد نهادهای مختلف برای تحول در زیرساخت‌های آموزشی کشور خبر داد و گفت: دردیدار سردار سلامی با دکتر پزشکیان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی متعهد شده است تا پایان مهر ۱۴۰۴، دو هزار مدرسه، تا مهر ۱۴۰۵، دو هزار و ۵۰۰ مدرسه و تا پایان دولت اول دکتر پزشکیان، مجموعاً ۷ هزار مدرسه در کشور احداث کند.

 سید حمایت میرزاده در ادامه همایش تجلیل از معلمان نمونه شهرستان لنگرود، با تأکید بر نقش بی‌بدیل مدرسه در توسعه کشور گفت: امروز همه متوجه شده‌اند که رئیس‌جمهور با صداقت کامل وارد میدان مدرسه‌سازی شده و این موضوع را در رأس اولویت‌های دولت قرار داده است. در این مسیر، نهادهایی همچون سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، وزارت نفت، وزارت صنعت و مجموعه‌های صنعتی و نظامی نیز پای کار آمده‌اند تا مدرسه بسازند و عدالت آموزشی را محقق کنند.

میرزاده افزود: امروز دیگر بحث بر سر این نیست که دولت چقدر اعتبار دارد؛ بلکه مسئله اصلی آن است که هر استان و شهرستان تا چه اندازه از ظرفیت ملی برای توسعه زیرساخت آموزشی خود استفاده می‌کند.

وی در ادامه با انتقاد از نظام آموزشی صرفاً حافظه‌محور گفت: نظام آموزشی تئوری، دانش‌آموزانی سرگردان به جامعه تحویل می‌دهد. باید آتش‌بس اعلام کنیم در تست‌زنی‌های بی‌ثمر و به‌جای آن به مهارت‌آموزی، آزمایشگاه، پژوهش‌های تیمی، مسابقات علمی و پروژه‌های عملی بپردازیم. کیفیت آموزشی زمانی بالا می‌رود که دانش‌آموز بتواند عملاً مهارت کسب کند، نه اینکه فقط روی جلد تحقیق را عوض کند و اسم خود را روی مطلبی بگذارد که از اینترنت کپی شده است.

میرزاده با اشاره به برخی اقدامات دولت سیزدهم در حمایت از معلمان گفت: تا پیش از این، پرداخت مطالبات معلمان با تأخیرهای چندساله انجام می‌شد، اما در حال حاضر دولت گام نخست را برداشته و در مسیر به‌روز کردن پرداخت‌ها و ساماندهی مطالبات قرار دارد. حق‌التدریس‌ها که قبلاً سالی یک بار یا هر دو سال یک‌بار پرداخت می‌شد، اکنون در مسیر ماهانه شدن است.

وی افزود: امسال ۲۳۰ هزار نفر از معلمان، اصلاح رتبه‌بندی دریافت کردند. هرچند رتبه‌بندی فعلاً به‌جای ارتقای کیفی، به ابزاری برای ترمیم معیشت تبدیل شده، اما همین نیز گامی در مسیر بهبود است. همچنین برای نخستین بار، پاداش‌هایی برای حضور مجدد بازنشستگان در تدریس در نظر گرفته شده است.

معیشت معلمان باید از حالت شرمندگی خارج شود

به گزارش دیارمیرزا، معاون وزیر گفت: در حالی که سایر دستگاه‌ها در مناسبت‌ها چندین برابر حقوق پرداخت می‌کنند، معلمان از حداقل‌ترین مزایای رفاهی نیز محروم بوده‌اند. امسال برای اولین‌بار یک کمک‌هزینه ناچیز رفاهی به حساب معلمان واریز شد که گرچه مبلغ آن اندک است، اما به عنوان «سنگ بنای عدالت معیشتی» ارزشمند است.

میرزاده در بخش پایانی سخنان خود گفت: اعتبار عمومی دانشگاه فرهنگیان سه برابر و اعتبار عمرانی آن ده برابر شده است. همچنین تکلیف ۲۶ هزار نیروی بلاتکلیف آموزش‌وپرورش مشخص شده، ۱۹ هزار نفر بازگشته‌اند و مشکلات استخدامی بیش از ۵۸۰۰ نفر نیز در حال رسیدگی است.

وی در پایان تأکید کرد: هنوز با شرایط ایده‌آل فاصله داریم و نمی‌توان گفت همه مشکلات حل شده‌اند، اما آنچه امروز برداشته شده، گام نخست و لازمه تحقق مطالبات واقعی فرهنگیان و ارتقای نظام آموزشی کشور است.

عکس: ابوالفضل شکری