رازهای نوشتن رپورتاژ آگهی چیست؟
شاید برخی از افراد در نگاه اول رپرتاژ نگاری را کاری پیش پا افتاده و ساده بدانند، اما باید گفت که اینطور نیست!
کسب و کارهای مختلفی که در فضای آنلاین فعالیت میکنند برای تبلیغات خود از رپرتاژ نگاری یا همان نوشتن رپورتاژ آگهی کمک میگیرند. اما منظور از نوشتن رپورتاژ آگهی چیست؟ تبلیغات برای کسبوکارهای آنلاین به دستهبندیهای مختلفی تقسیم میشود که هر یک هزینه و اثر بخشی متفاوتی بر بهبود سئو و شناخت شما توسط مخاطبین دارند. رپورتاژ نویسی یکی از روشهای ساده اما کارآمد برای رشد و توسعه کسب و کارها است که ماهیت آن، تولید محتوای مورد نیاز مخاطب خواهد بود. به این معنا که برای نیاز مخاطبها، محتوا تولید میشود، اما در نهایت این محتوا اشارهای هم به کسب و کار و جذب مخاطب دارد، همچنین در سایتهای دیگر با آتوریتی بالا منتشر خواهد شد. به عنوان مثال زمانیکه شما به دنبال خرید یک کنسول بازی مناسب هستید و به دنبال این موضوع سرچهایی را در اینترنت انجام میدهید به مقالهایی خواهید رسید که مزیتها و معایب مدلهای مختلف دستگاه را بررسی میکند و شما را به پاسخ بیشتر سوالهایتان میرساند. در انتهای این مقاله نیز یم وب سایت و یا فروشگاه برای خرید این نوع از دستگاه معرفی میکند. این نمونهایی از کلیت یک رپورتاژ آگهیست.
چگونه رپورتاژ آگهی بنویسیم؟
شاید برخی از افراد در نگاه اول رپرتاژ نگاری را کاری پیش پا افتاده و ساده بدانند، اما باید گفت که اینطور نیست! بلکه نوشتن رپورتاژ آگهی دارای اصولیست و باید هدف از نوشتن رپورتاژ را مشخص کرد. محتوایی که به عنوان رپورتاژ برای منتشر شدن ارائه میکنیم باید تاثیرگذار باشد و بتواند مخاطب را به خوبی جذب کند. اما چگونه رپورتاژ آگهی بنویسیم که مخاطب به کسب و کار ما جذب شود؟ در ادامه نحوه نوشتن رپورتاژ را بررسی خواهیم کرد.
اهداف خود از نوشتن رپورتاژ آگهی مشخص کنید.
هنگامی میتوانید رپورتاژ موثری بنویسید، که اهداف خود از تولید محتوای رپورتاژ را بدانید. در نتیجه مهم است که ابتدا اهداف بازاریابی خود را بررسی کنید و سپس برای بهبود رپورتاژ نگاری اقدام کنید. با توجه به اینکه رپورتاژ ماهیت انتقادی، تفسیری یا متقاعدکننده دارد، از اینرو باید دقت داشت که برای معرفی محصول از رپورتاژ استفاده میکنید یا قصد برندیگ دارید. در هر صورت نیاز است که لینک سازی مناسبی انجام دهید و در راستای اهداف وب سایت و بازاریابی برای نوشتن رپورتاژ آگهی اقدام کنید.
شناخت مخاطب هدف برای نوشتن رپورتاژ آگهی
بعد از مشخص شدن هدف شما از نوشتن رپورتاژ آگهی باید مخاطب هدف خود را به خوبی بشناسید. هرچه تصویر مخاطب هدف در ذهن ما واضح تر باشد قطعا میتوانیم متن بهتری با توجه به نیازها و رفتارهای او بنویسیم و اثر بخشی آن را بالاتر ببریم. مهم است که هنگام نوشتن رپورتاژ آگهی به این فکر کنید که مخاطب شما چه نیازی دارد و برای پاسخ به آن نیاز، اقدام کنید. انتخاب درست مخاطب هدف باعث میشود تا تولید محتوا را بهتر انجام دهید و سرنخهای جدیدی را کشف کنید. دقت داشته باشید که مرحله شناخت مخاطب هدف در نوشتن رپورتاژ آگهی، اهمیت زیادی دارد و در تمام حوزههای دیجیتال قابل استفاده است.
پر جستوجوترینها را برای عنوان رپورتاژ انتخاب کنید
برای نوشتن یک متن خوب از نظر اینکه مطمئن باشیم مخاطب متن آن را پیدا میکند و از طرفی رباتهای گوگل هم آن را پیشنهاد میدهند باید سعی کنیم عنوانی پیدا کنیم که پر جستوجو باشد و مخاطب را به متن ما برساند. علاوه بر پر سرچ بودن عنوان، عنوان باید جوری باشد که موضوع رپورتاژ را بیان کند تا مخاطب در زمان محدود خود بتواند بفهمد که مقاله مناسب پاسخ به نیاز او هست یا نه؟
رعایت اصول سئو در نوشتن رپورتاژ آگهی
در نگارش رپورتاژ آگهی همواره باید در نظر داشته باشید که متن شما باید برای موتورهای جستوجو بهینه باشد. بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستوجو دارای اصولی میباشد که رعایت آنها باعث بالا رفتن کیفیت محتوای شما خواهد شد.
استفادهی درست، به جا و به اندازه از کلمهی کلیدی در رپورتاژ دارای اهمییت بسیاری است. باید حواسمان باشد تعداد کلمات کلیدی خیلی کم و یا خیلی زیاد نباشد.
همچنین موارد دیگری نیز در مورد کلمه کلیدی مهم است به عنوان مثال استفاده از کلمات کلیدی در هدینگهای یک مقاله میتواند مفید باشد و یا در پاراگراف اول مقالهی شما بهتر است که کلمه کلیدی دیده شود. استفاده از کلمات کلیدی در ویژگی alt تصاویر نیز میتواند باعث نمایش بیشتر و دسترسی راحتتر به رپورتاژ باشد.
تعداد کل کلمات، مفهوم و روان بودن جملات، کوتاه بودن آنها و … نیز میتواند کیفیت رپورتاژ شما را بالا ببرد.
رپورتاژ آگهی خوب چه ویژگی هایی دارد؟
همانطور که پیشتر هم گفتیم مهمترین هدف نوشتن رپوتاژ آگهی پاسخ به سوالات کاربران می باشد. در این مسیر باید سعی کنید همیشه واقعی بنویسید و از اغراق خودد اری کنید. فراموش نکنید که باید اطلاعات کافی به مخاطبین خود بدهید و سعی کنید مثالهای قابل لمس و واقعی برای مخاطبین خود بیاورید. سعی کنید متن را طوری بنویسید که مشتریان شما هم نظر بدهند در واقع این باعث میشود بخشی از اعتبار خود را از خوانندگان و مشتریان خود بگیرید. اطلاعات تماس و یا لینک های خود را در جای مناسب متن قرار دهید. سعی کنید متن خود را مجدد بخوانید و از خود بپرسید کجا باید اطلاعات تماس را دریافت کنم؟
یادتان نرود که از لحنهای متناسب با هر رسانه استفاده کنید و متن خود را شبیه به دیگر مطالب هر رسانه بنویسیدف تبلیغات غیر مستقیم اثر بسیار بیشتر و ماندگار تری بر روی ذهن مخاطب میگذارد.
آیا سفارش نوشتن رپورتاژ آگهی کار خوبیست؟
نوشتن رپرتاژ آگهی و در کل نگارش محتوای متنی مانند هر کار دیگری نیازمند تخصص، تجربه، آموزش و مطالعهی گسترده میباشد. اگر خوب دلنوشته مینویسم دلیل بر این نیست که میتوانیم به خوبی یک مقالهی کاربردی بنویسیم و آن را در وب سایت خود منتشر کنیم. همواره باید یادمان باشد که در نوشتن رپرتاژ آگهی برای خودمان و حتی برای فروش یک محصول نمینویسیم.
دیدگاه