ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد

ماجرای بازگشت پهپادهای ایرانی از اقیانوس هند به‌دنبال ناکامی پهپاد ترکیه در عملیات شناسایی

ماجرای بازگشت پهپادهای ایرانی از اقیانوس هند به دنبال ناکامی پهپاد ترکیه در عملیات شناسایی بالگرد سانحه دیده حامل رئیس جمهور و هیات همراه اعلام شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به دنبال وقوع سانحه برای بالگرد رئیس جمهور و هیات همراه و حضور پهپادهای پیشرفته ایرانی مجهز به رادار «سار» برای انجام مأموریت در شمال اقیانوس هند و فاصله طولانی آن‌ها با محله سقوط بالگرد، در مجموع نیروهای امدادی ناگزیر از راه‌های زمینی عملیات جستجو را آغاز کردند.

در این شرایط ستاد کل نیروهای مسلح، با پیشنهاد نزدیک‌ترین کشور یعنی ترکیه موافقت کرد اما این پهپاد به دلیل نداشتن تجهیزات «تشخیص و کنترل نقاط زیر ابر» موفق به اعلام دقیق محل سقوط بالگرد نشد و در نهایت به کشور ترکیه بازگشت.

نهایتا در ساعات اولیه صبح روز دوشنبه نقطه دقیق حادثه سقوط بالگرد توسط نیروهای امدادگر زمینی و پهپادهای ایرانی نیروهای مسلح که از ماموریت در شمال اقیانوس هند فراخوانده شده بودند، کشف شد.

 

کدام پهپاد محل بالگرد رئیس جمهور را کشف کرد؟

در جریان عملیات جستجو و نجات بالگرد حامل رئیس جمهور شهید، بنابر پیشنهاد کشور ترکیه پهپاد آکنیجی این کشور در عملیات جستجو و نجات شرکت کرد.

بنابر آنچه رسانه‌های ترکیه‌ای اعلام کردند، پهپاد آکنیجی در جریان پایش هوایی منطقه سانحه یک منبع حرارتی را شناسایی کرد که گمان می‌رفت محل سقوط بالگرد باشد.

مختصات این نقطه بنابر آنچه در تصاویر پهپاد آکنیجی که به صورت زنده در حال پخش بود، در مختصات (۳۸.۷۶۷۷۷۷۸, ۴۶.۶۹۲۵۰۰۰) و در نزدیکی روستای طویل قرار داشت که گروه‌های نجات با صرف زمان و بررسی منطقه به آثاری از بالگرد دست نیافتند.

این در حالی است که پایش هوایی منطقه توسط پهپادهای ایرانی در صبح روز دوشنبه که محل دقیق سقوط بالگرد را مشخص کرد، نقطه دقیق سانحه را در شمال غرب روستای اوزی نشان داد.

بررسی نقطه کشف شده توسط پهپاد ترکیه و نقطه اصلی سانحه کشف شده توسط پهپاد ایرانی نشان‌دهنده فاصله ۷ کیلومتری بین این دو نقطه است.

 

Share