نایب رئیس صندوق حمایت‌ از توسعه صنعت چای در گفتگو با دیارمیرزا؛

سرانه مصرف چای غیرکارشناسی است | چای سنواتی نباید از انبارها خارج شود

هادی امیدی، نایب رئیس صندوق حمایت‌ از توسعه صنعت چای کشور آمار مصرف سالانه چای را غیر کارشناسی عنوان کرد و گفت: متاسفانه براساس همان آمار غیرکارشناسی در ۲ سال گذشته بیش از ۱۱۲ الی  ۱۲۰ هزار تن وارد شد که این نابسامانی سال گذشته نیز به دلیل واردات بی‌رویه بود.

نایب رئیس صندوق حمایت‌ از توسعه صنعت چای

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، «هادی امیدی بی‌بالان» مدیر کارخانه چای‌سازی شهید انصاری بی‌الان رودسر در گفتگو با دیارمیرزا با اشاره به برداشت چین اول برگ سبز چای بهاره اظهار کرد: در رابطه با بهای برگ سبز پرداختی  به چایکاران حدود ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان سهم کارخانه و بالغ بر ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هم قدر سهم دولت بوده که در این واحد تولیدی برابر با مبلغ ۲ میلیارد تومان یعنی بالغ بر ۴۵ درصد پول را پرداخت کرده‌ایم.

وی با اشاره به خریداری ۳۷۰ تن برگ سبز خریداری شده گفت: میزان چای خشک استحصالی نیز ۸۴ تن چای بوده است.

نایب رئیس صندوق حمایت‌ از توسعه صنعت چای کشور و نماینده چایکاران با تاکید بر اینکه دولت محترم بابت تسهیلات ارزان قیمت و افزایش سرمایه می‌بایست مبلغی را به این صندوق تخصیص بدهد، یادآور شد: حدود ۱۱۷ میلیارد تومان سرمایه صندوق بوده که به صورت تسهیلات با سود ۴ درصدی به کشاورزان بابت خرید ادوات و به‎زراعی باغات در اختیار چایکاران قرار می گیرد.

امیدی بی‌بالان با اشاره به اطای بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان به کشاورزان و واحدهای چای‌سازی عنوان کرد: این تسهیلات بر اساس سهامی که کشاورزان دارند و همچنین میزان تقاضای آنها برای به‌زراعی با تائید سازمان چای در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

مدیر کارخانه چای‌سازی شهید انصاری بی بالان رودسر با قدردانی از حمایت‌های استاندار گیلان از چایکاران اظهار کرد: تقاضای ما این است که بخشی از عایدات واردات چای وارد چرخه تولید چای شود تا از طریق صندوق حمایت‌ از توسعه صنعت چای کشور در اختیار چایکاران قرار بگیرد.

امیدی بی‌بالان با اشاره به واردات حدود ۶۰ الی ۶۵ هزار تن چای خشک به کشور گفت: کل مجموع نیاز مصرف چای ما ۸۰ هزار تن بیشتر نیست که ۳۰ هزار الی ۳۵ هزار تن تولید داخل است و می‌بایست بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تن واردات صورت بگیرد ولی متاسفانه این تنظیمات به هم خورده است.

نایب رئیس صندوق حمایت‌ از توسعه صنعت چای کشور آمار مصرف سالانه چای را غیر کارشناسی عنوان کرد و گفت: متاسفانه براساس همان آمار غیرکارشناسی در ۲ سال گذشته بیش از ۱۱۲ الی  ۱۲۰ هزار تن وارد شد که این نابسامانی سال گذشته نیز به دلیل واردات بی‌رویه بود.

امیدی بی‌بالان با اشاره به تأکیدات استاندار گیلان مبنی بر عدم خروج چای سنواتی از انبارها گفت: چای سنواتی نباید وارد چرخه مصرف انسانی شود و صرفا اگر شرایط کمپوست مهیا باشد باید از انبارها خارج وگرنه امحا شوند.

وی با قدردانی از استاندار گیلان اظهار کرد: چای سنواتی آسیب بسیاری  هم کارخانجات چای‌سازی و هم به کشاورز وارد کرده بود که خوشبختانه با ابلاغ مصوبه استانداری و همکاری ارگان‌ها آن مصوبه به قوت خودش باقی است و تاکنون ما مشکلی از این بابت در سال ۱۴۰۳ نداشته‌ایم.

امیدی بی‌بالان با اشاره به اقدامات صندوق حمایت‌ از توسعه صنعت چای کشور در راستای بیمه محصولات اظهار کرد: بالغ بر ۶۰ الی ۷۰ درصد  باغات تحت پوشش بیمه محصولات هستند.

مدیر کارخانه چای‌سازی شهید انصاری در رابطه با صادرات چای نیز به دیارمیرزا گفت: کشورما نیازمند واردات چای است و از دیدگاه من به عنوان یک فعال حوزه چای صادرات قابل توجیه نیست مگر اینکه چای کیفی ایران با قیمت مناسب صادر شود.

امیدی با تاکید بر اینکه چای صادراتی ما چای کیفی است که بدون افزودن مواد شیمیایی بوده و قابلیت رقابت در جهان را داراست، تصریح کرد: اگر ارزآوری بسیار خوبی داشته باشد، مخالف نیستیم، تمام چای تولیدی ما قابلیت مصرف در ایران را دارد و از نهادهای دولتی و حاکمیتی انتظار داریم که با خرید چای داخلی از این صنعت حمایت کنند.

 

Share